۴۵۹ غیرنظامی، قربانی حملات هوایی آمریکا در عراق و سوریه

16:06 - 13 مرداد 1394
کد خبر: ۶۴۵۴۷
خبرگزاری میزان : گزارشی که از سوی یک کمیته مستقل نظارت بر حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه مواضع شبه‌نظامیان داعش منتشر شده نشان می‌دهد که در جریان بیش از ۵۸۰۰ حمله هوایی دست‌کم ۴۵۹ غیرنظامی کشته شده‌اند.

به گزارش به نقل  از جام نیوز، حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در عراق و سوریه که از نزدیک به یک سال پیش آغاز شده، در مجموع تا کنون دست‌کم ۴۵۹ قربانی غیرنظامی برجای گذاشته است. این اطلاعاتی است که از سوی پروژه "جنگ‌های هوایی" (Airwars) که برای نظارت و رهگیری حملات هوایی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش طراحی شده، در روز دوشنبه (۱۲ مرداد، ۳ اوت) منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش این کمیته مستقل نظارت نشان می‌دهد که حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق و سوریه که از یک سال پیش آغاز شده، در ۵۷ عملیات مشخص، مرگ ۴۸ غیرنظامی را در پی داشته است.

در مجموع در یک سال گذشته بیش از ۵۸۰۰ حمله هوایی از سوی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و دیگر شبه‌نظامیان افراطی در عراق و سوریه سازمان‌دهی شده، که در نتیجه آنها بیش از ۱۵ هزار تن از نیروهای داعش کشته شده‌اند.

به گزارش دویچه وله، آمریکا تاکنون رسما فقط مرگ دو غیرنظامی در جریان این حملات را تایید کرده است؛ دو کودکی که سال گذشته در جریان حملات هوایی این کشور به شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده در سوریه کشته شدند.

وین ماروتو، یکی از سخنگویان نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، بدون اشاره مستقیم به یافته‌های این گزارش، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته است: «اگر اعتبار اتهامات مطرح شده در هر گزارشی پیرامون قربانیان غیرنظامی نیروهای ائتلاف تایید شود، ما تحقیق و بررسی همه‌جانبه آن را آغاز خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد از آن درس بگیریم تا از تکرار اشتباهات جلوگیری شود.»

با این همه، در این گزارش که به گفته نویسندگانش با هدف شفاف‌سازی از سوی گروهی از روزنامه‌نگاران و ناظران مستقل منتشر شده، تاکید شده است که در همین بازه زمانی تعداد بسیار بیشتری از غیرنظامیان توسط دولت‌های عراق و سوریه و نیز نیروهای داعش و دیگر گروه‌های غیرنظامی در هر دو سوی مرز قربانی شده‌اند.

کمیته نظارت Airwars خواستار شفافیت و پاسخگویی بیشتر اعضای ائتلاف نسبت به کشتار غیرنظامیان شده است. به گفته آنها کانادا تنها عضو این ائتلاف بین‌المللی بوده که به طور منظم تاریخ و مکان حملات هوایی خود را منتشر کرده است.

ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا، در عراق با همکاری کشورهایی از جمله فرانسه، بریتانیا، بلژیک، هلند، استرالیا، دانمارک و کانادا حملات خود را سازماندهی می‌کند. اردن هم با انجام چندین حمله هوایی به جمع این کشورها پیوسته است. ائتلاف بین‌المللی در سوریه با همکاری آمریکا با دیگر کشورها از جمله عربستان سعودی، اردن، بحرین و امارات، اهداف خود را دنبال می‌کند.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *