چگونه الکل طبی را از الکل صنعتی تشخیص دهیم؟

10:32 - 19 اسفند 1398
کد خبر: ۶۰۴۰۵۶
مدیر مرکز خدمات تخصصی شیمی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: استفاده از الکل صنعتی برای ضدعفونی سطوح که اکنون توسط سودجویان به دلیل کمبود مواد ضدعفونی عرضه می‌شود، خطر زیادی دارد چرا که ترکیب این نوع الکل‌ها مشخص نیست.

چگونه الکل طبی را از الکل صنعتی تشخیص دهیم؟به گزارش گروه فضای مجازی ،نیاز است چند نوع از الکل‌ها را معرفی کنیم تا در ادامه تفاوت آن‌ها و اینکه چگونه می‌توانیم از آن‌ها برای مصارف ضدعفونی استفاده کنیم را دقیق‌تر بدانیم. 

محمدمهدی سراجی،مدیر مرکز خدمات تخصصی شیمی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در خصوص الکل طبی و سنتی توضیحاتی ارائه داد:

اتانول، ایزوپروپیل الکل و متانول، الکل‌های آشنایی هستند. اتانول و ایزوپروپیل الکل‌ دو الکلی هستند که کاربردهای زیادی در مواد ضدعفونی کننده دارند که ویروس‌ها و باکتری‌ها را به وسیله‌ حل کردن چربی و پروتئین آن‌ها از بین می‌برد.

الکل طبی، الکلی با خلوص ۹۶ درصد به بالا است و الکلی که بتواند ضدعفونی کند باید بالاتر از خلوص ۷۰ درصد باشد.

الکل طبی در حقیقت همان اتانول با خلوص ۹۶ درصد است که حاوی ۴ درصد آب است.الکل صنعتی هم همان اتانول است که خلوص بسیار کمتری دارد.

برای ایجاد تمایز میان الکل طبی و صنعتی، به اتانول‌هایی با خلوص کمتر، موادی مانند رنگ‌های قرمز و زرد، تلخ‌کننده‌ها و حتی متانول که الکلی سمی و مضر است و اثرات مخربی بر بینایی دارد و از راه پوست هم جذب می‌شود، اضافه می‌کنند و از آن به عنوان الکل صنعتی یاد می‌کنند. اضافه کردن مواد برای این است که مردم تمایز را متوجه شوند و برای مصارف خود استفاده نکنند.

برای ضد عفونی کردن دست‌ها و سطوح مختلف، استفاده از الکل ۷۰ درصد و یا فرآورده‌هایی مانند ژل‌ها و محلول‌های ضد عفونی که حاوی این مقدار اتانول هستند، کارایی لازم را دارند.


برچسب ها: متانول

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *