افزایش 40 درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار در سال

16:51 - 21 تير 1394
کد خبر: ۵۹۵۸۸
خبرگزاری میزان:انوشیروان محسنی‌بندپی، از افزایش 40 درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار در سال خبر داد و گفت: در سال جاری ۱۸۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش قرار گرفتند و این در حالی که در سال ۹۲ تعداد آنها ۱۳۵ هزار نفر بوده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، انوشیروان محسنی‌بندپی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 5 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی که از این تعداد یک میلیون و 100 هزار نفر معلول هستند.

وی در ادامه به نگاه جدید و برنامه‌های استراتژیک سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: سازمان چهار رویکرد را تنظیم کرده است، که اقدامات همه جانبه در مسائل پیشگیرانه، مداخلات بهنگام،پیشگیری بازتوانی و توانمندسازی آسیب‌دیدگان و معتادان و ارتقای کمی و کیفی خدمات بهزیستی را می‌توان نام برد.

محسنی بندپی نگاه همه جانبه به عوامل اجتماعی و اثیر گذار در سلامت اجتماعی را یکی از رویکردهای استراتژیک بهزیستی برشمرد و گفت: در حال حاضر به عوامل رشد تکامل فردی همچون تغذیه، آموزش، اشتغال و مسکن با همکاری بنیاد نخبگان نگاه علمی می‌شود.

عملیاتی نشدن تخصیص 40 درصد حداقل حقوق برای جامعه هدف در قانون برنامه پنجم توسعه

رئیس سازمان بهزیستی به پیشنهادی به دولت برای پرداخت یارانه بیشتر به نیازمندان اشاره کرد و گفت: در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه تخصیص 40 درصد حداقل حقوق برای جامعه هدف مطرح شده که تاکنون عملیاتی نشده است.


به گفته محسنی بندپی، پیشنهاد ما به دولت و وزارت رفاه این است که افراد مستحق دریافت کمک، سهم بیشتری از یارانه‌ها را دریافت کنند.


راه‌اندازی مرکز اجتماعی اقتصادی خانواده‌های تحت پوشش

وی با بیان این مطلب که با راه‌اندازی مرکز اجتماعی اقتصادی خانواده‌های تحت پوشش، می توان آمارهای لازم را در اختیار دولت به منظور افزایش حمایت‌های مالی بگذاریم، گفت: در واقع این مرکز می تواند شاخص خوبی برای تحقیق عدالت اجتماعی و حکم فرمایی شادی و امید در جامعه باشد.



پرداخت حداقل حقوق به معلولان شدید

رئیس سازمان بهزیستی درباره قانون جدید حمایت از معلولان اظهار کرد: براین اساس دولت مکلف است برای معلولان شدید که قادر به کار نیستند، حداقل حقوق را بپردازد که امیدواریم در دولت یازدهم که شعار عدالت‌محوری را پیشه خود کرده، بتوانیم این مهم را عملیاتی کنیم.

راه‌اندازی سایت مشارکت های مردمی سازمان بهزیستی در ماه رمضان

محسنی بندپی از راه اندازی سایت مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در ماه رمضان خبر داد و گفت: با راه اندازی این سایت نحوه مشارکت‌های مردمی ساماندهی شده و شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا از تمام ظرفیت‌های نیروهای داوطلب مردمی استفاده کنیم.

محسنی بندپی در مورد آسیب‌های زنان اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته آسیب‌های اجتماعی زنان در حال افزایش است، به طوری که در سال ۷۵، یک میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار و در سال ۸۵، یک میلیون و ۶۰۰ هزار زن سرپرست خانوار با رشد ۳۸ درصدی داشتیم و این آمار در سال ۹۰ با رشد ۵۳ درصدی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

کمرنگ شدن طرح آفتاب به دلیل عدم توانمندسازی مددجویان

وی در مورد عدم اجرای طرح آفتاب در دوره جدید افزود: در حقیقت نگاه کلان بهزیستی این است که در واقع این طرح به دلیل کم تاثیر بودن و عدم توانمندسازی مددجویان کمرنگ شده است و همچنین با توجه به اینکه متولی برای رصد مشکلات اجتماعی و مطالبه خواهی حقوق مردم علی رغم فعالیت ۲۰ دستگاه در حوزه اجتماعی به وزارت رفاه پیشنهاد داده ایم که در برقراری بیمه های اجتماعی تاثیرگذار در حوزه های زنان سرپرست خانوار اقدام کنند.


افزایش 40 درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار در سال

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان این مطلب که در سال ۸۵ از یک میلیون و ۲۰۰ هزار معتاد رسمی ۵ درصد آن را زنان تشکیل می‌دادند، افزود: در سال ۹۰ تعداد زنان معتاد به ۱۰ درصد رسیده است. در حقیقت ۳۰ الی ۴۰ درصدی تعداد زنان سرپرست خانوار در سال افزایش می‌یابد، به طوری که می‌توان گفت؛ در سال جاری ۱۸۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش قرار گرفتند در حالی که در سال ۹۲ تعداد آنها ۱۳۵ هزار نفر بوده است.

محسنی بندپی در پاسخ به اینکه آیا تعداد کارتن خواب های زن یک سوم کل این افراد است، اظهار کرد: آمار دقیقی در این خصوص نداریم، اما بر اساس مطالعات انجام شده از میان 15 تا 20 هزار کارتن خواب 10 تا 15 درصد زنان هستند.

اضافه شدن سالانه ۴۰ هزار معلول شدید به معلولان کشور

وی در ادامه به اضافه شدن سالانه ۲۰ الی ۳۰ درصد به جمعیت معلولان کشور اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌ها هشت درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و همچنین سالانه ۴۰ هزار معلول شدید به معلولان کشور افزوده می شود.

محسنی بندپی در ادامه با اشاره به امضا تفاهم‌نامه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی با بنیاد مستضعفان در سال 93 اشاره کرد و گفت‌: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است 8 هزار مسکن در شهرها و 3 هزار مسکن در روستاها برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالا احداث شود که در این زمینه بنیاد مستضعفان 15 میلیون تومان، سازمان بهزیستی 10 میلیون تومان و جامعه خیرین حامی معلولان کشور 5 میلیون تومان کمک خواهند کرد.

وجود 53 هزار خانوده پشت نوبتی

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره آخرین آمار پشت نوبتی‌های بهزیستی گفت: براساس آخرین برآوردها تا دی‌ماه سال گذشته 53 هزار خانوار پشت نوبتی داشتیم که بعد هر خانوار 2.2 است. سعی می‌کنیم که عدالت را برای پوشش خانوارهای پشت نوبتی مدنظر داشته باشیم و آنها که وضعیت‌شان بحرانی‌تر است را در اولویت قرار دهیم البته در کل بنای ما آن است که از آبان‌ماه امسال جامعه تحت پوشش را افزایش دهیم که البته این امر به اعتبارات سازمان بستگی دارد.


اجرای طرح جلوگیری از طلاق در ۹ استان کشور

رئیس سازمان بهزیستی همچنین به اجرای طرح جلوگیری از طلاق در ۹ استان کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به بالا رفتن آمار طلاق این طرح در استان‌هایی که این معضل بیشتر مشاهده می‌شود به صورت پایلوت اجرایی شده و سعی داریم در زمینه کاهش طلاق اقدامات لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *