رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رقابت ژاپن با اروپایی‌ها برای بازگشت به صنعت نفت ایران

13:33 - 20 مرداد 1394
کد خبر: ۶۶۲۵۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: رئیس قسمت اقتصادی و بازرگانی سفارت ژاپن گفت: ژاپن برای حضور در صنعت نفت ایران رقابت سختی با شرکت های بزرگ بین المللی نفت خواهد داشت.
نوبو هیکو واتانابه با اشاره به سفر دو روز گذشته هیئت اقتصادی ژاپن به تهران و با بیان این که ژاپنیها برای حضور در بازار ایران بسیار جدی هستند، تصریح کرد: دو کشور ایران و ژاپن همکاریهای گسترده ای در بخشهای مختلف اقتصادی و بویژه نفت پیش از تحریمها داشته است و امیدوار است سطح روابط به پیش از تحریمها باز گردد.

وی درباره این که آیا حجم مبادلات تجاری دو کشور که پیش از آغاز تحریمها به نزدیک سه میلیارد دلار رسیده بود، پس از برداشتن تحریمها در همین محدوده خواهد بود یا فراتر خواهد رفت، افزود: سوال سختی است؛ اما تمام تلاش دو کشور این است که حجم مبادلات دو کشور به رقم قابل قبولی دست پیدا کند و باید منتظر برداشتن تحریمهای ایران بود.

رئیس قسمت اقتصادی و بازرگانی سفارت ژاپن در پاسخ به سوالی درباره بازگشت شرکت های ژاپنی همچون اینپکس به صنعت نفت ایران و حضور در بخش بالادستی صنعت نفت گفت: ما منتظر معرفی قراردادهای جدید نفتی ایران خواهیم بود؛ با معرفی این قراردادها می توان برای در اختیار گرفتن پروژه در ایران و حضور در صنعت نفت بصورت جدی وارد عمل شد.

به گفته واتانابه، ژاپن بطور حتم در مراسم معرفی قراردادهای نفتی که در لندن برگزار خواهد شد، حضور پیدا می کند.

وی درباره این که با توجه به استقبال شرکت های اروپایی برای حضور در صنعت نفت ایران آیا شرکت های ژاپنی می توانند با شرکتهای بزرگ اروپایی رقابت کنند، تصریح کرد: درست است که شرکت های ژاپنی همچون اینپکس که در زمینه انرژی فعالیت می کنند در سطح شرکت هایی مثل توتال، انی، شل و ... نیستند اما شرکتهای ژاپنی در زمینه تکنولوژی در سطح بالایی قرار دارند که می توانند با این شرکت های بین المللی برای حضور در ایران رقابت کنند.

به گزارش شانا، بیژن زنگنه، وزیر نفت پس از دیدار روز یکشنبه (١٨ مردادماه) با هیئت ژاپنی گفت: روابط ایران و ژاپن به دلیل تحریمهای ظالمانه در چند سال اخیر دچار خدشه شده بود که امیدواریم با برداشتن تحریم ها برای توسعه و سربلندی دو طرف بهره مطلوب را ببریم.

دایشیرو یاما گیوا، سرپرست هیئت اقتصادی ژاپنی هم پس از آن دیدار گفت: پس از این سفر و مذاکرات، سطح روابط  ایران و ژاپن افزایش می یابد و من نیز نسبت به گسترش این روابط  ٢ جانبه امیدوارم؛ دولت و وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن از شرکتهای ژاپنی برای حضور در ایران و مشارکت با شرکتهای ایرانی حمایت می کنند و این حمایت مسیر را برای گسترش همکاریهای دو جانبه فراهم می کند.

 ایران و ژاپن به طور سنتی در زمینه های نفت، گاز، برق و انرژی همکاری مطلوبی داشته اند، حال از این پس و با توجه به این سفر و مذاکرات در تهران، روابط دو کشور در زمینه های مختلف باید گسترش یابد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *