رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تجهیز ١٢٠٠ دفتر خدمات الکترونیک قضایی به سیستم نوبت دهى الکترونیک

10:40 - 03 شهريور 1399
کد خبر: ۶۴۹۷۸۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى گفت: حدود ١٢٠٠ دفتر خدماتى که در سراسر کشور مستقرند مجهز به نوبت دهى الکترونیک هستند که مردم مى توانند با مراجعه به سایت کانون وارد قسمت نوبت دهى الکترونیک شوند.

تجهیز ١٢٠٠ دفتر خدمات الکترونیک قضایی به سیستم نوبت دهى الکترونیکخبرگزارى میزان - حسن روحانى نیا، مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى در نشست خبرى کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى با تشریح اقدامات انجام شده بیان کرد: قوه قضاییه با ورود آیت الله رییسی قدم در راه تحول بزرگ در امور حقوقى و قضایى گذاشته و آثار آن مشاهده مى شود

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى خاطرنشان کرد: در هفته قوه قضاییه سامانه هاى مختلفى در حوزه فناورى قوه قضاییه افتتاح شد که بخشی از این خدمات در حوزه کانون دفاتر الکترونیک قضایى است و توسط دفاتر ارائه مى شود.

وى ادامه داد: اولین مورد در خصوص سامانه مواسات است. در فرمایشات مقام معظم رهبرى این موضوع مکررا مطرح شده و ریاست قوه قضاییه هم مکررا بر موضوع پیش بینى ساز و کار حقوقى و قضایى براى ارائه خدمات مناسب به محرومان تاکید کرده اند.

روحانى نیا در ادامه اظهار کرد: این نگاه براى ما یک دستور قضایى و تکلیف بود و کانون به صورت مستقیم ورود کرد و از ریاست کمیته امداد و بهزیستى دعوت شد و با تفاهم نامه اى که امضا شد، محرومان و افراد نیازمندى که تحت پوشش هستند در مراجعه به دفاتر هیچ مبلغى را نباید پرداخت کنند.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى تصریح کرد: این افراد با این تفاهم نامه از پرداخت تعرفه دفاتر معاف شدند و تاکنون چند ١٠ هزار نفر از افراد محروم در آستانه استفاده از خدمات ما هستند. ما وظیفه داشتیم این کار را به عنوان خدمتگزار انجام برسانیم.

وى در ادامه با اشاره به موضوع ایجاد سامانه نوبت دهى الکترونیک در دفاتر خدمات الکترونیک قضایى گفت: با توجه به شیوع کرونا این موضوع مورد توجه قرار گرفت و کانون به عنوان یک وظیفه اجتماعى فورا در همان ایام تعطیلات نوروز نسبت به ایجاد یک سامانه اقدام کرد و حدود ١٢٠٠ دفتر خدماتى که در سراسر کشور مستقرند مجهز به نوبت دهى الکترونیک هستند که مردم مى توانند با مراجعه به سایت کانون وارد قسمت نوبت دهى الکترونیک شوند و هر دفتر و هر ساعت دلخواه خود را انتخاب کنند و بهره‌مند شوند.

روحانى نیا با اشاره به ورود دفاتر خدمات الکترونیک قضایى به حوزه دادرسی الکترونیک اظهار کرد: با تدابیر ریاست قوه قضاییه و ریاست مرکز آمار و فناورى اطلاعات قوه قضاییه اکنون موضوع دادرسی الکترونیک در سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته و در خراسان جنوبى به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفته است.

وى افزود: ما طرحى را اجرایى کردیم که براساس آن مردم به جای اینکه در جلسات دادگاه حاضر شوند مى توانند در نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک قضایى حضور پیدا کنند و با مرجع قضایى ارتباط داشته باشند.

روحانى نيا در ادامه افزود: اين فرآيند هنوز در كل كشور اجرايى نشده اما به زودى اجرايى خواهد شد و انشالله با حضور دفاتر خدمات در سراسر كشور زمينه توسعه اين طرح و اجراى سراسرى آن به زودى فراهم خواهد شد.

مديرعامل كانون دفاتر خدمات الكترونيك قضايى در ادامه بيان كرد: آن چه كه به عنوان فرايندهاى جديد قوه قضاييه مطرح مى شود زيرمجموعه اى از يك كلان طرح ملى به نام قوه قضاييه هوشمند است و نظر رياست قوه قضاييه اين است كه قوه قضاييه به سطحى از تراز انقلاب دست پيدا كند كه مردم كمترين زحمت را براى دسترسى به خدمات داشته باشند.

وى در خصوص سامانه ثنا و گلايه هاى مردم بيان كرد: دو اقدام براى رفع اين موضوع انجام داديم؛ اولا به شهروندان عرض مى كنيم به جاى مراجعه مستقيم به دفاتر از قبل نسبت به دريافت نوبت الكترونيك اقدام كنند.

روحانى نيا بيان كرد: نياز است كه مردم از اين سامانه ها به صورت روان استفاده كنند و براى رفع اين مشكل انشاالله به زودى در كانون مركز تماسی ايجاد خواهد شد كه راهنمايى براى استفاده از سامانه ها باشد.

مديرعامل كانون دفاتر خدمات الكترونيك قضايى در خصوص استفاده از ظرفيت دفاتر براى ملاقات مجازى با زندانيان گفت: اين پروژه قبلا در دستور كار بود اما ورود به زندان ضرورت هاى مختلفى دارد و بايد پيش بينى هاى لازم انجام شود.

وى اضافه كرد: اقداماتى از طرف مركز فناورى در دست انجام است و آخرين قدم ها نيز در حال برداشته شدن است.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایى در پاسخ به سئوال خبرنگار میزان در خصوص آخرین وضعیت ایجاد سهولت در صدور گواهى عدم سوءپیشینه عنوان کرد: در صدور گواهى عدم سوءپیشینه بخش هاى مختلفى دخیل هستند و یک مرجعى تقاضاى مردم را دریافت مى کند و به یک مرجع دیگر ارسال مى کند و در آنجا پاسخ لازم تهیه مى شود و به آن مرکز بازمى گردد و تحویل مردم مى شود.

روحانى نیا در ادامه اظهار کرد: در این فرآیند دفاتر خدمات الکترونیک قضایى ورود پیدا کردند و از طریق دفاتر ارسال مى شود.

وى ادامه داد: مرجع پاسخ دهنده اداره سجل کیفرى در تهران است و به لحاظ اینکه این فضا، فضاى جدیدى بود و این ارتباط اخیرا برقرار شده نیاز به کمک دارند که توسط کانون انجام خواهد شد و مشکل برطرف خواهد شد و به زودى انشالله این موضوع تحقق پیدا خواهد کرد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *