مدیون مقاومت و ایستادگی مردم هستیم

14:51 - 17 مرداد 1394
کد خبر: ۶۵۴۲۹
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
خبرگزاری میزان: وزیر امور خارجه گفت: همه ما مدیون مقاومت و ایستادگی مردم در طول مدت مذاکرات هستیم.
به گزارش خبرنگار سیاسی ، محمد جواد ظریف در برنامه ای تحت عنوان "روزی برای خبرنگار" که امروز صبح در تالار وحدت برگزار شد با تبریک به مناسبت روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید صارمی و 8 دیپلمات وزارت امور خارجه توسط طالبان در مزار شریف گفت: اصحاب رسانه و خبرنگاران از ارکان مهم مردم سالاری هستند که در کشور ما و در همه جهان دارای شان و مقام بالایی می باشند و اما افتخار داریم که همیشه با آنها در ارتباط هستیم.

وی اضافه کرد: اگر بخواهم به این سوال پاسخ دهم که در کجا بیش از همه به وجد آمده ایم وخندیده ام باید بگویم هنگامیکه خوشحالی خنده و امید را بر لب این مردم می دیدم آن زمان بیشتر خوشحال می شدم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: همه ما مدیون مقاومت ایستادگی مردم در طول این مدت هستیم.

ظریف در ادامه با تشکر از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من فکر می کردم آقای جنتی اگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی شدند در وزارت امور خارجه به عنوان وزیر در خدمت ایشان بودیم زیرا  ایشان از همکاران قدیمی و سفرای بسیار خوب ما بوده اند باید بگویم تنها من هستم اگر در این کار نبودم شغل دیگری را نمی توانستم داشته باشم.

وزیر امور خارجه با اشاره به روزهای سخت مذاکرات گفت: ما واقعا روزهای بسیار سختی را همراه با خبرنگاران پشت سر گذاشتیم ما در داخل سالن مذاکره قرار داشتیم و خبرنگاران خارج از سالن حضور داشتند تا کسی برای آنها خبری ببرد بنابراین جا دارد که بگویم واقعا کار آنها بسیار سخت تر بود.

ظریف افزود: بنابراین جا دارد که صمیمانه از همه تلاش اصحاب رسانه در طول آن روزها تشکر کنم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در آن روزها ما هرچه به پایان مذاکرات نزدیک می شدیم یک تلاش و حرکت بهتری را از اصحاب رسانه در راستای دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی خوب مردم کشور مشاهده می کردیم و توانستند تصویر خوبی از دیدگاه ایرانی به جامعه بین المللی ارائه کنند که این خود یک تحقق و یک پیشرفتی بود که همه ما دست اندر کار توافق بودیم آن را دیدیم.

ظریف با اشاره به برخی از محدودیتهای رسانه ای و اطلاع رسانی در پایان مذاکرات گفت: من این انتقاد را می پذیرم که در زمینه اطلاع رسانی  در پایان مذاکرات ما یک سری محدودیتها پیرامون اطلاع رسانی به دلیل ماهیت مذاکرات وجود داشت که ما ناگزیر بودیم به دلیل رعایت برخی نکات محرمانه مسائل را مطرح نکنیم.

وی افزود: اما با طراحی خوبی که اصحاب رسانه داشتند و توانستیم به بهترین نحو در این حوزه بسیار مهم اطلاع رسانی کنیم که این می تواند درسی بسیار مهم برای ما باشد که بدانیم آنچه در متن مذاکرات می گذرد به اندازه تصویری که ارائه می شود مهم است.

وزیر امور خارجه با اشاره به تحول دنیا در حوزه ارتباطات و رسانه گفت: امروز دنیا در حال تحول از دنیای دو قطبی به سوی یک دنیای چند قطبی است و ابعاد قدرت نیز متحول شده است و همه می دانند دیگر تنها با اتکا به قدرت سیاسی نظامی و اقتصادی نمی توان به اهداف خود دست یافت بلکه امروز قدرت نرم بعد مهمی از قدرت است.

ظریف تاکید کرد: بنابراین کشوری مانند جمهوری اسلامی که از لحاظ قدرت نظامی و اقتصادی قدرت میانی محسوب می شود برای ورود به عرصه قدرت، قدرت نرم می تواند زمینه بسیار خوبی برای ورود به عرصه رقابت باشد.

وزیر امور خارجه درباره جایگاه و اهمیت دیپلماسی عمومی در جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای رویکردها و دیدگاههای جدیدی است که باید از این وضعیت برای توسعه آنها استفاده کنند از این منظر است که دیپلماسی عمومی بسیار معنا و مفهوم پیدا می کند.

وی افزود: بنابراین باید بدانیم امروز آنچه به مذاکرات معنا و مفهوم می بخشد بحثهای گفتمانی است که از سوی اصحاب رسانه طرح می شود.

ظریف تصریح کرد: هدف اولیه ما در مذاکرات حفظ دستاوردهای علمی و فناوری این مردم بود اما هدف مهمتر ما حفظ خط قرمزها حفظ عزت سربلندی مردم ایران بود.

وزیر امور خارجه بیان کرد: مردم ما در طول این مدت مقاومت کردند در مقابل رژیم صدام و صدامیان و انواع توطئه های صورت گرفته مقاومت کردند و یک بار هم مانند آنها مقابله مثل نکردند که این نشان می دهد که ایرانی همیشه مقاوم است و هیچگاه نباید یک ایرانی را تهدید کرد.

ظریف خاطر نشان کرد: ما در این مسیر خواستیم به دنیا نشان دهیم که این مردم در مقابل فشار و تهدید زور و استفاده از سلاح شیمیایی بدون عبور از خط قرمزهایشان همیشه مقاومت خواهند کرد و در برابر احترام و تکوین در میز مذاکره حضور می یابند که این منطق در خور شان مردم ایران است.

وی اضافه کرد: آن چیزی که باید مشخص شود این است که هدف ما از این ایستادگی و مقاومت چه بود هدف ما و همه مردم رهبری و ریاست جمهوری این بود که این مردم در برابر فشارها سر خم نمی کنند می ایستند مقاومت می کنند تا کسانی که فشار آوردند وادار به تکریم این مردم شوند.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: زمانی طرف مقابل به پای میز مذاکره برگشت که از تحریم و فشار به مردم ایران ناامید شد.

وی افزود: باید به این موضوع اشاره کرد بحث انتخابات در این راستا بسیار مهم بود زیرا زمانی که طرف مقابل از تحریم ناامید شد زیرا هدف تحریم فشار اقتصادی به مردم بود که مردم در مقابل همه آنها مقاومت کردند و آنچه حتی آنها از انجام یک آزمایش بچه سرطانی را نیز در راستای تحریم ها ممنوع کرده بودند.

وی تصریح کرد: اما این فشارها نبود که مردم را به پای میز مذاکره آورد زیرا مردم ما پای میز مذاکره بودند اما آنچه طرف مقابل را وادار کرد به پای میز مذاکره برگردد چون ناامید شد که تحریم ها بین حاکمیت و مردم فاصله می اندازد که موضوع با حضور 73 درصدی مردم در انتخابات واعتماد به نظام خودش را نشان داد.

وی با اشاره به بیانان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رای مردم حق الناس است گفت: ایشان در جایگاه یک معلم روابط بین الملل حرف به یاد ماندنی را زدند و مردم را به پای صندوقهای رای آوردند  و این موضوعات بود که طرف مقابل را به پای میز مذاکره کشاند.

ظریف در ادامه بیان کرد: آنچه که نشان خواهد داد ما در این مذاکرات به اهداف خودمان رسیده ایم ارائه یک گفتمان است که ما به آن نشان خواهیم داد در تمام طول این مدت بر اصول خودمان پافشاری کردیم و در مسیر اصول حرکت کردیم چون آمادگی این موضوع را نداشتیم تا گروهی برای ما تعیین تکلیف کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به صحبتهای طرفهای آمریکایی درباره دستاورد خود گفت: آنها بیشترین چیزی را که دستاورد خود می دانند این است که ما چهار مسیر ایران را در دستیابی به بمب اتم بسته ایم غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران بمب هسته ای را خلاف مبنای اعتقادی خود می داند و لذا این مسیر برای ما بسته بوده است.

ظریف خاطر نشان کرد: از این منظر و رهگذر اگر به این مسئله نگاه کنیم نقش رسانه ودیپلماسی عمومی در تبیین در مذاکرات بسیار دارای اهمیت است.

رئیس هیات مذاکره کننده هسته ای بیان کرد: اگر هدف ما در هسته ای نگهداری فردو بود که ما در آن موفق شدیم اگر قرار بود راکتور آب سنگین اراک باقی بماند که ما موفق شدیم.

ظریف تصریح کرد: اما مذاکرات هسته ای پیرامون این موضوعات نبود بلکه مذاکرات هسته ای پیرامون این موضوع بود که با مردم ایران همواره باید با زبان تکریم صحبت کرد ایرانی را نمی شود تهدید و تحریم کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: این موضوعات پیروزی گفتمانی ما در مذاکرات هسته ای است بنابراین کسانی که مسئول تبیین هستند و یا کسانی که در حوزه اطلاع رسانی هستند باید این گفتمان را به خوبی برای همه تبیین و تفسیر کنند و اگر این موضوع را تبیین کنیم خدمت بزرگی را به انقلاب اسلامی که بر مبنای خود باوری و اعتماد به نفس قرار دارد کرده ایم.

وزیر امور خارجه با اشاره به صحبتهای رهبری و امام راحل گفت: همیشه آنها به تبلور خود باوری و اعتماد به نفس صحبت کردند اما چرا گروهی امروز تلاش می کنند مردم ایران را ضعیف نشان دهند آیا این موضوع انقلابی بودن است؟

ظریف افزود: اگر رئیس جمهور آمریکا اعلام می کند اگر می توانستم همه پیچ و مهره فناوری هسته ای ایران را باز می کردم اما نمی توانم ما باید قسمت اول را تیتر کنیم اما قسمت دوم که می گوید نمی توانم را تیتر نکنیم کدام این مسائل با گفتمان اصیل انقلاب اسلامی هم خوانی دارد کدام نشان استکبار ستیزی است کدام از آنها نشان دهنده واقعیت است که قدرتها نمی توانند در برابر ملتها ایستادگی کنند به نظر شما کدام یک از آنها پیام صحیح است.

وزیر امور خارجه با اشاره به انتشار مقاله ای در نیورک تایمز گفت: در این مقاله تاکید شده است که ایران توانسته است در مذاکرات هسته ای در برابر آمریکا به اهداف خود برسد من نمی خواهم بگویم توافق یک طرفه بوده است چون اگر یک طرفه باشد که توافق نیست.

وی افزود: هدف ما این بود که نگذاریم چیزی کسی به ما تحمیل کند نه اینکه خودمان به دنبال این بودیم چیزی را به کسی تحمیل کنیم و ما توانستیم بر هفت حوزه به گفته این مقاله ایستادگی کنیم و پیروز شویم آمریکا و کشورهای دیگر ناگزیر شدند اراده مردم ایران بپذیرند.

وی اضافه کرد: مردم ما پیروز شدند چون حاضر بودند برای اهدافشان مقابله کنند و روی حرفشان ایستادگی کنند و این پیام قدرت جمهوری اسلامی است.

ظریف  با اشاره به انتقادها و صحبتهای برخی از گروه های داخلی خاطر نشان کرد: برخی در داخل به خاطر اهداف سیاسی اشان سعی می کنند این پیام قدرت مردم ایران را خرد کنند ولی باید بدانند هدف سیاسی داخلی ارزش آن را ندارد قدرت مردمی به دنیا به آن اعتقاد پیدا کرده است را خرد کنند.


وی تصریح کرد: امروز برخی باید توجه کنند اگر مخاطب آنها یک مخاطب داخلی است و دعوا، دعوای داخلی است اما صحبتهای آنها ابعاد بین المللی پیدا می کند بنابراین امروز نباید آنچه که به عنوان یک پیروزی گفتمانی است را با این گونه مسائل خدشه دار کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *