رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«بلوط» در زوال و آتش

0:00 - 25 مرداد 1394
کد خبر: ۶۷۲۱۹
خبرگزاری میزان: درخت بلوط که نماد استقامت و مقاومت بوده و زندگی زاگرس‌نشینان به آن وابسته است یک روز دستخوش خشکی، روزی دیگر زوال و ریزگرد و زغالگیری و امروز هم مأمنش برای تبدیل به زمین زراعی طعمه حریق نامهربانان شده، چه کسی باید پاسخگوی این مظلومیت‎ها باشد؟

به گزارش گروه فضای مجازی به نقل از خبرگزاری ایسنا؛ متأسفانه چند سالی است که شاهد از بین رفتن درختان بلوط هستیم و سالانه مساحت زیادی از این جنگل‎ها طعمه حریق می‎شود و خسارت قابل‌توجهی به اکوسیستم وارد می‎کند، بعد از زوال دلمان به این خوش بود که باز بلوط‎ها حیات دوباره می‎گیرند و جنگل‌ها احیا خواهند شد اما حریق دست انسان را چه کنیم؟

هنگامی‎که درختان بلوط لرستان با حریق دست و پنجه نرم می‎کنند و منتظر اطفای آن هستند متأسفانه با کمبود امکانات مواجه‎ایم و این در حالی است که بارها و بارها مسأله تأمین تجهیزات و امکانات کافی برای اطفاء حریق توسط اکثر مسئولان ذی‌ربط استان اعلام شده بود اما ...

در آتش‎سوزی اخیر باز هم شاهد بودیم که 808 هکتار از پوشش جنگلی استان از بین رفت و مسئولان مجبور شدند از تهران کمک بگیرند تا هواپیمای آب‎پاش به محل اعزام و نسبت به اطفای حریق اقدام شود.

برای اطفاء حریق باید بتوانیم زمان را مدیریت کنیم

در این‌باره «مهرداد بهاروند»، مدیرکل منابع طبیعی لرستان گفت: با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه، در هنگام حریق نیاز به هواپیمای آب پاش و هلی‎برد است.

وی ادامه داد: با توجه به صعب‎العبور بودن برخی مناطق جنگلی در استان در هنگام آتش‎سوزی باید بین 3 تا 4 کیلومتر طی طریق کنیم تا به محل وقوع حادثه برسیم و در این مسیر طولانی تنها می‎توانیم یک آب معدنی با خود حمل کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: برای اطفاء حریق باید بتوانیم زمان را مدیریت کنیم و بلافاصله در محل حاضر شویم تا از گسترش آن جلوگیری شود.

بهاروند تصریح کرد: هم‌اکنون در بیشتر مواقع آتش‎سوزی در عرصه‎ها به صورت سنتی مهار می‎شود.

اطفاء حریق جزو وظایف جمعیت هلال‎احمر محسوب نمی‎شود

«حسین‎رضا مرادی»، مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر لرستان در رابطه با این‌که برخی اعتقاد دارند این دستگاه در همه حریق‎ها باید به کمک سایر دستگاه‎ها بیاید، گفت: اطفاء حریق جزو شرح وظایف هلال‌احمر نیست و این سازمان نمی‌تواند در این مورد ورود پیدا کند.

وی با بیان این‌که نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر آموزش‎های اطفاء حریق را ندیدند، ادامه داد: چنانچه نیرویی از جمعیت هلال‌احمر در اطفاءحریق دچار آسیب شود بیمه مسئولیت حرفه‎ای شامل حالش نمی‎شود، چون اطفاء حریق جزو وظایف جمعیت محسوب نمی‎شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان با بیان این‌که منابع طبیعی برای استفاده از هلی‎کوپتر جمعیت هلال‌احمر در مواقع آتش‎سوزی باید با شرکت نوید که وابسته به این جمعیت است قرارداد منعقد کند، خاطرنشان کرد: در لرستان نیاز است که هواپیما یا بالگرد آب‎پاش و یا بالگردهای اختصاصی اطفاء حریق داشته باشیم.

مرادی افزود: در آتش‎سوزی کوهدشت مدیریت ارشد استان از ما خواست تا در محل حضور یابیم و بر این اساس تیم‎های پشتیبانی به‌صورت ترابری هوایی به منطقه اعزام شدند.

این مقام مسئول گفت: باید به‌دنبال ایجاد NGO تخصصی اطفاء حریق باشیم و آموزش‎های لازم به آنها داده شود.

تنها مصالح موجود در محل می‎تواند آتش را خاموش کند

در این‌باره «رضا آریایی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان می‎گوید: هلی‎کوپترهایی در اختیار شرکتی تحت عنوان شرکت نوید که وابسته به جمعیت هلال‌احمر است، بوده که در قبال فعالیت‎هایی که ارائه می‎دهد، قرارداد منعقد و هزینه‎هایی دریافت می‎کند.

وی ادامه داد: در صورتی که حادثه غیرمترقبه‎ای نظیر زلزله و سیلاب رخ دهد هلی‎کوپتر وظیفه دارد در محل حاضر شود اما در بحث آتش‎سوزی چون در دستورالعمل‎های جمعیت هلال‎احمر جزو حوادث غیرمترقبه لحاظ نشده است، نمی‎تواند ارائه خدمات دهد، چون در این دستورالعمل‎ها آمده است که آتش‎سوزی جنبه عمدی و انسانی دارد.

آریایی خاطرنشان کرد: در کل کشور برای اطفاء حریق باید قرارداد تهیه شود و این مهم به 31 استان کشور ابلاغ شده است و همیشه روی این نقیصه صحبت شده که جنگل‎ها جزو ثروت ملی است و حریق چه عمدی باشد و چه غیرعمدی، این ثروت ملی متعلق به همه مردم ایران است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با تأکید بر این‌که باید موضوع آتش‎سوزی را از این موضوع مستثنی کنیم، خاطرنشان کرد: هلی‌کوپتر در بحث هلی‎برد می‎تواند کمک‎رسان باشد.

وی گفت: حضور هلی‎کوپتر در محل حریق، آتش را تشدید می‎کند و وسعت آتش به خاطر باد ناشی از پروانه‎های بالگرد افزایش می‎یابد.

آریایی با اشاره به این‌که تنها مصالح موجود در محل نظیر ریختن خاک، آب و ... می‎تواند آتش را خاموش کند، افزود: البته با توجه به موقعیت و توپوگرافی منطقه لرستان نیازمند هواپیمای آب‎پاش هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان تصریح کرد: آتش‎سوزی اخیر کوهدشت با تلاش NGO ها، نیروهای لشکر 84، بسیج، سپاه، روستائیان، دهیاری‎ها، جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و هلال‌احمر مهار شد.

وی یادآورشد: حضور به‎موقع نیروی انسانی در اطفاء حریق می‎تواند مثمرثمر باشد.

آتش‌سوزی در اکثر مناطق استان عمدی است

در این‌باره «محمد اصلانی»، معاون عمرانی و هماهنگی استاندار لرستان با بیان این‌که وقوع آتش‌سوزی‌ها را نمی‌شود پیش‌بینی کرد، گفت: آتش‌سوزی در بلوط به‌صورتی است که داخل تنه‌های آنها ‌خاموش نمی‌شود.

وی ‌اظهار کرد: نیروهایی که به مناطق دچار حریق اعزام می‌شوند باید از امکانات و تجهیزات اولیه و مایحتاج انفرادی که حداقل آن یک بطری آب است، برخوردار باشند.

اصلانی با تأکید بر این‌که آتش‌سوزی اخیر در منطقه کوهدشت عمدی بوده و هیچ پدیده غیرعمد در این مکان مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: از همه‌ی دستگاه‌های اجرایی استان درخواست می‎شود هرکدام 100 دبه چهار لیتری جای آب را تهیه کنند تا در مواقع حساس بتوانند در اختیار نیروها قرار دهند.

وی اظهار کرد: آتش‌سوزی در اکثر مناطق استان عمدی بوده و هیچ علتی بر سهوی بودن آن وجود ندارد.

به هر حال با توجه به وضعیت حاد جنگل‎های بلوط لرستان و خطر تخریب صددرصدی آنها در بحث آتش‎سوزی امیدواریم مسئولان استان به فکر چاره‎ای اساسی بوده تا میزان خسارت‎های وارده به این سرمایه‎های ملی به حداقل برسد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *