کاهش شصت درصدی آلودگی هوای کلانشهر‌ها با اصلاح کیفیت سوخت

15:31 - 03 شهريور 1399
کد خبر: ۶۴۹۸۹۷
رییس سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش شصت درصدی آلودگی هوای کلانشهر‌ها با اصلاح کیفیت سوخت خبر داد.

- عیسی کلانتری در مصاحبه با برنامه رادیویی «جوان ایرانی، سلام» گفت: در سال ۹۲ به ازای هر کیلومتری که یک خودرو طی می‌کرد، ۱/۱۸۱ گرم مواد مضر آلوده کنندهخ تولید می‌شد و اکنون با اصلاح کیفیت سوخت، این میزان شصت درصد کاهش داشته و به ۰/۵۲۰ رسیده است. از با به بازار آمدن خودرو‌های یورو ۵ نیز این مقدار به ۰/۴۵۰ گرم خواهد رسید.
 
وی با بیان این که در حال حاضر ما ۱۴۰ میلیون لیتر سوخت با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ داریم، اظهار داشت: کیفیت سوخت ما در سال ۹۲ بسیار بد بود و اگر امروز ما همان کیفیت سوخت را داشتیم، کلانشهر‌های ما قابل سکونت نبود.
 
کلانتری یکی از مشکلات مربوط به آلودگی هوا را موتور‌های غیر استانداردی که در گذشته تولید شده و در شهر‌ها تردد می‌کنند، توصیف کرد و افزود: از ابتدای امسال، به جز پنج هزار تاکسی و چهار هزار و هفتصد وانت دوگانه سوزی که سال گذشته تولید شده است، بقیه خودرو‌ها باید استاندارد یورو ۵ را داشته باشند که خوشبختانه همه این موتور‌ها تولید داخل هستند.
 
بهره برداری از بزرگترین پروژه برای احیای دریاچه ارومیه در دی ماه سال جاری 
 
رییس سازمان محیط زیست، به مناسبت هفته دولت در مصاحبه با برنامه رادیویی «جوان ایرانی، سلام» ضمن اعلام این خبر گفت: پروژه بازگرداندن آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه تاکنون حدود ۹۳ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم در دی ماه سال جاری به اتمام برسد.
 
وی با بیان این که این پروژه، شامل یک تونل انتقال آب ۳۶ کیلومتری، دو سد و ۶۰ کیلومتر کانال است، بیان کرد: عملیات مطالعاتی احیای دریاچه ارومیه از دی ماه سال ۹۲ با محوریت دانشگاه شریف و ۹ دانشگاه دیگر شروع شد واین مطالعات، ۹ ماه به طول انجامید.
 
معاون رییس جمهور با اشاره به این که مرحله تثبیت دریاچه ارومیه طی سه سال و با موفقیت انجام شد و افزود: از سال چهارم، فاز احیای دریاچه ارومیه شروع و تا به امروز، یازده هزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است.
 
در ادامه این گفتگو رییس سازمان محیط زیست گفت: خوشبختانه پس از شروع عملیات احیای دریاچه ارومیه و تلاش‌های صورت گرفته، تا به امروز سطح آب آن، حدود یک متر و ده سانتی متر نسبت به سه سال پیش افزایش یافته است.
 
انتهای پیام/ 

برچسب ها: سوخت محیط زیست

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *