ملاقات با ٧٠٠ زندانى در بازدید هيات قضايى از زندان تهران بزرگ/ رسیدگی به ٣٥٠٠ تقاضاى عفو طى شش ماه گذشته

12:17 - 11 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۰۳۹۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون قضايى دادگسترى استان تهران در جمع مددجويان زندان تهران بزرگ گفت: طى شش ماه گذشته بيش از ٣٥٠٠ تقاضاى عفو را رسيدگى كرديم و در خصوص بيش از دو هزار مورد موافقت شد و به قوه قضاييه ارسال كرديم و منتظريم تا نتيجه را دهند.

- ميرزايى‌مطلق، معاون قضايى دادگسترى استان تهران در امور زندان‌ها در جلسه‌اى كه با حضور مسئولان مربوطه پيش از بازديد از زندان تهران بزرگ برگزار شد، عنوان كرد: در حال حاضر رسيدگى ها در خصوص درخواست هاى مربوط به زندانيان به روز شده و اگر درخواست عفو امروز مطرح شود و به دست ما برسد و قاضى اجراى احكام مدارک را ارسال كند، در كمتر از يك هفته جواب را ارسال مى‌كنيم.

معاون قضايى دادگسترى استان تهران در امور زندان‌ها خاطرنشان كرد: هر روز ساعت هفت صبح كميسيون عفو تشكيل جلسه مى‌دهد و طى هفته گذشته بيش از ٢٠٠ پرونده را رسيدگى كرده‌ايم.

وى بيان كرد: بايد از اين شرايط و ظرفيت استفاده كنيم؛ چرا كه زندانى فقط خودش نيست و خانواده وى نيز هستند.

ميرزايى مطلق تصريح كرد: لازم است همكاران در صدور قرارها حتى الامكان قرارى كه مساعد است را مدنظر قرار دهند.

وى اظهار كرد: امروز هم در خصوص آزادى پايان حبس و اعطاى مهلت به زندانيان مالى و جرايم غيرعمد اقدامات لازم انجام خواهد شد.

معاون قضايى دادگسترى استان تهران در امور زندان‌ها در پايان با اشاره به ظرفيت ستاد ديه در زمينه كاهش جمعيت كيفرى گفت: طى شش ماهه اول سال شايد بيش از ٦٠٠ نفر را از طريق ستاد ديه استان تهران آزاد كرديم و ستاد ديه در اين زمينه فعال است.

به روز شدن موارد مطروحه در كميسيون عفو

مقدس، رييس كارگروه عفو و تخفيف مجازات دادگسترى تهران در ادامه اين جلسه اظهار كرد: در حال حاضر كميسيون عفو ما به روز است و در كنار اين، در خصوص مرخصى‌هاى منجر به آزادى با ارتباطى كه با اجراهاى احكام داشتيم، سعى كرديم اين موضوع را نيز به‌روز كنيم.

رييس كارگروه عفو و تخفيف مجازات خاطرنشان كرد: در كنار اين موضوع هيات دادرس ها تشكيل شد و در يك فقره در مدت كمتر از ٤٠ روز ١٢٠٠ پرونده را رسيدگى كرد و منجر به آزادى بيش از ٦٥٠ زندانى شد كه بيش از ٥ سال زندان بودند.

وى با اشاره به كمک خيّرین در زمينه آزادى زندانيان بيان كرد: با كمک قريب به يك ميليارد و ٣٠٠ ميليون تومانى خيّرین، خيلى از زندانيان مهريه و زندانيان جرايم مالى غيرعمد كمتر از ٢٠ ميليون آزاد شدند و اين روند ادامه دارد.

در ادامه اين جلسه ساير حاضرين در خصوص موضوعات مطروحه به اظهار نظر پرداختند و بازدید از زندان انجام شد.

رسیدگی به ٣٥٠٠ تقاضاى عفو طى شش ماه گذشته 

ميرزايى مطلق، معاون قضايى دادگسترى استان تهران و دبير كارگروه عفو و تخفيف مجازات در جمع مددجويان زندان تهران بزرگ ضمن تبريك ميلاد پيامبر (ص) گفت: طى شش ماه گذشته بيش از ٣٥٠٠ تقاضاى عفو را رسيدگى كرديم و در خصوص بيش از دو هزار مورد موافقت شد و به قوه قضاييه ارسال كرديم و منتظريم تا نتيجه را دهند.

معاون قضايى دادگسترى استان تهران خطاب به مددجویان زندان تهران بزرگ خاطرنشان كرد: يكى از شرايط عفو اين است كه خودتان پيش قدم شويد و قول مى‌دهم همه كسانى كه رضايت شاكى را گرفتند صد در صد كمك مى‌كنيم.

وى بيان كرد: در مورد آزادى مشروط هياتى در استان تهران تشكيل داديم و خارج از نوبت درخواست ها را مى گيريم و اظهار نظر مى كنيم.

ميرزايى مطلق گفت: اميدواريم از اين به بعد كه آزاد شديد به فكر جبران باشيد و خداوند توفيق دهد كه جبران كنيد و زندگى خوبى داشته باشيد و دست ما باز باشد تا بتوانيم عده زيادى را آزاد كنيم.

وى در پايان اظهار كرد: همين امروز بيش از ٦٠ نفر كه كمتر از چهار ماه حبس دارند مرخص مى شوند و به خانه هاى خود مى روند.

همچنین، ميرزايى مطلق، معاون قضايى دادگسترى استان تهران در جمع زندانيان بند جوانان تهران بزرگ گفت: اميدوارم اگر از اينجا آزاد شديد مجددا مرتكب جرم نشويد. شما مى‌توانيد بهترين توليدكننده، كارخانه‌دار و دانشجو باشيد.

وی خطاب به مددجویان بند جوانان زندان تهران بزرگ گفت:  دنبال تخفيف مجازات براى شما هستيم؛ كسانى كه از بين شما تا ٢٠ ميليون تومان رد مال بدهكار هستند از طريق خيّران پيگيرى مى‌شود تا موفق به اخذ رضايت شوند.

ایجاد شرایط برای آزادی زندانیان مالی 

همچنین معاون قضايى دادگسترى استان تهران در حاشيه بازديد از زندان تهران بزرگ و در گفت‌وگو با ميزان بيان كرد: امروز همراه برخى از معاونان، رييس كل محاكم تهران، معاونان دادستان و روساى دادگسترى شهرستان هاى تهران بازديدى از زندان تهران بزرگ و بندهاى مختلف از جمله بند جوانان داشتيم و با بسيارى از مددجويان و محكومان ديدار كرديم.

معاون قضايى دادگسترى تهران خاطرنشان كرد: در جريان اين بازديد براى آزادى و كمك به زندانيان، آن ها را به گروه هاى مختلفى تقسيم كرديم و در خصوص كسانى كه تا ٢٥ ميليون تومان رد مال دارند از خيران كمک مى‌گيريم.

وى ادامه داد: در خصوص جرايم غيرعمد نيز از طريق ستاد ديه استان تهران اقدام مى‌شود و در خصوص كسانى كه تا چهار ماه تا پايان حبس آن‌ها مانده بتوانيم با مرخصى پايان حبس به آن ها كمك كنيم.

ميرزايى مطلق تصريح كرد: همچنين در خصوص كسانى كه شرايط آزادى مشروط و عفو را دارند در اولين فرصت تقاضاى آن ها گرفته مى شود و بررسى مى شود تا بتوانيم از اين تاسيس استفاده كنيم و عده اى را به خانواده هاى خود بازگردانيم.

معاون قضايى دادگسترى تهران در ادامه اظهار كرد: كرونا در حال حاضر در زندان هاى تهران كنترل شده و با توجه به گزارشاتى كه واصل شده كمترين مورد كرونا را در سطح زندان هاى تهران داشتيم و دستورالعمل هاى بهداشتى رعايت شده است.

وى در خصوص كميسيون عفو و استفاده از نهادهاى ارفاقى نيز گفت: اين موضوع از تاكيدات رياست قوه قضاييه است و در سطح استان تهران ابلاغ ويژه براى برخى از معاونان و قضات تهران به عنوان دادرس از طرف رييس كل دادگسترى استان تهران صادر شد تا به صورت خارج از نوبت و اولويت بندى به تقاضاهاى آزادى مشروط رسيدگى مى شود و در اولين فرصت پاسخ داده مى شود.

ميرزايى مطلق ادامه داد: در شش ماه گذشته بيش از ١٢٠٠ مورد درخواست آزادى مشروط رسيدگى و در خصوص آن ها اظهار نظر شده است و بيش از سه هزار مورد تقاضاى عفو در همين بازه زمانى رسيدگى شده كه با بيش از ٢١٠٠ مورد موافقت و به قوه قضاييه ارسال شده است.

معاون قضايى دادگسترى تهران در ادامه گفت: ما سه كميسيون عفو از معاونان دادستان، رييس كل دادگسترى استان تهران و معاونان مديران كل زندان ها تشكيل داده ايم و سعى كرديم هر روز تشكيل جلسه دهيم و به تقاضاهاى عفو رسيدگى كنيم.

وى اظهار كرد: در هفته گذشته به بيش از ٢٠٠ تقاضاى عفو رسيدگى شده است. از ميان ٢١٠٠ تقاضاى عفو ارسال شده به قوه قضاييه تنها ١٠ مورد نقص پرونده وجود داشته كه اين نشان از دقت همكاران قضايى داشته است.

ملاقات با ٧٠٠ زندانى توسط هيات قضايى 

مقدس، بازرس ويژه رييس كل دادگسترى استان تهران در حاشيه بازديد از زندان تهران بزرگ و در گفت وگو با ميزان بيان كرد: امروز بالغ بر ٧٠٠ زندانى توسط هيات قضايى حاضر در زندان مورد ملاقات قرار خواهند گرفت و به مشكلات آن ها در اولين فرصت رسيدگى خواهد شد.

بازرس ويژه رييس كل دادگسترى استان تهران خاطرنشان كرد: هركس كه وارد زندان مى شود به مدت ١٤ روز قرنطينه مى شود و اگر علائم مشكوكى داشت به مراكز بهداشتى هدايت مى شود و در صورت احراز پاك بودن مددجو، وارد بند مى شود.

وى تصريح كرد: كمترين گزارشات را در زمينه كرونا داريم و محيط از لحاظ بهداشتى امن است.

مقدس گفت: آمارى كه در خصوص مرخصى هاى منجر به آزادى اعلام شده قريب به ٨٠ نفر است كه پيش بينى مى شود امروز تا حدود ٦٠ نفر از زندان آزاد شوند.

بازرس ويژه رييس كل دادگسترى استان تهران خاطرنشان كرد: درخواست‌هاى آزادى مشروط نيز گرفته خواهد شد و به صورت فوق العاده و ويژه رسيدگى خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *