دانشگاه‌ها پایان نامه‌‌هایی را که سهمی در تولید ندارند تصویب نکنند

13:39 - 06 ارديبهشت 1399
کد خبر: ۶۱۵۵۲۳
رئیس دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با اشاره به لزوم «جهش تولید» در حوزه صنایع، گفت: پیشنهاد می‌کنم از امسال وزارت علوم به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ کند موضوعات پایان نامه‌ای که سهمی در تولید ندارد را تصویب نکنند و این سختگیری سهمی در جهش تولید خواهد داشت.
ضرورت همت برای خودکفایی صنعتی درسال «جهش تولید»حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به راه‌های تحقق شعار «جهش تولید» به ریشه‌ها و منابع الهام بخش قرآنی شعار «جهش تولید» اشاره کرد و گفت: عناصر تکوین کننده واژه «جهش تولید» سرعت، تحول و سبقت از دیگران است و ما می‌بینم هر دو عنصر در قران کریم مورد تاکید قرار گرفته و باید به هر دو اهمیت بدهیم که در این صورت جهش معنا پیدا خواهد کرد.
 
رییس دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با اشاره به توصیه‌های انجام شده در احادیث به جهش تولید گفت: به مراکز پژوهشی اعم از مراکز دانشگاهی و حوزوی توصیه می‌کنم کار مفصل معرفتی دینی را درباره جهش تولید انجام بدهند.
 
وی با اشاره به «تحول» بیان کرد: امسال با سال قبل باید تفاوت داشته باشد اگر این گونه نباشد جهش رخ نداده است، در احادیث آمده است که کسی که دو روز او شبیه هم باشد ضرر کرده است. جامعه‌ای که جهش ندارد خسارت می‌کند، زیرا از استعداد خود و سرزمین‌اش استفاده تحولی نکرده است.
 
زمانی عزم و اراده را از نیاز‌های ضروری یک جامعه برای جهش عنوان و تاکید کرد: در جامعه ما هنوز این عزم وجود ندارد و لازم است از طریق اطلاع‌رسانی این ضرورت بیان شود تا جامعه را به این عزم برساند. به عنوان مثال در بحران کرونا عزم جامعه بر این شد که نکات بهداشتی را رعایت کند و این از طریق اطلاع رسانی در رسانه‌های مختلف انجام شد. 
 
رئیس دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با اشاره به راه‌های تحقق شعار جهش تولید گفت: در سال گذشته جهش تولید را در بخش صنایع موشکی، نانولوژی و ... مشاهده کردیم و در عرصه‌های اقتصادی مانند کشاورزی و صنایع نیز می‌توانیم شاهد این جهش باشیم. کشور ما در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های زیادی از جمله آب و اراضی دارد که هنوز استفاده کاملی از آن نشده است، کشور‌هایی در دنیا وجود دارد که آب و زمین کمتری دارند، اما در کشاورزی توفیق بیشتری دارد به این دلیل که روش‌های متنوع بهره براری از زمین و آب را می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند. کشور ما این توانایی را دارد که در مسئله کشاورزی نه تنها به خودکفایی برسد بلکه در بسیاری از محصولات مقام صادرکننده به کشور‌های دنیا رابه خود اختصاص بدهد.
 
وی با اشاره به لزوم جهش در حوزه صنایع گفت: طی سال‌های گذشته شاهد جهش اندکی در این بخش بودیم و همت لازمی برای خودکفایی صنعتی انجام نگرفته است، در صنعت خودرو هنوز شاهد کاستی‌هایی هستیم و مردم غالبا ناراضی هستند.
 
زمانی تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم برای تحقق در صنایع مسئولان این حوزه از طرف مدیران نظام درباره بالا بردن کیفیت و کاهش قیمت‌های محصولات خود اقدام کنند و پاسخگو باشند.
 
رئیس دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه ضمن تاکید بر اینکه تولید کارخانه باید در کشورمان آغاز شود، بیان کرد:  دانشگاه‌های کشورمان در مسئله تولید برکات خوبی داشتند، اما کاستی‌هایی نیز وجود دارد که اگر برطرف شود سهم زیادی در تولید می‌توانند داشته باشند.
زمانی در بیان راهکار‌های تحقق بیشتر جهش تولید در دانشگاه‌ها به متغیر بودن نظام آموزشی دانشگاه‌ها توصیه کرد و گفت: این سخن به این معنا است که دانشگاه‌ها از نظام آموزش «حفظ محور» به نظام آموزش «پژوهش محور» تغییر کند متاسفانه نظام آموزش «حفظ محور» همچون بیماری است که نظام آموزش و پرورش، دانشگاهی و حوزه‌های علمیه با آن درگیر هستند. کسی نمره بیشتر می‌گیرد که حافظه قوی دارد و تلاش، خلاقیت و آفرینش نقش مهمی ندارد. کار پژوهشی نیز در دانشگاه‌ها خیل کم است و قالب نمره‌ها حفظ محور بوده و این خطاست.
 
رئیس دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه گفت: ما باید بیشترین سهم را در نمره‌های دانشجویان به پژوهش اختصاص دهیم نه به حفظ؛ این تحول هنوز انجام نگرفته و اگر انجام شود قدرت خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان شکوفا و فعال می‌شود و توانمندی ابداع و جهش تولید را خواهند داشت.
 
وی محول کردن اختراعات به مجموعه دانشجویان دکتری کشور را از دیگر راهکار‌های جهش تولید دانست و گفت: همه دانشجویان دکتری باید موظف به نوع‌آوری و اختراع چشم گیر باشند. همچنین تغییر رویکرد پایان نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد رویکر دیگری برای تحقق جهش تولید است. امروزه حدود ۹۰ درصد پایان نامه‌های دفاع شده علی رغم دارا بودن موضوعات خوب، اما چون نوع آوری مورد نیاز جامعه را ندارد در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد.
 
زمانی گفت: پیشنهاد می‌کنم از امسال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تمامی دانشگاه‌ها ابلاغ کند موضوعات پایان نامه‌ای که سهمی در تولید ندارد را تصویب نکنند و این سختگیری سهمی در جهش تولید خواهد داشت.
 
رئیس دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با اشاره به سهم حوزه‌های علمیه در جهش تولید بر ضرورت تدوین متون درسی جدید منطبق با نیاز‌های نوپدید جامعه که دارای استاندارد‌های آموزشی نیز باشد تاکید کرد و گفت: در حال حاضر کتاب‌های درسی خوبی وجود دارد، اما خوبتر نیز می‌تواند باشد.
 
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم مرکز مدیریت حوزه مجموعه نیاز‌های دینی جامعه بشری را بررسی کند و موضوعاتی که دانش لازم آن در متون درسی ما وجود ندارد تبدیل به مطالب آموزشی شده و در اختیار جامعه قرار بگیرد. همچنین در پایان نامه حوزوری نیز لازم است مرکز مدیریت حوزه اساتید را از تصویب موضوعاتی که نیاز اول جامعه نیست و سهمی در تحقق جهش تولید در علوم متعدد ندارد منع کنند.
 
زمانی با بیان اینکه در درس خارج و مراکز تخصصی موضوعات درسی جدید وارد کار شود، افزود: سوق دادن طلاب به سوی انتخاب رشته‌های تخصصی نیز از راهکار‌های دیگر برای سهم بیشتر حوزویان در تحقق شعار جهش تولید در سال ۹۹ است. هنوز شاهد این هستیم که طیف زیادی از طلاب وارد رشته‌های تخصصی نشده‌اند و اگر این کار انجام شود توانایی ابداع و نوع آوری نیز در آن‌ها افزایش خواهد داشت.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *