تقنین مجازات‌های قانونی جدید با هدف کاهش جمعیت کیفری/تبدیل حبس به جرای نقدی در جرایم سبک

10:01 - 21 تير 1394
کد خبر: ۵۹۳۱۶
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: رییس سازمان بسیج حقوقدانان گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند در کاهش ورودی به زندان‌ها موثر باشد، قراردادن جزای نقدی به جای حبس برای جرایم سبک است.
اتکا به مجازات نقدی در جرایم سبک راهکاری برای کاهش جمعیت کیفری«حجت الاسلام و المسلمین جلیل محبی» در گفت‌وگو با خبرنگار میزان در خصوص راهکارهای کاهش زندانیان اظهار کرد: برای کاهش ورود زندانیان به زندان‌ها روش‌های متفاوتی وجود دارد؛ اما یکی از راه‌های مهم در این زمینه تقنین مجازات‌های قانونی جدید است.

وی با اشاره به اینکه  تعداد زندان‌ها با تعداد جمعیت کشور مطابقت ندارد، گفت: مطالعات تطبیقی در کشورهای مختلف نشان داد که مجازات‌های قانونی ما با آنها یک تفاوت اساسی دارد و آن این است که آنها کنار همه حکم‌ها جزای نقدی دارند و مجازات‌های سبک تنها در این سطح بوده و جرایم بزرگ‌تر در کنار جزای نقدی مجازات حبس تعلیقی و یا آزادی مشروط را دارند.

محبی کاستن از میزان حبس‌ها را نیازمند استفاده از راهکارهای مشابه دانست و افزود: استفاده از راهکارهای شبه حبس و اتکا به مجازات نقدی می‌تواند در کنار حبس‌ها کارآمد باشد.

 وی گفت: مجازات نقدی در کنار حبس باید به حتم اجرایی شده و آن وقت بخشیدن یا اجرایی کردن حبس در اختیار دادگاه باشد.

محبی یکی دیگر از راهکار های کاهش ورود به زندان را استفاده از حبس در صورت تکرار جرایم کوچک دانست و گفت: در جرایم سبک‌تر ابتدا خوب است که از جزای نقدی استفاده شده و سپس اگر تکرار در جرم صورت گرفت از حبس استفاده شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *