بارش‌های نامنظم، مدیریت منابع آبی را با مشکل مواجه کرده است

4:00 - 13 مرداد 1394
کد خبر: ۶۴۱۸۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ایران گفت: دامنه تغييرات بين حوضه‌هاي اصلي کشور بالاست و عدم توزيع نامناسب بارندگي‌ها، مديريت منابع آب را با مشکل مواجه کرده است.
به گزارش ، محمد حاج رسولي‌ها با بيان اين مطلب که با استناد به اسناد موجود در رتبه‌بندي 47 ساله کشور، از نظر ميزان بارش در رتبه 39 قرار داريم، اظهار داشت: ميزان بارندگي‌هاي امسال از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 188 ميلي‌متر بوده که نسبت به دراز مدت 20 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: تغییرات بارش‌ها در حوضه‌هاي آبريز اصلي يکسان نبوده است، به‌طوريکه در حوضه خليج‌فارس و درياي عمان با 38 درصد کاهش و در حوضه درياي خزر با 7 درصد افزايش بارش نسبت به سال قبل روبرو هستيم.

حاج رسولي ها در ادامه با بيان اين مطلب که به دلیل توزيع نامناسب بارندگي‌ها مديريت منابع آب در حوضه‌ها بسیار حساس است، بيان داشت: با استناد به اسناد موجود در رتبه‌بندي 47 ساله کشور، از نظر ميزان بارش در رتبه 39 قرار داريم.

وي با اشاره به وضعيت مطلوب بارندگي در استان‌هاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي و اردبيل، گيلان و مازندران، وضعيت بارش در ساير استان‌ها را نامطلوب خواند و در ادامه گفت: حوضه درياچه اروميه که در سال‌های اخير جزو حوضه‌هاي حساس بوده است نسبت به دراز مدت با 9 درصد کاهش بارندگي مواجه بوده است، ولي نسبت به سال قبل از شرايط بهتري برخوردار بوده است.

مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ایران ميزان روان‌آب‌هاي کشور را 38 ميليارد مترمکعب عنوان کرد که نسبت به سال گذشته با کاهش دو ميليارد مترمکعبي مواجه بوده است و افزود: 75 درصد اين روان‌آب‌ها ورودي مخازن سدها خواهد بود و تاکنون 27 ميليارد متر مکعب از اين روان‌آب‌ها وارد سدها شده که اين ميزان ورودي نسبت به سال گذشته چهار ميليارد مترمکعب کاهش داشته است.

وي علت اين امر را بارش در دشت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: به دليل اينکه اغلب اين بارش‌ها در دشت‌ها باريده است، لذا اين روان‌آب‌ها به‌طور کامل نتوانسته‌اند به سدها راه يابند و درنتيجه سدها با کاهش 13 درصدي ورودي آبها مواجه بودند.

حاج رسولي‌ها با اشاره به محاسن بارندگي‌هاي اخير در استان گيلان گفت: بارندگي در استان گيلان به آبياري شاليزارها کمک شاياني کرد.

وي حجم ذخاير موجود سدهاي کشور را در حال حاضر 22 ميليارد و 800 ميليون مترمکعب عنوان کرد و تصريح کرد: اين رقم نشان‌دهنده اين است که 46 درصد حجم مخازن سدها پر است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *