آغاز به کار سامانه پاسخگویی به سوالات ایرانیان خارج از کشور
- طبق اعلام اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، امروز سه شنبه - چهارم شهریور ماه ۱۳۹۹ - همزمان با گشایش میز خدمت کنسولی، با حضور محمدجواد ظریف وزیر محترم امور خارجه «سامانه الکترونیکی پاسخگوئی به سئوالات ایرانیان خارج از کشور» به منظور رفع و رجوع مشکلات هموطنان به آدرس porsesh.mfa.ir آغاز به کار کرد.
سامانه مذکور (موسوم به سامانه پرسش) که به همت «دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور» راه اندازی شده است، به صورت چت آفلاین یا تیکتینگ (Ticketing) فعالیت خواهد داشت و با پشتیبانی شماری از پرسنل زبده کنسولی به سئوالات ثبت شده عموم کاربران و ایرانیان خارج از کشور به صورت مشروح پاسخ داده و ابهامات آنها را رفع خواهد نمود.
سرعت عمل بالا، سهولت کاربری و کم هزینه بودن از ویژگیهای «سامانه پرسش» است. کاربران با ورود به سامانه، ابتدا در قسمت «ثبت نام» ایمیل و رمز کاربری دلخواه خود را وارد نموده و بخش مرتبط به سئوال خویش را از میان شش گزینه: «سجلات و احوال شخصیه»، «گذرنامه و روادید»، «امور دانشجوئی»، «حمایتهای کنسولی و قضائی»، «تابعیت» و «سایر امور» انتخاب نموده و سپس شرح درخواست خود را مکتوب نموده و ارسال میکنند.
پرسنل مسئول در معاونت کنسولی در اسرع وقت به پرسشها پاسخ داده و درصورت نیاز به رفع ابهام بیشتر با سایر ارگانهای ذیربط ارتباط برقرار نموده و پس از کسب اطلاع، راهنمائیهای لازم را به هموطنان ارائه خواهند داد. همچنین قسمتی به عنوان «پرسشهای متداول» و پاسخهای مربوط به آنها در سایت تعبیه شده که کار کاربران را در موارد مربوط به سئوالات عمومی و پرشمار آسان میکند و برخی ابهامات در حوزههای پیش گفته را رفع مینماید.
«سامانه پاسخگویی ایرانیان» در دسترس عموم قرار گرفته و در سایر پایگاههای اطلاع رسانی و کاربردی وزارتخانه نظیر سایت دبیرخانه شورای عالی ایرانیان به آدرس iranian.mfa.ir نیز موجود است.
قرار است در آینده نزدیک «سامانه پرسش» توسعه یافته و به صورت برخط (آنلاین) به هموطنان خدمت رسانی کند.