چرا "لاوروف" در نشست خبری جمع‌بندی مذاکرات حاضر نشد؟/ آینده مبهم حمایت ایران از متحدان خود در منطقه

11:57 - 29 تير 1394
کد خبر: ۶۰۸۵۰
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: بر مبنای روند پیش بینی شده در قطعنامه سازمان ملل، اگر یکی از کشورهای 1+5 تذکری نسبت به وجود مورد مشکوک در برنامه هسته ای ایران بدهد و پس از گذشت بازه زمانی 1 ماهه این مورد حل نشود، رای گیری در مورد توقف تعلیق تحریم های ایران، بدون حق وتوی روسیه و چین برگزار خواهد شد.
-گروه سیاسی: پس از گذشت حدود یک هفته از جمع بندی مذاکرات هسته ای وین، میان ایران و کشورهای 1+5، قرار است پیش نویس قطعنامه مرتبط با برنامه برجام، امروز در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شود.

بر اساس این پیش نویس که از سوی "سامانتا پاور"، نماینده آمریکا در سازمان ملل، به دبیر خانه شورای امنیت ارائه شده، 7 تحریم مرتبط با ایران که از سوی این شورا بر کشورمان تحمیل شده پس از تایید اجرایی شدن تعهدات ایران، لغو خواهد شد.

در این میان اما انتقاداتی نسبت به این قطعنامه و تعهداتی که به موجب آن، باید از سوی ایران اجرا شود، مطرح شده است.

در همین زمینه، "فواد ایزدی"، کارشناس مسائل سیاسی و امور بین الملل، در گفتگو با ، با اشاره به محدودیتی که پیش نویس قطعنامه برای ارسال تسلیحات به خارج از کشورمان ایجاد می کند گفت: ما پیش از این، به متحدان خود که در منطقه در حال مبارزه با تروریسم هستند، سلاح ارسال می‌کردیم.

چرا ایران تا امروز مشکلی برای ارسال سلاح به خارج از مرزهای خود نداشت؟

وی افزود: البته در آن زمان نیز به موجب قطعنامه 1929، این اقدام ممنوع بود، اما از آنجایی که ما قطعنامه های شورای امنیت را به رسمیت نمیشناختیم، این امر متوقف نمی شد.

این کارشناس امور بین الملل اظهار کرد: در آن زمان حرف ما این بود که ایران عضو سازمان ملل است اما قطعنامه های شورای امنیت را نمی پذیرد، چرا که مبنای این قطعنامه ها سیاسی است نه قانونی.

ایزدی تاکید کرد: استدلال جمهوری اسلامی ایران نیز این بود که بر مبنای قانونی که مورد قبول خود سازمان ملل نیز است، باید ابتدا به موجب بند 39 ثابت شود که ایران تهدیدی برای امنیت جهانی به حساب می‌آید، پس از آن تحریم های تسلیحاتی بر ما تحمیل شود.

وی تصریح کرد: اما سازمان ملل بدون اثبات این موضوع و به صورت ناگهانی ایران را ذیل بند 41 قرار داده و به این دلیل تحریم ها و ممنوعیت های این سازمان از دید کشورمان مشروعیت نداشت.

آیا با وجود قطعنامه ایران می‌تواند به حمایت از متحدان خود ادامه دهد؟

این کارشناس امور بین الملل افزود: اما در حال حاضر ما این توافق و قطعنامه ناشی از آن را می پذیریم و متعهد می شویم که مفاد آن را اجرایی کنیم، از این رو اگر پس از این ایران سلاحی برای حزب الله لبنان و یا مجاهدانی که در عراق با تروریست های داعش می جنگند ارسال کند، خلاف تعهداتی که ذکر شده در قطعنامه عمل کرده و از این جهت مشکل بسیار جدی برای ما پیش می آید.

ایزدی اظهار کرد: این محدودیت ها هم به موجب توافق و هم به موجب قطعنامه علیه کشورمان اعمال می شود.

وی تاکید کرد: محدودیت های تسلیحاتی ایران، از جمله بحث موشک های بالستیک، در توافق نیز مورد اشاره قرار گرفته است، به طوریکه تحریم های مرتبط با این موضوعات، لغو نخواهد شد اما این موضوع در بند 6 قطعنامه با صراحت ذکر شده است.

آیا روسیه از جمع‌بندی مذاکرات وین ناراضی است؟

این کارشناس امور بین الملل با اشاره به مشکلات دیگر این قطعنامه در زمینه حق وتو و بازگشت تحریم ها افزود: روسیه و چین، به موجب جمله بندی قطعنامه، حق وتوی خود را از دست داده اند و شاید دلیل اصلی اینکه لاوروف در نشست خبری اعلام توافق حاضر نشد، همین بوده است، چرا که دست این دو کشور عملا بسته است.
چرا
ایزدی اظهار کرد: بر مبنای روند پیش بینی شده در قطعنامه، اگر یکی از کشورهای 1+5 تذکری نسبت به وجود مورد مشکوک در برنامه هسته ای ایران بدهد، و پس از گذشت بازه زمانی 1 ماهه این مورد حل نشود، رای گیری در مورد توقف تعلیق تحریم های ایران برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: نکته بدتر نیز این است که اگر تمام کشورها با ادامه تعلیق تحریم ها موافق باشند و تنها یک کشور مخالف آن باشد، تحریم ها از حالت تعلیق خارج می شوند.

این کارشناس امور بین الملل تصریح کرد: آنچه که در عمل رخ می دهد این است که کشورهای 1+5 نسبت به پرونده هسته ای ایران هم در جایگاه شاکی قرار می گیرند و هم در جایگاه قاضی! یعنی کشوری که با شکایت او مسئله آغاز شده، باید در مورد ادامه روند توافق قضاوت کند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *