سرنوشت مبهم مصوبه استفاده از ظرفیت مشارکت شهرداری در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی

15:36 - 23 تير 1394
کد خبر: ۶۰۰۳۹
خبرگزاری میزان: معاون کمیسیون نظارت شورای شهر تهران با اشاره به این که نگاه تک بعدی و کوتاه مدت به حل آسیب های اجتماعی منجر به تشکیل میلیون‌ها پرونده قضایی در سراسر کشور و به طور عمده در کلان‌شهرها شده است، از سرنوشت مبهم مصوبه استفاده از ظرفیت مشارکت شهرداری در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی انتقاد کرد.
تشکیل میلیون ها پرونده قضائی بر اثر نگاه تک بعدی به آسیب های اجتماعی/ اغلب بزهکاران بی سرپرست یا بدسرپرست هستندبه گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری میزان، عباس جدیدی در نطق پیش از دستور خود در یکصد و هفتادمین جلسه علنی از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، با ابراز تاسف نسبت به وجود رویکرد تک بعدی به آسیب‌های اجتماعی و تلاش برای ارائه راه حل‌های کوتاه مدت و تک بعدی برای مسائل پیچیده جامعه و مشکلات اقتصادی و فرهنگی خاطرنشان کرد: چنین رویکردهایی باعث شده است شاهد تشکیل میلیون‌ها پرونده قضایی در سراسر کشور و به طور عمده در کلان‌شهرها باشیم.

وی با اشاره به این که با نگاهی به وضعیت این پرونده‌ها که اغلب حاوی جرائم و بزهکاری‌های فردی و اجتماعی هستند در می یابیم بخش عمده‌ای از این بزهکاران بی سرپرست و یا بد سرپرست هستند، ادامه داد: وضعیت امروز تهران و شهرهای اقماری آن که به مراتب معضلات و آسیب های بیشتری در خود جای داده است نیاز به توضیح ندارد زیرا خود گویای کمبودهای جدی در زیرساخت های عمومی و رفاهی برای مقابله با این آسیب ها است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگرچه نداشتن آمار دقیق و قابل اعتماد از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور و شهر تهران یکی از معضلات بزرگ است.

جدیدی با اشاره به مصوبه استفاده از ظرفیت همکاری و مشارکت شهرداری تهران در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی که در تاریخ 28 آبان ماه سال 90 توسط شورا به شهرداری تهران ابلاغ شده است، عنوان کرد: ارزیابی جامع و علمی درخصوص آسیب‌های اجتماعی، میزان، شدت و دامنه خطر آنها، انجام مطالعات تطبیقی و بهره‌برداری از پژوهش‌ها و تجارب سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در کشورهای موفق در مواجهه با آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی جزء وظایف مدیریت شهری قرار گرفته است.

جدیدی با انتقاد نسبت به این که با گذشت بیش از سه سال از تصویب و ابلاغ این مصوبه از سرنوشت این مطالعات و اقدامات انجام یافته اطلاعات کاملی در دست نیست، اظهار کرد: در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در فصل امور اجتماعی و فرهنگی و در ماده 97 تشویق بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی در طرح‌های کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی و شناسایی روش‌ها و شیوه‌های مشارکت مد نظر قرار گرفته است.

معاون کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران در پایان به انجام اقدامات عمرانی و فعالیت‌های موثر در جهت ساخت بزرگراه‌ها و زیرساخت های شهری اشاره کرد و گفت: نگاه به مشکلات شهری و افزایش سرانه فرهنگی باید در اولویت قرار گیرد. از سوی دیگر باید در رویکرد نرم‌افزاری تبدیل شهرداری از نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی سرعت گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *