دبیرکل بنیاد هابیلیان: دولت‌های خارجی عزم جدی برای پیگیری حقوق شهدای ترور ندارند

13:53 - 28 مرداد 1399
کد خبر: ۶۴۷۹۷۸
دبیرکل بنیاد هابیلیان با اشاره به پیگیری‌های حقوقی شهدای ترور و خانواده‌های آن‌ها در مجامع بین المللی بر ضرورت عزم جدی و چند جانبه با فضاسازی سیاسی تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد فضای بین‌المللی در دولت‌های خارجی باید فراهم شود و کشور‌هایی که این اقدامات را دنبال می‌کنند، عزم سیاسی لازم را ندارند.
دبیرکل بیناد هابیلیان: عزم جدی برای پیگیری حقوق شهدای ترور در دولت‌های خارجی وجود نداردسید محمدجواد هاشمی‌نژاد در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به احقاق حقوق شهدای معزز ترور و خانواده‌های آنها، بیان کرد: ترور جوانب بسیار متعدد و زوایای گوناگونی دارد، صدمه‌ای است که هیچ حوزه‌ای از بخش‌های جامعه همچون جنبه سیاسی، اجتماعی، حقوقی و حقوق بشر از آن مصون نمی‌ماند و ما تلاش کردیم طی ۱۵ سال گذشته این جنایت‌ها را به دنیا و قشر جوانی که اتفاقات تروریستی سال‌های اولیه پیروزی انقلاب را ندیده بودند، بازشناسایی کنیم.
 
دبیر کل بنیاد هابیلیان با اشاره به تهیه لیست قربانیان ترور برای احیای بازشناسایی جنایات تروریستی گفت: تا سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۷ هزار شهید ترور در کشورمان شناسایی شد. این موضوع سکوی مهمی برای پیگیری مسائل تروریستی در مجامع بین‌المللی است.
 
هاشمی‌نژاد گفت: از اقدامات دیگر مستندات‌سازی این جنایات تروریستی در خصوص «سرگذشت پژوهشی شهدای ترور» در سال اول پیروزی انقلاب اسلامی است که تاکنون کتابی با بیش از ۵۰۰ صفحه چاپ شد و برای سال‌های بعد از انقلاب نیز کتاب‌هایی آماده شده و در دست چاپ است.
 
وی با اشاره به پیگیری‌های حقوقی خانواده‌های شهدای ترور، گفت: از طریق دستگاه‌های مربوطه تلاش کردیم جنبه‌های مختلف این موضوع را پیگیری کنیم. به عنوان مثال در سال گذشته به همراه تعدادی از خانواده‌های شهدای ترور به دیدار رییس قوه قضاییه حاضر شدیم، مسائلی مطرح شد و امید است در فرصت حضور آیت الله رییسی این درخواست پیگیری شود.
 
هاشمی‌نژاد از تلاش‌های صورت گرفته در خارج از کشور برای احقاق حقوق خانواده‌های ترور گفت و اظهار کرد: برای اولین بار گزارش پرونده‌های جنایات تروریستی را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کردیم و برای اینکه صدای خانواده‌های شهدای ترور را به مجامع جهانی برسانیم دیدار‌های مختلفی با شخصیت‌های حقوقی و سیاسی برخی کشور‌های دنیا انجام دادیم.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای برای زنده نگهداشتن یاد شهدای ترور در کشورمان گفت: همچنین فعالیت‌های گوناگون رسانه‌ای را در شبکه‌های مختلف و فضای مجازی برای شناساندن عملکرد جنایات تروریستی انجام دادیم تا قشر جوان آگاهی بیشتری کسب کنند.
 
دبیر کل بنیاد هابیلیان برگزاری کنگره‌های ملی و بین‌المللی با موضوع ترور و تروریست را از دیگر اقدامات این مجموعه عنوان کرد و گفت: این کنگره‌ها برای اولین در کشور برگزار شد و بازتاب خوبی در سطح ملی و بین‌المللی به همراه داشت، علی‌رغم خواسته دشمن تلاش کردیم جمهوری اسلامی ایران را قربانی تروریسم در دنیا معرفی کنیم. تا جایی که وزیر خارجه ضد ایرانی آمریکا در سخنانش اذعان کرد «ایران تلاش می‌کند خود را قربانی تروریسم جلوه دهد».
هاشمی‌نژاد با اشاره به احقاق حقوق خانواده‌های شهدای ترور در دادگاه‌های بین‌المللی همچون لاهه، گفت: این اقدام تلاش و زمینه‌سازی‌های خاص خود را می‌طلبد تا از طریق قوای اصلی مثل قوه قضاییه انجام شود. لازمه آن این است که طرح شکایاتی در داخل کشور صورت بگیرد، دادگاه‌ها به آن رسیدگی کنند و سپس نتایج اقدامات از طریق فضای بین‌المللی دنبال شود.
 
وی افزود: به نظر می‌رسد فضای بین‌المللی برای دولت‌های خارجی باید برای فراهم شود و کشور‌هایی که این اقدامات را دنبال می‌کنند، عزم سیاسی لازم را ندارند و تابع سیاست‌های دولتی خودشان هستند، اسکتبار نیز در این زمینه از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.
 
دبیر کل بنیاد هابیلیان با اشاره به اینکه اقدامات متقن قضایی و حکومتی می‌تواند در این‌باره مؤثر باشد، گفت: به عنوان مثال در اقدام تروریستی و جنایتکارانه در «رژه نیرو‌های مسلح در اهواز» مشاهده کردیم با پیگیری‌های جمهوری‌های اسلامی چند نفر از تروریست‌ها در کشور دانمارک که این گروهک اقدام تروریستی خود را از آنجا انجام داده بود دستگیر شدند. این موارد نشان می‌دهد اگر پیگیری‌های حقوقی جدی و چند جانبه و با فضاسازی سیاسی خاص خود انجام بگیرد به نتیجه خواهد رسید.
 
هاشمی‌نژاد افزود: تلاش می‌کنیم زمینه سیاسی این کار را فراهم کنیم تا دولت‌ها بتوانند در سایه این فضا مطالبه حقوقی خانواده‌های شهدای ترور را انجام بدهند. اگر زمینه سیاسی فراهنم نباشد اقدامات حقوقی و متقن نیز هست به نتیجه نخواهد رسید.
 
وی با اشاره به پیگیری حقوقی خانواده‌های شهدای ترور در مظلوم‌خواهی و حقوق خود از مجامع بین‌المللی افزود: برخی کشور‌ها قوانینی دارند و در این باره جرم‌ها مشمول مرور زمان می‌شود. اما حوادثی مثل اقدامات تروریستی مشمول مرور زمان نمی‌شود و دولت‌ها باید تن به این موضوع بدهند و طبق قوانین این خانواده‌ها می‌توانند در محل زندگی و جایی که حادثه ترور در آن رخ داده شکایت‌های خود را به مجامع داخلی و بعد از آن به مجامع بین‌المللی ارائه بدهند، مواردی که هم شامل مرور زمان می‌شود شامل گذشت بیش از ۳۰ سال است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *