مختلط بودن کلاس‌های درس علت آمار بالای بی‌سوادی زنان در سیستان و بلوچستان است

13:39 - 23 تير 1394
کد خبر: ۵۹۹۸۱
خبرگزاری میزان: نماينده مردم سراوان و زابلی گفت: زنان و دختران بسیاری از مناطق استان سیستان و بلوچستان به دليل مختلط بودن كلاس‌های درس اجازه خانواده برای تحصیل را ندارند، براین اساس دولت بايد تسهیلات و امكانات آموزشي را براي دانش آموزان دختر در مناطق روستايي و دهستان ها به صورت مجزا در نظر بگیرند.

مختلط بودن کلاس‌های درس علت آمار بالای بی‌سوادی زنان در سیستان و بلوچستان استهدایت الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي ميزان در پاسخ به این سئوال که آمارهای منتشر شده از اطلس وضعیت زنان کشور نشان می‌دهد که کمترین باسوادی زنان و دختران مربوط به استان سیستان و بلوچستان دلیل این امر چیست؟ اظهار کرد: مهمترین علت افزايش آمار بي‌سوادي زنان در این استان كمبود مدارس است، براین اساس شاهد هستیم که كمبود مدارس در اين استان‌ها به‌ویژه در مقطع راهنمايي و دبيرستان موجب شده است، بيشتر زنان تنها تا مقطع ابتدايي تحصیل کنند.

وي با بيان اين مطلب كه بايد مهم ترين اولويت براي ما پرورش نيروي انساني باشد، تصريح كرد: پرورش نيروي انساني مانع بزهكاري مي‌شود، همچنين نیروی حرفه ای را برای اشتغال در مشاغل مختلف تربیت می کند.

عضو كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي مجلس شورای اسلامی با تاكيد بر اين‌كه بي سوادي ريشه تمام مشکلات فردی و اجتماعی است است، بيان كرد: این در حالی است که با سواد شدن این قشر علاوه بر افزایش میزان دانش و مهارت آنها اثرات مثب زیادی بر نهاد خانواده به ویژه تربیت فرزندان دارد که به تبع تاثیرات مثبت آن در جامعه نیز منعکس خواهد شد. براین اساس باید به فكر يك حركت جهادي برای فراهم آوردن امكانات درسي براي زنان و دختران در این محدوده از کشور باشيم.

مير مرادزهي با اشاره به اينكه تعداد مدارس روستايي هم كم است، ادامه داد: علاوه براین زنان و دختران به دليل مختلط بودن كلاس‌هاي درس اجازه خانواده يا انگيزه کافی براي ادامه تحصيل را ندارند.

وي به دليل اينكه تعداد مدارس راهنمايي و دبيرستان در روستاها بسيار محدود است، همچنین مدارس مختلط هستند، زنان از درس خواندن به دلیل مخالفت خانواده ها از حضور در چنین فضای مختلطی باز مي مانند، مطرح كرد: دولت باید بايد تسهیلات و امكانات آموزشي را براي دانش آموزان دختر در مناطق روستايي و دهستان ها به صورت مجزا در نظر بگیرند.

نماينده مردم سراوان، سيب سورانف مهرستان و زابلي در مجلس با تاكيد بر اينكه بايد تعداد مدارس در اين استان افزايش يابد تا براي رشد تحصيلي زنان گام مثبتی برداریم، بیان کرد: بيشترين كمبود فضای آموزشی مربوط به روستاهاي اطراف سيب سوران، بم پشت و روستاهاي اطراف زابل بوده و باید در این زمینه برنامه ریزی کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *