ملت ایران در همه صحنه ها موفق بوده است/امنیت ملی در سایه اجرای پروتکل خدشه‌دار نخواهد شد/هیچ گاه در مسیر مذاکرات امنیت ملی خودمان را معامله نخواهیم کرد + فیلم

21:42 - 11 مرداد 1394
کد خبر: ۶۳۹۶۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: روحانی با اشاره به اینکه آنچه من آن روز فکر می‌کردم این بود که ملت ایران در همه صحنه‌ها موفق بوده و امکان‌پذیر نیست که این ملت در صحنه‌ای شکست بخورد یا تسلیم شود، تصریح کرد: همان وقت گفتم که پیروزی در سایه حمایت مردم، رهبری معظم انقلاب اسلامی و تدبیر دولت امکان‌پذیر است.
ملت ایران در همه صحنه ها موفق بوده است/امنیت ملی در سایه اجرای پروتکل خدشه‌دار نخواهد شد/هیچ گاه در مسیر مذاکرات امنیت ملی خودمان را معامله نخواهیم کردبه گزارش خبرنگار سیاسی ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم ،در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چقدر برجام را با آنچه که در گذشته وعده داده اید منطبق می دانید گفت: ابتدا باید از همه مردم که در طول این سالهای بعد از انقلاب همیشه در صحنه بودند و پیروزی های بسیار بزرگی را رقم زدند تشکر کنم.

وی ادامه داد: در بحث مهم موفقیت هسته ای و توضیح این موضوع از این نقطه باید شروع کنم چرا که دولت تدبیر و امید مذاکره را انتخاب کرد.

رئیس جمهور با اشاره به مصاحبه 777 روز پیش خود در زمان انتخابات سال 92 افزود:  آنچه که در مسیر این موفقیت رقم خورده است مدیون حضور مردم در صحنه بوده و این حضور باعث شده است که ما هیچگاه شکست نخوریم و این پیروزی نیز در سایه مقاومت مردم و تدبیر دولت امکان پذیر شده است.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: ما در مقام عمل نشان دادیم که مذاکره می تواند موفقیت آمیز باشد اما شرایط این موفقیت را مردم و هدایت های رهبری در طول این سالها فراهم می کند.


مقاومت مردم در مسیر مذاکرات سرمایه بسیار بزرگ بود

روحانی خاطرنشان کرد: مقاومت مردم در این مسیر یک سرمایه بسیار بزرگ بود که اگر این ایستادگی مردم نبود حتما این موفقیت رقم نمی خورد و ما شاهد این دستاورد و موفقیت بزرگ نبودیم.

رئیس جمهور با اشاره به تلاشهای دانشمندان ایران در طول این سالها تصریح کرد: کار دانشمندان نیز یک دستاورد بسیار بزرگ در ایجاد موفقیت امروز بود زیرا اگر ما به آب سنگین راکتور و غیره با تلاش این دانشمندان دسترسی پیدا نمی کردیم این موفقیت رقم نمی خورد زیرا دیگر برای طرفین مذاکره کننده اساسا معنا نداشت.

روحانی در ادامه با اشاره به حضور مردم در انتخابات خرداد 92 گفت: همین حضور حماسی مردم در این انتخابات یک سرمایه بسیار بزرگ بود و حماسه سیاسی را رقم زد که ما باید این حضور را یک رفراندوم معنی کنیم که مردم مشخص کرده اند که چگونه باید حرکت کنیم تا موفق شویم.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه در مصاحبه 777 روز پیش خود بیان کردم منطق فقط درشت گویی نیست بلکه ما باید در مسیر درست گویی حرکت کنیم تا پیروز شویم منطق ما منطق راستگویی بود، بیان کرد: من یک ماه بعد از انتخابات به نیویورک رفتم و به همه دولت ها، جهان عاری از خشونت و افراطی گری را پیشنهاد کردم که این موضوع یک ماه بعد در مجمع عمومی مورد تصویب دولت ها قرار گرفت.

روحانی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای بیان کرد: اولین مرحله مذاکرات هسته ای در همان سفر من به نیویورک و اولین مذاکره وزیر امور خارجه کشورمان با وزرای امور خارجه کشورهای 1+5 انجام شد.


تیم مذاکره کننده همواره با منطق، دانش، تدبیر گام برداشتند

رئیس جمهور تصریح کرد: من همیشه به پیروزی و موفقیت امید داشتم ولی آنچه که امروز به دست آورده ایم نسبت به دو سال پیش اصلا قابل پیش بینی نبود، این موفقیت را مدیون حضور مردم و هدایت های رهبری، عنایات حق تعالی و توجهات ولی عصر می دانم.

وی گفت: تیم مذاکره کننده هسته ای در مسیر مذاکرات همواره با منطق، دانش، تدبیر گام برداشتند.

روحانی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی برای تعهد طرف قابل وجود دارد؟ گفت: اگر با کشوری مذاکره می کنیم بر مبنای اهداف و چهارچوبی است که در نظر گرفته ایم.

بی اعتمادی مردم به طرف مذاکره


وی افزود: مذاکرات قدم به قدم و قابل سنجش است البته برخی از طرفهای مقابل ما در مذاکرات وجود دارند که مردم ایران به آنها اعتمادی ندارند چرا که با ملت ایران خصومت داشتند و هنوز نیز این خصومت در اقدامات آنان قابل مشاهده است، اما این مسئله به این معنا نیست که اگر با کشوری مشکل داریم نتوانیم با آن گفتگو و مذاکره کنیم.

روحانی تأکید کرد: در مسائل افغانستان طالبان و حوادثی که منجر به پایان حکومت صدام شد اگر چه ما مداخله مستقیم نداشتیم اما بسیاری از گروه هایی که طرف ما بودند اهداف مشترکی با دیگران حس کرده و بر این مبنا پیش رفتند، البته اینکه ما چگونه و تا چه حد به طرف مقابل اعتماد داریم مسئله دیگری است.

رئیس جمهور افزود: هیچ کس حتی برای مذاکره با یک کشور دوست، همسایه و هم مذهب نمی تواند بگوید که اعتماد صددرصد دارد، به هر حال ما با شش قدرت بزرگ دنیا مذاکره می کردیم.

روحانی با بیان اینکه ما در توافق موقت ژنو و همچنین تا به امروز در مقام عمل هم طرف مقابل را آزمایش کرده ایم و هم مورد آزمایش قرار گرفته ایم، تأکید کرد: آنها قول دادند که برخی تحریم ها را لغو کنند و ما نیز در مقابل متعهد شدیم که برخی محدودیت ها را برای برنامه هسته ای خود بپذیریم، پس می شود بر این مبنا پیش رفت.

توافق ما  با 1+5 یک توافق ده ساله است
رئیس جمهور تصریح کرد: توافق ما  با 1+5 یک توافق ده ساله است و توافق ژنو نیز حدوداَ دو ساله بود، اگر در بازه زمانی یک پنجم توافق فعلی تجربه کردیم و دیدیم که می توان به تعهدات جامه عمل پوشاند پس این علامتی است برای اینکه امکان ادامه کار وجود دارد.

روحانی افزود: این تفکر که ما در برابر دنیا دو راه بیشتر نداریم یا تسلیم دنیا و یا شکست در برابر آن خیلی منطقی نیست، چرا که راه سومی نیز وجود دارد و آن تعامل سازنده در چارچوب منافع ملی و توافق برد برد است.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز گفته ام توافق برد -باخت شدنی نیست و اگر هم بر فرض محال شدنی باشد پایدار نیستف تأکید کرد: در چارچوب توافق برد برد هم ما به اهداف اصلی خود دست پیدا می کنیم و هم طرف مقابل احساس می کند به اهداف مهم خود رسیده است.

روحانی با بیان اینکه ما در مذاکرات سه هدف اساسی داشتیم که به آنها رسیدیم و ظاهراَ طرف مقابل نیز یک هدف مهم داشته که مدعی است به آن دست یافته است، افزود: امروزه نمی توان گفت که ما به طرف مقابل اعتماد صد درصد داریم، شما در یک تجارت نیز هرگز به طور مطلق به طرف مقابل خود اعتماد نمی کنید، اما مکانیزمی تعیین می کنید که بر اساس آن اگر طرف مقابل به وعده های خود عمل نکرد شما ضرر نکنید.

رئیس جمهور اظهار کرد: مشابه این روند را می توان درچار چوب مذاکرات و توافق انجام داد و با استفاده از تجربیاتی که طی دو سال پیش کسب کرده ایم امیدوارم توافق به خوبی پیش برود،  البته فعلاَ یک مرحله طی شده است و انشاءالله این توافق اجرایی می شود تا مردم نتایج توافقی را که حاصل ایستادگی آنان است ببینند.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه برخی تحلیل گران معتقدند فراهم شدن زمینه برای بازرسی ها می تواند امنیت و ارکان دفاعی کشور را به چالش بکشد، ارزیابی شما از این تحلیل چیست، اظهار کرد: طرف غربی مدعی است که با توافق هسته ای اخیر بین ایران و بمب اتمی یکسال فاصله انداخته است؛ از نظر ما این خیال پردازی و توهم است.

وی ادامه داد: اساسا مسئله هسته ای از آنجا به یک معضل تبدیل شد که طرف مقابل فکر کرد ما به دنبال ساخت بمب هستیم، البته دلیل اولیه آنها این بود که در نمونه برداری های اولیه به این نتیجه رسیدند که در ایران آلودگی بالای 70 درصد ناشی از غنی سازی وجود دارد.

روحانی تصریح کرد: مسئله فوق الذکر برای ما هم عجیب بود البته بعدا مشخص شد که برخی از سانتریفیوژهای مورد استفاده در تاسیسات ما که از یک کشور مشخص خریداری شده بود دسته دوم بودند و سابقا از این سانتریفیوژها در عملیات غنی سازی استفاده شده بود.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه حتی پس از مشخص شدن قضیه دست دوم بودن سانتریفیوژها، کشورهای غربی توهم ساخت بمب از سوی ایران را ادامه دادند گفت: ملت ما به خوبی می داند که ما به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و اگر می خواستیم سلاح هسته ای تولید کنیم در زمان حمله صدام این کار را می کردیم و اگر مردم ما روزی بخواهند برای منافع ملی از کشور خود دفاع کنند، دفاع آنها شرافتمندانه خواهد بود.


در دکترین ما ساخت و استفاده از سلاح اتمی جایی ندارد

روحانی با بیان اینکه در دکترین ما ساخت و استفاده از سلاح اتمی جایی ندارد اظهار کرد: طبق فتوای تاریخی مقام معظم رهبری استفاده، ساخت و نگهداشت سلاح اتمی از نظر ما مردود است و اگر طرف مقابل مدعی است که با توافق اخیر توانسته است ما را از ساخت بمب اتم دور کند بگذارید بر این ادعای خود باقی بماند.

وی دستاورد بزرگ توافق هسته ای اخیر را خروج ایران از ذیل فصل 7 منشور ملل متحد دانست و تصریح کرد: کشوری به ذیل فصل 7 منشور ملل متحد میرود که طبق تشخیص سازمان ملل صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند؛ بنابراین ما تا قبل از قطعنامه 2231 از دید سازمان ملل به عنوان تهدید کننده صلح و امنیت جهانی بودیم.چرا که هر کشوری قطعنامه ای ذیل فصل 7 علیه اش تصویب شده به جنگ و سرنگونی آن نظام منجر شده است.

رئیس دولت یازدهم ادامه داد: امروز طبق قطعنامه 2231 ما کشوری هستیم که فناوری هسته ای در آن به رسمیت شناخته شده و سایر کشورها ملزم به تعامل با ایران در زمینه هسته ای هستند.



بدون جنگ و خواهش به دستاورد بزرگی دست یافتیم
رئیس جمهور بیان کرد: ما توانستیم بدون هیچ جنگ، خواهش و تسلیم شدنی با منطق مذاکره و دیپلماسی کار را در برابر سازمان ملل پیش ببریم که همین عنوان پرونده جمهوری اسلامی را عوض و قطعنامه هایی که علیه ایران صادر شده بود را لغو کرد، این خود یک دستاورد بسیار بزرگ حقوقی و سیاسی بود که برای آن نظیری وجود نداشته است.

وی خطاب به صدا و سیما گفت: صدا و سیما که از صبح تا شب به بررسی برجام می پردازد، اگر چنین چیزی را در کشورهای دیگر سراغ دارد و پیدا کرده ،بیان کند که کشوری بدون هیچ گونه تسلیم و عقب نشینی از فصل هفتم شورای امنیت خارج شده باشد.

رئیس جمهور گفت: ما توانستیم در مسیر مذاکرات حقوق هسته ای خودمان و غنی سازی را تصویب و در مسیر تثبیت حقوق ملت ایران و لغو تحریم های ظالمانه علیه آنها گام برداریم.


توانستیم به هدف مهم تثبیت حقوق ملت ایران دست پیدا کنیم

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه ما در مسیر این مذاکرات سه هدف مهم داشته ایم گفت: ما توانستیم به هر سه هدف مهم یعنی تثبیت حقوق ملت ایران خارج شدن از فصل هفتم و لغو تحریم ها دست پیدا کنیم.

روحانی درباره نگرانی مردم ایران پیرامون بازرسی ها و نظارتها خاطر نشان کرد: ما در این زمینه عقب نشینی نکردیم، ان پی تی و پادمان نیز از قبل وجود داشته و ما تنها پروتکل الحاقی که 140کشور آن را پذیرفته و در آنها اجرا می شود را پذیرفته ایم.


هیچ گاه در مسیر مذاکرات امنیت ملی خودمان رامعامله نکرده و نخواهیم کرد
وی با بیان اینکه هیچ گاه در مسیر مذاکرات امنیت ملی خودمان رامعامله نکرده و نخواهیم کرد تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد کوچکترین اسرار ملت ایران نه تنها در حوزه نظامی بلکه درعرصه های علمی و حتی اجتماعی خدشه دار شود.

رئیس جمهور درباره پذیرش پروتکل الحاقی نیز گفت: ما در چند سال پیش نیز به مدت دو سال این پروتکل الحاقی را پذیرفتیم در آن زمان نیز برخی رسانه های و روزنامه ها مطالبی مبنی بر اینکه آنها می خواهند زیر زمین ریاست جمهوری و مجلس را نیز بازرسی کنند نوشتند، زیرا پروتکل الحاقی را با آن چیزی که در عراق افتاده بود اشتباه گرفته بودند، پروتکل الحاقی دارای یک ساز و کار قانونی است.

روحانی درباره قدرت دفاعی کشور نیز بیان کرد: برخی ها امروز در گوشه و کنار می گویند دولت تدبیر و امید به دنبال رشد اقتصاد، کاهش نرخ تورم، رکورد، افزایش حمایت های بهداشتی، درمانی  و سیاست خارجی است، اما به دنبال تقویت بنیه دفاعی نیست، اما کاری که ما در راستای استراتژی تقویت بنیه دفاعی انجام داده ایم 80 درصد کاری بوده که در ده سال گذشته صورت گرفته است، یعنی ما در طی این دو سال به اندازه ده سال گذشته سلاح لازم و تجهیزات لازم را فراهم کردیم.

وی با بیان اینکه در زمینه هسته ای اولین تست آی آر هشت در این دولت صورت گرفت تصریح کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ ما در توافق هسته ای امنیت ملی ماست و کشور ما هیچ گاه از تهدید نمی ترسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز فضا نسبت به سالهای گذشته امن تر شده اظهار کرد: اجرای توافق نه تنها مشکلی برای امنیت و قدرت دفاعی ایجاد نمی کند بلکه در همین قطعنامه اخیر تحریم های تسلیحاتی ما نیز به محدودیت تبدیل شده است.


هیچگونه محدودیتی را برای توان دفاعی خود نمی پذیریم

رئیس جمهور تاکید کرد: در عین حال این قطعنامه هیچگونه محدودیتی را برای ما ایجاد نمی کند و همانطور که مواضع ما در بیانیه جمهوری اسلامی بلافاصله پس از صدور قطعنامه اعلام شده است هیچگونه محدودیتی را برای توان دفاعی خود نمی پذیریم.

روحانی افزود: درباره مسئله موشکی نیز در قطعنامه تصریح شده است موشکی که برای حمل کلاهک هسته ای طراحی شده ممنوع خواهد بود در حالی که ما هیچگاه چنین موشکی را طراحی نکرده و نخواهیم کرد.

وی اظهار کرد: این یک موفقیت بسیار خوبی است که با هدایت های و ارشادهای مقام معظم رهبری نصیب ملت ما شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تاثیر تحریم ها در اقتصاد ایران گفت: این دولت از آغاز در شرایط تحریم به دنبال حل مسائل اقتصادی بود، یکی از دلایل پیروزی ما در مذاکرات نیز همین است چرا که اگر ما در دوران مذاکرات نمی توانستیم تورم 43 درصد را پایین بیاوریم و یا حتی بدتر از آن تورم سیر صعودی طی می کرد دشمن متوجه می شد که اقداماتش نتیجه داده و امیدوار می شد.

روحانی با اشاره به وعده های انتخاباتی خود گفت: خدا را شاکرم چرا که این دولت به قولهایی که به مردم داده عمل کرده است، ما گفتیم تا پایان سال 92 تورم را به زیر 35 درصد و در سال بعد به 15 درصد می رسانیم که چنین شد، وعده دادیم که در سال 93 از رکود خارج می شویم و اقتصاد ما رشد 3 درصد خواهد داشت.

روحانی اظهار کرد: البته من به ملت قول دادم که تا پایان این دولت، به تورم یک رقمی که آرزوی 40 ساله مردم است خواهیم رسید.


دشمنان با تحریم نمی توانند ملت ایران را در هم بشکنند

رئیس دولت یازدهم با اشاره به اینکه تحریم به طور طبیعی موفق نبود اما موثر بود تاکید کرد: امسال ما به دلیل قیمت نفت و تحریم تحت فشار بودیم، اگر هدف آنها از تحریم این است که ملت ما را در هم بشکنند هرگز به هدف خود نخواهند رسید.هیچگونه محدودیتی را برای توان دفاعی خود نمی پذیریم.

رئیس جمهور با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه کشورمان گفت: بی تردید تحریم ها علیه ایران غیر قانونی، غیر انسانی و ظالمانه بوده و من این موضوع را به سران پنج کشور مذاکره کننده با ایران گوشزد کردم و به سران یکی دیگر از آن کشورها نیز طی مکالمه تلفنی در رابطه با اطمینان از مذاکرات صحبت کردم.


کاسبان تحریم از توافق ناراحت هستند
وی ادامه داد: در دوران تحریم برخی از کالاها که وارد کشور می شد گاه تا چهل درصد گرانتر از قیمت واقعی بود و این هزینه اضافی از جیب مردم پرداخت می شد، البته این امر برای کاسبان تحریم که در دبی، چین و اروپا و تهران بودند سودمند و مطلوب بود و آنها امروز از حصول توافق ناراحت هستند.

روحانی با بیان اینکه یکی از اهداف مذاکرات هسته ای گشوده شدن دروازه های دنیا به روی ایران بود، اظهار کرد: پس از عملیاتی شدن توافق هسته ای بلافاصله تمام تحریم های اقتصادی اعم از تحریم های مالی، بانکی، حمل و نقل ، پتروشیمی و ... لغو می شود.

وی ادامه داد: من از مذاکره کنندگان کشورمان و تیم های اقتصادی، فنی و خبری که آنها را یاری می کردند به سبب دقتی که در رابطه با لغو تحریم ها در برجام لحاظ کردند کمال تشکر را دارم.

رئیس جمهور با بیان اینکه یک چیزی شما در صحبت تان اشاره کردید و ان روزهای پر فراز و نشیبی بود که گذشت، در این روزها چه شب‌ها و چه ساعت‌هایی؛ واقعا یک روزی همین آقای ظریف و عراقچی و تخت روانچی در یک شرایطی بود وقتی جلسه ما تمام شد به من گفتند تمام است دیگر ما نمی‌توانیم به توافق برسیم یعنی ما خط قرمزهای جدید به آنها ابلاغ کردیم گفتند که امکانپذیر نیست، اظهار داشت: لحظه خداحافظی بود که دست من در دست یکی از این عزیزان است گفتم که کار سختی است اما مطمئن باشید که موفق می‌شویم یادشان هست چه روزی بود.

وی با بیان اینکه در طول بیست و سه ماه مذاکرات من حتی یک لحظه هم تردید  به خود راه ندادم، اظهار کرد: امروز هم در رفع مشکلات اقتصادی و سیاست داخلی هیچ تردیدی ندارم چرا که ما دارای رهبری بزرگ و با کفایت و یک ملت منسجم و با هوش و با فرهنگ هستیم.

روحانی با بیان اینکه امروز صهیونیست های جنگ طلب و غاصب و دو سه کشور مشخص منطقه ای از توافق به عمل آمده خشمگین و ناراضی هستند، اظهار کرد: امروز تمام ملتهای منطقه از توافق هسته ای میان ایران و 1+5 خرسند هستند و خوشحالی مردم ما از این توافق نیز ناشی از این است که ما توانستیم با منطق بر توطئه های طراحی شده پیروز شویم.

وی تصریح کرد: اگر ملت ما تحت پرچم اسلام و زیر خیمه رهبری اتحاد و انسجام داشته باشد قطعاَ در صحنه اقتصادی نیز پیروز خواهیم شد.

رئیس دولت یازدهم در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی هایی که پیرامون واردات بی رویه به کشور پس از رفع تحریم ها وجود دارد، اظهار کرد: من فکر می کنم این نگرانی کاملاَ درست است  و این نگرانی برخلاف نگرانی ناشی از افشای اسرار نظامی و دفاعی ما، صحیح باشد و ما درگذشته دراین زمینه سابقه خوبی نداشتیم.

روحانی با اشاره به هزینه درآمدهای نفتی در گذشته گفت: در اوج درآمدهای نفتی ما 700 میلیارد پول درآمدهای نفتی را خرج کردیم و در این بین 500 هزار نفر در اوج این درآمدها بیکار شدند، یعنی ما پول این درآمدها را صرف واردات کالا کردیم و برای دیگران اشتغال ایجاد کردیم، واردات برخی از کالاها مانند گندم، مواد اولیه و تجهیزات غیرقابل اجتناب است، اما منظور من از واردات، واردات کالاهای مصرفی است.

رئیس دولت یازدهم درباره شرایط پس از تحریم نیز خاطرنشان کرد: در صورت لغو کامل تحریم ها، اگر در زمینه واردات به رویه گذشته  عمل شود این خود یک مصیبت است.

روحانی با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر امور خارجه فرانسه گفت: در این دیدار من گفتم ما بعد از تحریم به هر کشوری که سرمایه بیاورد و تولید مشترک ایجاد شود خوش آمد می گوییم، ایشان نیز بر این موضوع تاکید کردند و گفتند من در پاریس به شرکت های اقتصادی گفته ام شما دیگر نباید انتظار مدل گذشته را در ایران داشته باشید که بتوانید کالا به ایران صادر کنید، زیرا این دولت زیر بار این موضوع نمی رود و شما باید به دنبال سرمایه گذاری و ارائه تکنولوژی باشید.

وی با اشاره به جلسات متعدد خود با تیم اقتصادی دولت گفت: ما در این جلسات شرایط بعد از اجرای توافق را بررسی کردیم که باید دنبال جذب سرمایه خارجی برای اشتغال جوانان باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: این سوال امروز قابل پرسش است که ما چرا به دنبال مذاکره رفتیم آیا به قول برخی ها دلمان برای رفت و آمد خارجی ها لک زده بود، نه اینطور نیست ما با مذاکرات هسته ای به دنبال ایجاد اشتغال برای جوانان و رونق اقتصادی در کشور بودیم.


انطباق توافق هسته ای با ابلاغ سیاست های برنامه ششم

روحانی در ادامه با اشاره به انطباق توافق هسته ای با ابلاغ سیاست های برنامه ششم توسط مقام معظم رهبری گفت: ایشان ابلاغ کردند که ما باید در برنامه ششم توسعه به دنبال رشد اقتصادی 8 درصدی باشیم که همه باید برای رسیدن به این مهم تلاش کنیم.

رئیس دولت یازدهم بیان کرد: اگر این رشد 8 درصدی با توجه به برنامه ششم توسعه ایجاد شود درآمد ایران در سال 1400، 59 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و  اگر این موضوع 20 سال ادامه پیدا کند درآمد ایران 4.5 برابر می شود.

وی با اشاره به آمار نیروی انسانی در کشور گفت: ما 32 میلیون جوان بین 20 تا 40 سال در کشور داریم و پنجمین کشور در بین کشورهای دنیا از لحاظ فارغ التحصیلان رشته مهندسی هستیم که این خود یک قدرت بسیار بزرگ نیروی انسانی است.


مسیر حرکت ما حتی در شرایط پس از تحریم نیز اقتصاد مقاومتی است

روحانی با بیان اینکه با توجه به منابع فراوان در کشور ما باید در شرایط بعد از تحریم زمینه رونق اقتصادی در کشور را فراهم کنیم، تصریح کرد: مسیر حرکت ما حتی در شرایط پس از تحریم نیز اقتصاد مقاومتی است که مبنی بر منابع درون زا و تولید است که ما باید با آن بتوانیم صادرات غیرنفتی را در کشور ایجاد کنیم.

روحانی با اشاره به برخی از نقدها  و حمایت ها در شبکه های اجتماعی بیان کرد: برخی دستگاهها به دنبال تعطیل کردن این شبکه های مجازی بودند اما من مخالف بودم هرچند که اعتقاد دارم باید طرح های هوشمندی برای حفاظت اخلاقی و دینی مردم ایجاد شود اما این شبکه های مجازی کارهای عظیمی را در مسیر مذاکرات انجام داده اند.

وی ادامه داد: نقد کردن خوب است و مردم حق دارند نقد کنند اما آن چیزی که درست نیست تخریب، دروغ، اغراق، اتهام، تشویش اذهان عمومی است، هرچند که ملت ما این کارها را انجام نمی دهند و اقلیت کمی هستند که چنین کارهایی را انجام می دهند که انشاالله خداوند آنها را هدایت کند.

رئیس جمهور با اشاره به شعار سال تصریح کرد: اقتصاد در شرایطی موفق می شود که همدلی و همزبانی در کشور وجود داشته باشد.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال توطئه مجدد آژانس علیه برنامه های صلح آمیز هسته ای کشورمان گفت: آلودگی که طی سالیان گذشته از طریق سانتریفیوژهای وارداتی به تأسیسات هسته ای ما نفوذ کرد مربوط به یک یا دو سانتریفیوژ نبود، بلکه ما چند صد سانتریفیوژ آلوده وارد کشور کردیم و به این ترتیب بسیاری از اماکن هسته ای ما از جمله نطنز آلوده شدند.

رئیس جمهور در توضیح این حادثه گفت: دوستان ما با توجه به بسته بندی سانتریفیوژهای وارداتی تصور می کردند که این سانتریفیوژها جدید هستند در حالی که حامل آلودگی بودند.

روحانی با بیان اینکه البته همیشه باید حواسمان جمع باشد چرا که به هر حال در هر نهادی انسان های ناجوری وجوددارند چرا که این نهاد متشکل از اعضای متعلق به ملیتهای مختلف است، تأکید کرد: در ارتباط با این مسئله هم سازمان انرژی اتمی و هم نیروهای مسلح ما باید با مسائل و اقدامات حفاظتی آشنایی کامل داشته باشند که این اتفاق رخ داده است.

رئیس جمهور با اشاره به روابط میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و کره جنوبی گفت: ما بر خلاف کره هیچ اقدام خلاف قانونی انجام نداده ایم و آلودگی که طی سالهای پیش یافت شد مربوط به کشوری بود که سانتریفیوژها را به ما فروخته بود، ما باید به گونه ای قانون را اجرا کنیم که هم اسرار کشور و هم عزت ما حفظ کنیم.

در عرصه فرهنگی نیز پیروز شدیم و چرخش گفتمانی ایجاد کردیم
وی با تاکید بر اینکه یکی از دستاوردهای ما در مذاکرات اخیر افزایش عزت و غرور ملی بود و این دستاورد ایستادگی و مقاومت دیپلماتها، حقوقدانان و تمامی شهدای هسته ای ماست که به آنان افتخار می کنیم، گفت: در توافق اخیر موفقیت ها و دستاوردهای ما صرفاَ سیاسی و اقتصادی نبود بلکه ما به لحاظ فرهنگی نیز پیروز شده و در منطقه و جهان چرخش گفتمانی ایجاد کردیم.

روحانی با بیان اینکه همانطور که در روز تحلیف گفتم به جای تحریم با زبان  تکریم با ملت ما سخن بگویید امروز به حمدالله این اتفاق رخ داده است و همگان به این نتیجه رسیده اند، افزود: ما ثابت کردیم افراط غلط و اعتدال صحیح است البته این نهال نو رسیده ای است که باید از آن حفاظت کنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: ما پس از تحریم ها می توانیم دو روش برای ادامه راه انتخاب کنیم، یک روش این است که به مردم قرص مسکن بدهیم به این معنا که از طریق پول ها و سرمایه های آزاد شده بازار را مملو از پول و دلار کنیم تا اجناس ارزان شوند.

روحانی تأکید کرد: روش دیگر اما این است که با استفاده از قدرت به دست آمده برای سرمایه گذاری در صنعت و خدمات خود اقدام کنیم.

وی افزود: قطعاَ باید روش دوم را انجام دهیم توافق مورد نظر انسداد را از بین می برد و شرایط را باز می کند اما دولت حواسش است که چگونه عمل می کند، هدف ما دستیابی به منافع آنی نیست بلکه درون زایی و برون نگری است.

روحانی با اشاره به نقش مردم در اداره کشور گفت: خواهش ما از مردم این است که مشارکت کنند.

وی ضمن بیان اقدامات و دستاوردهای دولت در سفرهای استانی، افزود: اولین انتظار ما از ایرانی های خودمان است که تکنولوژی و سرمایه را به داخل کشور بیاورند انتظار بعدی ما نیز از مردم این است که فضا را امن تر کنند، اگر یک وزیر خارجه ای به کشور ما آمده نباید پرونده های قدیمی را در واکنش به سفر وی از زیر خاک بیرون کشید.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: انشاالله ما ظرف حدود یکماه اقدامات خود را انجام می دهیم و آژانس هم این اقدامات را که به صورت شکلی است تایید می کند و لغو تحریم ها اجرایی می شود و به موجب آن فضا و شرایط تغییر می کند و تکنولوژی، سرمایه گذاری و نشاط به کشور می آید.

وی با بیان اینکه اینگونه نیست که کسی فکر کند امروز توافق می شود و آثارش فردا نمایان می شود، گفت: این توافق صورت گرفته یک نهال نو رسیده است و مردم باید بدانند که این نهال درست کاشته شده و در زمان مناسب میوه خواهد داد و در این دوران ما باید همدل و همزبان باشیم.

روحانی تصریح کرد: من به ملت شریف ایران اعلام می کنم که دولت هیچ کجا بدون مشارکت مردم موفق نخواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فضای جدید ایجاد شده موجبات تغییر در معادلات منطقه ای را فراهم می آورد یا خیر اظهار کرد: ما یک اصولی داریم که این اصول هیچگاه تغییر نمی کند و این امر در مذاکرات اخیر ثابت شد و ما بی تردید بر روی اصول خود ایستادگی می کنیم اما این توافق فضای جدیدی را برای حل سیاسی سریعتر مسائل منطقه ای ایجاد می کند.


راه حل مسائل یمن و سوریه سیاسی است

وی تصریح کرد: راه حل نهایی مسائل کشورهای یمن و سوریه سیاسی است و توافق اخیر فضا را برای اقداماتی که می خواهیم در سطح منطقه انجام دهیم تسهیل می کند؛ ضمن اینکه اصول ما هم ثابت است.

رئیس جمهور در پایان به مردم وعده داد در سالگرد دوم دولت در اوایل شهریور حتما یک مصاحبه تلویزیونی در رابطه با عملکرد دولت خواهم داشت و مقدمات یک گفتگوی ویژه اقتصادی را با مردم ترتیب می دهم.

برای دیدن فیلم این گفتگو اینجا را کلید کنید.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *