نقش بیمه‌ها در بحران کرونا

11:58 - 19 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۲۸۰۳
اکنون که ویروس کرونا بیماری آفریده است هزینه‌های درمان چنین بیماری چگونه باید تأمین شود؟
- تفکیک قائل شدن در بیماری‌ها در قوانین بیمه‌ای را نمی‌توان پذیرفت، بسیاری از بیمه‌ها چه بیمه‌های پایه و چه بیمه‌های تکمیلی برخی از بیماری‌ها را پوشش نمی‌دهند در حالی که طی سالیان دراز حق بیمه کلانی را از بیمه شده دریافت کرده‌اند و قطعاً سود هم برده‌اند.

اگر بیمه‌های تکمیلی و پایه سودی از دریافت حق بیمه‌نمی‌بردند یقین بدانید که بساط خود را جمع می‌کردند در حالی که شاهد افزایش گونه‌های تازه‌ای از بیمه‌های تکمیلی با نام‌های گوناگون در کشور هستیم که البته همه آن‌ها یک نوع خدمت ارائه می‌دهند و تفاوتی در ارائه خدمات آن‌ها نیست و پرداخت هزینه‌های درمان هم در میان آن‌ها تفاوت زیادی ندارد.

در هر صورت بیمه‌ها در ایران چه بیمه‌های پایه و اجباری و چه بیمه‌های تکمیلی رضایت مردم را جلب نمی‌کنند چرا که شکل همه آن‌ها یکی است و هیچ رقابتی برای ارائه خدمات بهتر میان آن‌ها وجود ندارد برای همین است که خدمات دهی ضعیف است.

در دنیا بیمه‌ها به ویژه بیمه‌های تکمیلی انفرادی یا خانواده سعی دارند در رقابت با یکدیگر علاوه بر ارائه خدمات بهتر به مردم هزینه‌های بیمه را نیز کاهش داده تا مشتریان بیشتری را جذب کنند.

حق انتخاب از سوی مردم با توجه به گستردگی دریافت خدمات و متنوع بودن در اینگونه خدمات اجتماعی زیاد است.

اما در ایران با وجود ده‌های بیمه تکمیلی می‌بینیم خدمات یکی است و حتی تعرفه‌های بیمه هم تفاوت زیادی با هم ندارد.

اما اکنون که بیماری کرونا شایع شده، چرا نباید بیمه‌های پایه و تکمیلی هزینه درمان آن را بپردازند؟

چه تفاوتی میان این بیماری با بیماری‌های دیگر وجود دارد که تحت پوشش بیمه‌ها قرار نمی‌گیرد؟

اینجاست که متوجه می‌شویم تا چه اندازه ضعف در قوانین بیمه‌ای کشور وجود دارد، چرا که بیمه‌گر حق آن را ندارد میان بیماری تبعیض بگذارد و بگوید من هزینه اینگونه بیماری‌ها را پرداخت نمی‌کنم.

یک سوال از سازمان بیمه مرکزی که وظیفه نظارت و دادن مجوز فعالیت به بیمه‌های تکمیلی بر عهده آن است، مطرح می‌شود و آن این که آیا در قرارداد بیمه قید شده که بیمه گر هزینه بیماری‌ای به نام کرونا را پرداخت نمی‌کند؟

بیماری کرونا هم مانند دیگر بیماری‌هایی است که مردم به آن دچار می‌شوند و نباید تفاوتی میان آن‌ها وجود داشته باشد.

آیا اگر در سال‌های آینده هم بیماری‌های تازه‌ای شایع شود بیمه گر‌ها باز هم از ارائه خدمات به بیمه گذار‌ها طفره خواهند رفت؟

در شرایط بحرانی و وخیم است که نقش اینگونه سازمان‌های درمانی و بهداشتی خود را نشان می‌دهد و در زمانی که شرایط عادی است که هنر نیست ارائه خدمات به مردم!

اکنون همه جا را تبلیغات گسترده بیمه کرونا فرا گرفته، در واقع بیمه گر‌ها از این فرصت استفاده کرده و سعی دارند با دریافت هزینه‌های جداگانه مردم را بیمه کرونا کنند.

این بیمه گر‌ها همان‌هایی هستند که بیمه تکمیلی ارائه می‌دهند و بسیاری از مردم نیز به خاطر ضعف شدید بیمه‌های پایه خود در ارائه خدمات درمانی، مجبور شده‌اند از این بیمه‌های تکمیلی استفاده کنند و اکنون با یک پدیده تازه به نام بیمه کرونا روبرو هستند.

گرچه گفته می‌شود که هزینه درمان بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است، اما این ادعا صد در صد نیست، بوده‌اند افرادی که در بیمارستان‌های دولتی بستری شده و بخشی از هزینه‌ها را پرداخت کرده‌اند و بیمه‌های تکمیلی آن‌ها هزینه‌ها را تقبل نکرده‌اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *