هدف دارالقرآن رشد داوران قرآنی است/قضاوت همانند لبه تیغ، برنده و حساس است

9:40 - 14 مرداد 1394
کد خبر: ۶۴۶۵۹
خبرگزاری میزان: معاون آموزش و پژوهش سازمان درالقرآن‌الکریم گفت: هدف سازمان دارالقرآن‌الکریم از اجرای دوره‌های آموزش قرآن بر اساس انتظارات جامعه و در راستای تغییر و تحول اساسی و دست‌یابی به اهداف اصلی نزول قرآن کریم است.
به گزارش ،افتتاحیه یازدهمین دوره تربیت داور قرآن در بخش بانوان روز گذشته  13مردادماه 1394 در سازمان دارالقرآن‌الکریم برگزار شد که طی آن محمدمهدی بحرالعلوم و سیدمحسن موسوی‌بلده از اساتید مبرز حفظ و تجوید قرآن کریم به ایراد سخنرانی پرداختند.
 
هدف دارالقرآن رشد داوران قرآنی است

 
«محمدمهدی بحرالعلوم» معاون آموزش و پژوهش سازمان درالقرآن‌الکریم ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان، هدف از تشکیل این دوره را تغییر و تحوّل اساسی در بخش آموزش قرآن در استان های کشورمان برشمرد و گفت: هدف سازمان دارالقرآن‌الکریم از اجرای دوره‌های آموزش قرآن بر اساس انتظارات جامعه و در راستای تغییر و تحول اساسی و دست‌یابی به اهداف اصلی نزول قرآن کریم است.
 
وی ایجاد گروه‌های متخصص آموزش قرآن به خصوص در استان‌های کشور را یکی دیگر از اهداف سازمان دارالقرآن‌الکریم اعلام کرد و افزود: استان‌ها دارای ظرفیت‌های فراوانی در بخش قرآنی هستند که تاکنون مغفول مانده است و اعتنا و اتکای به آنها نتایج خوبی را در پی خواهد داشت.
 
به کارگیری ظرفیت‌های استانی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه، خودباوری را در استان‌ها ایجاد می‌کند
 
معاون آموزش سازمان درالقرآن با اشاره به ظرفیت قرآنی موجود در استان‌های کشورمان اظهار کرد: در سال‌های دهه 60 افرادی از این سازمان جهت داوری در مسابقات و محافل قرآنی استان‌ها اعزام می شدند، امّا به تدریج با به کارگیری از نیروی انسانی موجود در استان‌ها در بخش‌های مختلف قرآنی علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی، زمینه خودباوری و استفاده از استعداد ها در استان ایجاد شد.
 
بحرالعلوم با اشاره به نحوه انتخاب افراد در این دوره اظهار کرد: در طرح اعطای مدرک به داوران در سال گذشته حدود 700 نفر در آزمون‌های مختلف بخش‌های تجوید، صوت و لحن، مفاهیم، وقف و ابتدا و همچنین حفظ قرآن در سه مرحله آزمون اولیه، آزمون تلاوت و آزمون داوری شرکت کردند که 200 نفر آنان به مرحله نهایی راه یافتند اما به دلیل عدم کسب نمرات لازم در این مرحله، منجر به برگزاری دوره تربیت داور قرآن در رشته تجوید برای 40  نفر از آقایان و بانوانی شد که نزدیک‌ترین موقعیت را به نصاب مورد نظر داشتند.
 
معاون آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن همچنین به برنامه‌های جانبی این دوره اشاره کرد و گفت: زیارت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و کلاس اخلاق استاد «عباس سلیمی» مدرّس پیشکسوت قرآن و معاون فرهنگی آستان سیدالکریم در روز چهارشنبه یکی از برنامه‌های این دوره است.
 
قضاوت همانند لبه تیغ، برنده و حساس است

 
در ادامه این جلسه نیز «سید محسن موسوی بلده» مدرّس دوازدهمین دوره تربیت داور در بخش تجوید، تشکیل این دوره را در راستای ارتقای سطح قرآنی بانوان حاضر و خدمت به ساحت مقدس قرآن دانست و افزود: قضاوت دارای ویژگی‌های بسیاری است که طبق کلام معصومان(ع) بدون توجه و ملاحظه و حساسیت آن عواقب جبران ناپذیری را نیز در پی دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به شرایط نامناسب در مسابقات قرآن کریم اظهار کرد: قضاوت همانند لبه تیغ برنده و حساس است، داور قرآن باید همان حسّی را داشته باشد که یک قاضی برای تعیین زندگی یک فرد و یا تعیین مجازات برای یک فرد مجرم دارد، آن هم در این گونه مسابقات قرآن که یک نیش قلم داور سرنوشت یک فرد را تعیین می‌کند پس باید قضاوت‌ها کاملاً بی‌طرفانه و عادلانه انجام گیرد.
 
موسوی‌بلده به لزوم اصلاح روش بیمارگونه داوری مسابقات در قرآن، گفت: شاید عقل بگوید که کاش داوطلب دوره تربیت داوری نمی‌شدید اما اکنون که در این وادی قدم گذاشتید باید احتیاط کرده و بر اساس عدالت قضاوت کنید.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *