گزارشی درباره اجرایی نشدن طرح تجمیع مراکز سرطانی به مجلس ارائه نشده است/ بررسی این موضوع در کمیسیون بهداشت

12:47 - 06 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۶۳۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب که اجرا نشدن طرح تجمیع مراکز سرطانی تاکنون در مجلس مطرح نشده است، افزود: اگر ثابت شود که وزارت بهداشت در بحت درمان این بیماران کم کاری می‌کند، بلافاصله کمیسیون بهداشت این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
احمد آریایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، درباره تجمیع مراکز سرطانی اظهار کرد: ایجاد مرکز تخصصی سرطان با توجه به نیاز امروز کشور ما به مراکز جامع و تخصصی برای درمان بیماری مذکور اقدامی ضروری است، البته نباید ای این نکته غافل شد که برای اجرای هر طرح باید نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرد تا مشکلی برای این قشر به‌وجود نیاید.

وی در ادامه با بیان این مطلب که تجمیع مراکز سرطانی در وهله اول سبب خواهد شد تا پای سودجویان در این عرضه و از همه مهمترین عوارض ناشی از مواد شیمیایی موجود در داروها از بین رود یا کاهش یابد، افزود: باید بررسی‌های کارشناسی در این راستا صورت گیرد تا مشخص شود تجمیع این مراکز دسترسی آسان بیماران به مراکز را از بین نمی برد و در روند درمان آن‌ها وقفه ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که موضوع مورد نظر تاکنون در کمیسیون بهداشت مطرح نشده است، افزود:  اگر ثابت شود که وزارت بهداشت در بحت درمان این بیماران کم کاری می‌کند بلافاصله این موضوع در کمیسیون مطرح و مسئولان ذی ربط به مجلس دعوت خواهند شد تا پاسخگوی علل اجرای نشدن طرح تجمیع مراکز درمان بیماران سرطانی و بی‌توجهی به این قشر باشند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در خاتمه با بیان این مطلب که سبک زندگی امروز متاسفانه موجبات شیوع و گسترش سرطان در کشور را فراهم اورده است و این امر نیاز به رسیدگی به این بیماران و پیشگیری را بیش از پیش به ما گوشزد می کند که اولویت بسیار مهم و قابل توجهی است، تصریح کرد: این امر باید در کمیسیون بهداشت بررسی شود و به طور قطع در صورت اثبات بی توجهی به هر دلیلی مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد تا علل اجرایی نشدن آن مشخص شود. براین اساس در گام نخست این موضوع را در کمیسیون بهداشت مطرح و بررسی خواهیم کرد.

گفتنی است؛ اکبر عبدالهی اصل معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو  چندی پیش درباره تجمیع مراکز درمانی گفت، بسیاری از بیماران سرطانی از نبود امکانات و توانایی‌های لازم، امکان ارایه خدمات مناسب در برخی از مراکز درمانی گله‌مند هستند؛ چرا که مجبورمی شوند با پرداخت هزینه های بالا جهت امور شیمی درمانی و تزریقات مربوط به آن به مطب‌ها مراجعه کنند.

عبداللهی اصل در ادامه این موضوع عنوان کرد متاسفانه انجام امور شیمی درمانی و تزریقات در بیشتر مطب ها هم با شرایط استاندارد انجام نمی‌شود، این در حالی است که  داروهای بیماران سرطانی باید در شرایط ویژه‌ای نگاهداری و تزریق شوند بنابراین این مراکز (مطب) شرایط مناسب برای انجام شیمی درمانی را به هیچ عنوان ندارند؛ به همین علت بیماران یا باید به مراکز درمان سرطان یا به بیمارستان های مجهز مراجعه کنند.

این در حالی است که سازمان غذا و دارو تا پایان سال به این مراکز فرصت داده بود تا تجمیع شوند که این مهلت با توجه به فراهم نشدن استانداردهای لازم و مجهز نبودن بیمارستان‌ها از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت برای بیماران شیمی درمانی اجرا نشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *