90 درصد ساخت‌وساز حریم رودخانه غیرمجاز است/ مجوز غیرمجاز چگونه صادر می‌شود؟

10:16 - 04 مرداد 1394
کد خبر: ۶۲۰۰۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور گفت: در حال حاضر حدود 90 درصد ساخت و سازها در حریم رودخانه به صورت غیرمجاز است.
90 درصد ساخت‌وساز حریم رودخانه غیرمجاز است/ مجوز چگونه صادر می‌شود؟به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، امیر مغانلو در خصوص اینکه مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه چگونه صادر می شود، اظهار کرد: مالکیت بستر و حریم رودخانه با دولت است با وجود اینکه مالکان اسنادی ارائه کنند، ساخت و ساز غیرمجاز به شمار می رود هر چند هم سند داشته باشند.

مدیر کل دفتر فنی وزارت کشور ادامه داد: چنین اقدامی کار حقوقی دارد که ابتدا باید اسناد ابطال و نسبت به تخریب آن باید اقدام شود.

مغانلو با تاکید بر اینکه شهرداری ها باید با ساخت و ساز غیرمجاز برخورد کنند، اضافه کرد: در حال حاضر برخوردها در حد توقف ادامه ساخت و ساز است، اما وزارت نیرو می تواند به دلیل آلودگی محیط و تخریب محیط زیست برخورد مستقیم داشته باشد.

نظارت ها کافی نیست
وی با بیان اینکه نظارت ها کافی نیست، اضافه کرد: در سال 87 مصوبه ای در شورای عالی امنیت برای رودخانه و سدها به تصویب رسید که ضوابط سختگیرانه دارد که باید با جدیت دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد ساخت و سازهای صورت گرفته غیرمجاز هستند، اگر اصول فنی و شهرداری و بهداشتی در ساخت و سازها رعایت نشود باید مستقیما رای تخریب صادر شود.

مجوز چگونه صادر می شود؟
90 درصد ساخت‌وساز حریم رودخانه غیرمجاز است/ مجوز چگونه صادر می‌شود؟غزال جعفری مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل نیز در ادامه با بیان اینکه جلوگیری از ساخت و سازها در حریم رودخانه نیازمند یک کار فرهنگی است، گفت: باوجود اینکه اعلام می کنیم در محدوده بستر رودخانه ساخت و ساز نباید صورت گیرد اما باز شاهد ساخت و ساز هستیم.

وی ادامه داد: همین فرآیند به دلیل صدور مجوز از سوی دیگر نهادها سبب می شود که به راحتی نتوانیم اقدام به تخریب کنیم.

چرا شهرداری مجوز ساخت و ساز می دهد؟
مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل گفت: نمی دانم چرا مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر در بستر رودخانه ها مجوز ساخت و ساز صادر می کنند و آنها باید جوابگو باشند.

ساخت و سازها به محیط زیست مربوط نیست
گشتاسب مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ادامه گفت: اینکه یک بنایی به صورت یک شبه ساخته می شود به سازمان محیط زیست مربوط نیست.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست وظایف خود را به نحو احسن انجام داده است، اضافه کرد: سازمان محیط به ساخت و ساز ورود نمی کند بلکه به موضوع آلودگی محیط زیست و بروز آن ورود می کند.

90 درصد ساخت‌وساز حریم رودخانه غیرمجاز است/ مجوز چگونه صادر می‌شود؟گشتاسب تصریح کرد: اتفاق رخ داده اخیر ما را هم ناراحت کرده است به هر حال اینها فرزندان ما هستند.

وی افزود: در موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها شاهد خلا قانونی هستیم.

ضعف در نظارت ها
مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اینکه آیا دستگاه های مسئول در حفظ حریم رودخانه ها به وظایف خود عمل کرده اند، انتقاد کرد: در حال حاضر شاهد ضعف در بحث نظارت هستیم که این اقدام به نحو احسن صورت نمی گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *