مداخلات خارجی؛ مهم‌ترین عامل اعتراضات اخیر لبنان

3:01 - 28 خرداد 1399
کد خبر: ۶۲۹۶۱۷
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل لبنان با بیان اینکه مداخلات خارجی مهم‌ترین عامل اعتراضات اخیر در این کشور بوده است، گفت: برهم زدن ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لبنان تأثیر مستقیم بر قدرت محور مقاومت دارد و همچنین پوششی بر ضعف‌های رژیم صهیونیستی است.
عماد نجار در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به آخرین تحولات سیاسی لبنان، بیان داشت: اعتراضات مردمی اخیر در لبنان باعث شد تا میشل عون از شورای عالی دفاع بخواهد جلسه‌ای تشکیل داده و اوضاع امنیتی در این کشور را مدنظر قرار دهد.

وی ادامه داد: حسان دیاب هم از ارتش خواسته بود تا با برقراری تدابیر نظامی، امنیتی و اطلاعاتی مانع بروز خسارات به اموال عمومی شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به منشأ این اعتراضات در لبنان بیان داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در لبنان، مخالفین دولت با دریافت یکسری سیگنال‌های خارجی، طرح براندازی حسان دیاب، را کلید زده‌اند تا عدم حضورشان در ترکیب کابینه دولت جدید را جبران کنند. البته کاهش ارزش ۷۰ درصدی لیر در برابر دلار، هم در بروز این اعتراضات بی‌تأثیر نبوده است. 
 
لبنان

نجار گفت: در اعتراضات اخیر لبنان، دو گروه اغتشاشگران و معترضان مردمی حضور دارند، اغتشاشگران از بیرون این کشور حمایت و هدایت می‌شوند و اکثراً افرادی هستند که دارای پرونده‌های سیاه مالی هستند و تحت پیگیرد قرار دارند و با ایجاد چنین اعتراضاتی قصد برهم زدن این پیگیری‌های قضایی را دارند. 

وی گفت: در این اعتراضات مردم لبنان نیز حضور دارند و برای رساندن صدای اعتراض خود به مسئولان نسبت به مشکلات معیشتی، گرانی و بیکاری بیرون آمده‌اند. دو شهر طرابلس و بیروت در این شب‌ها کانون درگیری‌ها بوده است. 
 
لبنان
 
کارشناس مسائل لبنان با بیان اینکه مداخلات خارحی مهمترین عامل اعتراضات اخیر در لبنان بوده است، خاطرنشان کرد: هم اکنون نیرو‌های نظامی توانسته‌اند کنترل شرایط در بیروت و طرابلس در اختیار بگیرند و معترضان مردمی هم صف خود را از اغتشاگران جدا کرده و اعلام کردند در اقدامات برهم زننده جان و مال مردم نقشی ندارند. 
 
وی با اشاره به فواید برهم زدن شرایط سیاسی لبنان برای بانیان آن، گفت: برهم زدن ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لبنان تأثیر مستقیم بر قدرت محور مقاومت دارد و همچنین پوششی بر ضعف‌های رژیم صهیونییستی است. درگیری‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از ایجاد وحدت در لبنان جلوگیری می‌کند. 
 
نجار در پایان اظهارداشت: آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی از اصلی‌ترین برنامه ریزان آشوب‌ها در لبنان هستند و با پترودلار‌های مرتجعین منطقه روغن چرب برای  آش شور و زهر آلود در لبنان تهیه شده است. 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *