۶۲ درصد پرونده‌های معوقه مختومه و منجر به صدور رای شده است

14:42 - 24 فروردين 1399
کد خبر: ۶۱۲۰۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
موحد گفت: در استان کرمان ۶۲ درصد پرونده‌های معوقه مشمول دستورالعمل قوه قضائیه مختومه و منجر به صدور رای شده است.
مبارزه با فساد، گسترش عدل و توسعه رویکرد‌های نظارتی از اولویت‌های قوه قضائیه در سال جاری استبه گزارش خبرنگار ، یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان در نخستین نشست شورای قضایی استان کرمان در سال جدید، گفت: مبارزه با فساد، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و توسعه رویکرد‌های نظارتی از اولویت‌های قوه قضائیه در سال جاری به شمار می‌رود.
 
وی افزود: حفظ کرامت قضات، کارکنان دستگاه قضایی و سازمان‌های وابسته، اصحاب دعوا، وکلا، و کارشناسان و سایر افرادی که به این دستگاه مراجعه دارند یکی دیگر از اولویت‌های قوه قضائیه به شمار می‌رود و مدیران باید این کار را در دستور کار قراردهند و لحظه‌ای از آن غفلت نداشته باشند.

وی ادامه داد: جلب مشارکت نهاد‌های مردمی برای تحقق اهداف قوه قضائیه از دیگر اولویت‌های این قوه است و در این راستا دستور العمل ریاست قوه قضائیه باید مبنای فعالیت قرار گیرد.

رئیس شورای قضائی استان کرمان، توسعه رویکرد نظارتی و انجام اقدامات پیشگیرانه، برخط کردن سامانه‌های کشف جرم و پیگیری جدی دادستان‌ها برای کشف جرائم را از دیگر اولویت‌های قوه قضائیه در سال جدید برشمرد و گفت: قضات و دادستان‌ها باید ساختار‌های جزم زا و مساله زا را رصد کرده و در راستای رفع مشکلات اقدام کنند.

بیشتر بخوانید:

موحد در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ریاست قوه قضائیه در جلسه اخیر با روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور ضمن تقدیر از قضات، کارکنان دستگاه قضائی، مدیران و کارکنان دستگاه‌های وابسته به دادگستری ها، محاکم و سایر واحد‌های قضایی در سال ۹۸، تاکید کرد که در ماه‌های پایانی سال که کشور مبتلا به بیماری منحوس کرونا شده بود نیز همکاران قضائی و اداری گام‌های بلندی را برداشته اند.

وی خاطرنشان کرد: براساس اعلام نظر ریاست قوه قضائیه، در راستای تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه در کشور قدم‌های خوبی برداشته شده است و در این راستا در استان کرمان ۶۲ درصد پرونده‌های معوقه مشمول دستورالعمل قوه قضائیه مختومه و منجر به صدور رای شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که در راستای تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه در نیمه راه هستیم، عنوان کرد: این کار باید با جدیت در سال جاری ادامه یابد، زیرا این اقدام همچنان در راس برنامه‌های قوه قضائیه قرار دارد تا به بروزسانی متعارف در راستای رسیدگی به پرونده‌های وارده دست یابیم.

موحد اظهارداشت: تقدیر از قضات و کارکنان دستگاه قضائی از دیگر محور‌های سخنان ریاست قوه قضائیه در جلسه اخیر با روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور بوده است، زیرا تلاشگران این حوزه در این فضای کرونایی که دغدغه وجود داشته است، خدمت خود را ترک نکرده اند و با قوت و انگیزه بالایی به وظایف خود عمل کرده اند و ریاست قوه قضائیه در این رابطه تاکید داشته اند که باید برنامه ریزی‌های لازم برای ارتقای این خدمات را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بر اساس تاکیدات ریاست قوه قضائیه، ویروس کرونا ممکن است محدودیت ایجاد کند، اما نباید مانع اجرای برنامه‌های تحولی در قوه قضائیه شود و باید سازکار‌های متعارف در این زمینه را تعریف کرده و کار را پیش برد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان اظهارداشت: براساس نظر ریاست قوه قضائیه، دستگاه قضایی باید دستگاهی هوشمند باشد و متناسب با هر شرایطی کار خود را با وجود موانع و محدودیت‌ها پیش برده و با خلاقیت در راستای پیشبرد اهداف خود گام بردارد.

موحد ضمن تاکید بر این مطلب که باید از فرصت‌های ایجاد شده حداکثر استفاده را برد، گفت: اگرچه کرونا یک تهدید است، اما فرصت‌هایی را در درون خود دارد و یکی از فرصت‌های موجود در این زمینه فرصت تغییر نظام دادرسی از نظامی حضوری و سنتی به نظامی غیرحضوری و مدرن با استفاده از ابزار‌ها و فناوری‌های نوین است تا حضور افراد در مراجع قضایی را به حداقل رسانیم.

وی عنوان کرد: اگر در این فرصت موجود نتوان در راستای تغییر نظام دادرسی اقدام کرد، مشخص نیست که در فضای دیگری بتوان این تغییر وضعیت را ایجاد کرد، زیرا در حال حاضر جامعه آمادگی نسبی برای پذیرش تحولات را دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: در راستای توسعه نظام دادرسی غیرحضوری در استان کرمان ارتباطات مستقیم ریاست قوه قضائیه با مردم به صورت ویدئو کنفرانس انجام می‌شود و زیرساخت‌های لازم فراهم شده تا آرا و پیگیری‌های مربوطه در اسرع وقت انجام شود و نیازی به حضور مستقیم مردم نباشد.

موحد با تاکید بر این مطلب که ویروس کرونا ظرفیت مناسبی برای مکانیزه کردن امور قضایی ایجاد کرده و در این راستا باید کار حساب شده ودقیقی را انجام داد، گفت: مبارزه با فساد در درون و بیرون از دستگاه قضایی از دیگر اولویت‌های قوه قضائیه به شمار می‌رود و این موضوع باید جزء رئوس برنامه‌های کاری بخش‌های مختلف دستگاه قضایی باشد، زیرا وجود فساد در درون و بیرون از مجموعه قضائی به هیچ وجه مورد قبول نیست.

وی تاکید کرد: معتقدم اگر نگاه مدیران فساد ستیز باشد تا آخرین رده‌های اداری تاثیرگذار خواهد بود و همچنان مبارزه با فساد در درون و بیرون از دستگاه قضایی در اولویت قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که اصلاح بستر‌های ایجاد فساد و مبارزه با فساد از دیگر اولویت‌های کاری قوه قضائیه به شمار می‌رود، گفت: باید بستر‌های ایجاد فساد شناسایی شده و از بین بروند.

موحد افزود: گسترش عدل و آزادی‌های مشروع یکی دیگر از اولویت‌های قوه قضائیه است و قضات در این زمینه باید فعال عمل کرده ومنفعل و منتظر دادخواست، جلسه و شکایت نباشند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *