مجلس خبرگان جناحی نیست/ تنزل رقابت های انتخاباتی و لیست‌بستن‌های انتزاعی ممنوع!

10:05 - 21 مرداد 1394
کد خبر: ۶۶۳۹۶
خبرگزاری میزان: اگرچه اشخاص و جناح‌های سیاسی تمرکز و تکاپوی خود را معطوف به انتخابات بهارستان کرده‌اند و برای تصاحب کرسی‌های سبز رنگ آن نقشه راه ترسیم می‌کنند؛ اما در بینابین این تلاش‌ها، برخی پدرخوانده‌های سیاسی با اغراضی خاص درصدد هستند تا کشاکش‌ها و کشمکش‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی پیرامون مجلس شورای اسلامی را به مجلس خبرگان نیز تسری دهند.
مجلس خبرگان سیاسی نیست/ مثلث‌سازی‌های انتخاباتی و لیست‌بستن‌های انتزاعی ممنوع!-گروه سیاسی: مجلس خبرگان رهبری یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی است؛ این گزاره‌ای است که تقریبا تمام  فعالان سیاسی داخل نظام در رابطه با آن اتفاق نظر دارند و هر گونه خدشه وارد کردن به ساختار و کارکرد مجلس مزبور را در زمره تلاش برای ضربه زدن به کلیت نظام تعریف می‌کنند.

مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقهای واجدشرایط است که به موجب اصل 107 قانون اساسی مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی‌ فقیه را برعهده دارند؛ طبق اصول مصرح قانون اساسی، رهبری بالاترین مقام نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، که همین امر گویای جایگاه ویژه و خطیر اعضای مجلس خبرگان از حیث نظارت بر عالی ترین مقام نظام و نهادهای تابع آن است.


تاکنون 4 دوره از مجلس خبرگان رهبری که در سال 1361 به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد، می‌گذرد و مرحوم آیت‌الله مشکینی در سه دوره نخست این مجلس ریاست آن را عهده‌ دار بوده و پس از وی آقایان هاشمی رفسنجانی، مرحوم مهدوی کنی و یزدی به ترتیب بر کرسی ریاست خبرگان تکیه زده‌اند و در حال حاضر که  آخرین سال دوره چهارم مجلس خبرگان محسوب می‌شود، آیت‌الله یزدی با کسب بیشترین آراء در انتخابات هیئت رئیسه اسفندماه سال گذشته، در جایگاه ریاست این مجلس قرار دارد.

پدرخوانده‌های سیاسی و تلاش برای جناحی‌کردن انتخابات مجلس خبرگان


 حدود هفت ماه دیگر دو انتخاب سرنوشت‌ساز و مهم در کشور برگزار می‌شود؛ انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری؛ اگرچه اشخاص و جناح‌های سیاسی تمرکز و جهد و تکاپوی خود را معطوف به انتخابات بهارستان کرده‌اند و برای تصاحب کرسی‌های سبز رنگ آن نقشه راه ترسیم می‌کنند؛ اما در بینابین این تلاش‌ها، برخی پدرخوانده‌های سیاسی با اغراضی خاص درصدد هستند تا کشاکش‌ها و کشمکش‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی پیرامون مجلس شورای اسلامی را به مجلس خبرگان نیز تسری دهند و انتخابات این مجلس را که به تصریح بزرگان و اعاظم نظام وجهی تخصصی و فقهی دارد، به ورطه باندی و جناحی‌گری بکشانند.

مروری گذرا بر صفحات نشریات زنجیره‌ای منتسب به یک جناح خاص و همچنین مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های گاه و بیگاه برخی ورشکستگان سیاسی، نشان می‌دهد که تلاش‌های نهان و آشکاری از سوی یک جناح مرموز در حال انجام است تا به زعم خود مجلس خبرگان را قبضه کنند.

مثلث‌سازی‌های انتخاباتی، لیست بستن‌های انتزاعی، اصرار و ابرام برای کاندیدا شدن برخی افراد، برجسته کردن اعلام کاندیداتوری یک شخص خاص، صحبت از لزوم حضور افراد غیر معمم در مجلس خبرگان، همه و همه در زمره اقوال و اعمالی است که کنشگران سیاسی و رسانه ای یک جناح خاص برای فضاسازی‌های کاذب و تحت الشعاع قراردادن انتخابات مجلس خبرگان به کار می‌بندند.

اما از سوی دیگر، عقلا و خردورزان عرصه سیاسی کشور با استناد به سبقه تخصصی و فقهی مجلس خبرگان و جایگاه رفیع این مجلس در ساختار نظام جمهوری اسلامی، هرگونه تلاش برای سیاسی و جناحی کردن انتخابات مجلس خبرگان را باطل و مذموم می‌شمارند و نسبت به عواقب فضاسازی‌های یک جناح خاص برای القاء تفکرات و دیدگاه‌های باندی در انتخابات مجلس خبرگان، هشدار می‌دهند.

هدف از سیاسی کردن انتخابات مجلس خبرگان، ضربه وارد کردن به دین است

 آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی میزان با انتقاد از افرادی که در تلاش هستند با اقوال و اعمال خود به انتخابات مجلس خبرگان رنگ و بویی سیاسی و جناحی بدهند، اظهار کرد: تحرکات برخی افراد و گروه‌ها برای سیاسی و جناحی کردن انتخابات مجلس خبرگان، مسبوق به سابقه است؛ اما نکته حائز اهمیت این است که تلاش مذبوحانه این افراد و گروه‌ها هیچگاه نتیجه‌بخش نبوده است.

وی با بیان اینکه مقام و جایگاه رفیع کنونی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان به برکت دین‌مداری و تخلق به اخلاق الهی حاصل شده است، تصریح کرد: افراد و گروه‌هایی که قصد دارند سطح انتخابات مجلس خبرگان را به کشمکش‌ها و کشاکش‌های سیاسی و جناحی تقلیل دهند، هدفی جز ضربه وارد کردن به دین ندارند.

کشمکش‌های حزبی و جناحی هیچ‌گونه تأثیری در انتخابات مجلس خبرگان ندارد

محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با میزان با انتقاد از برخی گروه‌های سیاسی که در تلاش هستند تا انتخابات مجلس خبرگان را در قالبی حزبی و جناحی تعریف کنند، اظهارکرد: مجلس خبرگان قاعدتاً یک مجلس کاملا فراجناحی است و کشاکش‌ها و کشمکش‌های حزبی و جناحی هیچ‌گونه تأثیری در انتخابات این مجلس ندارد.

وی با بیان اینکه جناحی کردن مجلس خبرگان تحقق ناپذیر است، تصریح کرد: تلاش عده‌ای برای کشاندن انتخابات مجلس خبرگان به طرف یک جناح خاص یک تلاش نامطلوب تلقی می‌شود که نه تنها تحقق‌ناپذیر است بلکه غیرمنطقی و غیرعقلانی نیز است.

جناحی کردن انتخابات خبرگان،آسیب‌های گوناگونی را در پی خواهد داشت

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری در گفت‌وگو با  میزان، پیرامون برخی حاشیه ‌سازی سیاسی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری پیرامون عضویت غیر روحانیون در این مجلس گفت: در گذشته نیز برخی‌ها چنین صحبت های را در مورد ترکیب مجلس خبرگان رهبری بیان کردند.

این‌عضوجامعه روحانیت مبارز درباره رویکرد برخی افراد برای سیاسی و جناحی مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: جناحی و سیاسی کردن جایگاهی مانند مجلس خبرگان رهبری نه تنها به مصلحت نیست بلکه کار بسیار اشتباهی است که آسیب‌های گوناگونی را در پی خواهد داشت.

جناح‌بندی‌های سیاسی هیچ نقش و کارکردی در انتخابات مجلس خبرگان ندارد


حسن غفوری فرد عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاسی میزان با بیان اینکه همواره وجهه فقهی و تخصصی مجلس خبرگان بر وجهه سیاسی و جناحی آن غلبه داشته است، اظهار کرد: اعضای مجلس خبرنگان مجتهدانی هستند که علاوه بر اشراف به مسائل فقهی برنفس خود نیز غالب هستند، بنابراین مسائل سیاسی، باندی و جناحی در مجلس خبرگان رهبری محلی از اعراب ندارد.

عضو ارشد حزب موتلفه با بیان اینکه در انتخابات مجلس خبرگان بر خلاف انتخابات مجلس شورای اسلامی، تعداد داوطلبان واجد شرایط محدود است، تصریح کرد: محدود بودن تعداد مجتهدانی که حائز شرایط و ویژگی‌های لازم جهت ورود به مجلس خبرنگان هستند موجب می‌شود تا جناح‌بندی‌های سیاسی هیچ نقش و کارکردی در انتخابات این مجلس نداشته باشد.

غفوری فرد انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان را یکی از مهمترین انتخابات این مجلس در طول سالیان اخیر دانست و خاطر نشان کرد: قطعاً در انتخابات پیش‌رو مجلس خبرگان نیز همچون ادوار گذشته افرادی انتخاب می‌شوند که از مسائل و دغدغه‌های سیاسی و جناحی به دور هستند و تنها معیارهای الهی را مدنظر دارند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *