رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تخریب خانه‌ها در منطقه 12 بدون کسب مجوز از قوه قضائیه صورت نمی‌گیرد/ هماهنگی با میراث فرهنگی در دستور کار است

10:40 - 16 تير 1394
کد خبر: ۵۸۵۹۹
خبرگزاری میزان: شهردار منطقه 12 با تاکید بر این که در اجرای طرح انضباط شهری در منطقه 12 هیچ تخریبی درباره خانه ها در دستور کار نیست گفت: به طور قطع برای هر تخریب هماهنگی با قوه قضائیه و کسب مجوز صورت می‌گیرد، همانگونه که درباره ورود به این بافت تاریخی هماهنگی با میراث فرهنگی در دستور کار است و دنبال می‌شود.
تخریب خانه‌ها در منطقه 12 بدون کسب مجوز از قوه قضائیه صورت نمی‌گیرد/ هماهنگی با میراث فرهنگی در دستور کار استبه گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، عابد ملکی در نشست خبری طرح انضباط شهری منطقه 12 تهدیدها و فرصت ها با بیان این که منطقه 12 به عنوان مرکز تاریخی تهران، منطقه ای است که به طور تقریبی همه حصار طهماسبی و بیش از 80 درصد حصار ناصری را در خود جای داده است، اظهار کرد: این منطقه با قرارگرفتن مراکز ادرای و مجموعه ای از اداره های حکومتی تهران قدیم و بازار به عنوان محور اقتصادی شهر، محل رفت و آمد مردم شهر تهران در روز است.

وی افزود: اما این منطقه مشکلاتی همانند شب مردگی را دارد که باید بررسی و رفع شود.

شهردار منطقه 12 با بیان این که سرشماری ها بیانگر کاهش جمعیت در این منطقه است، عنوان کرد: مردم در سال های گذشته از این منطقه به مناطق دیگر تهران مهاجرت کرده اند.

ملکی به شکل گیری حاشیه نشینی در مرکز تهران اشاره کرد و ادامه داد: حاشیه نشینی مشکلاتی عدیده ای را برای شهر ها ایجاد می کند. منطقه 12 نیز به سبب کارگاه تولیدی، انبار، خانه های کارگری، مجردی و غیره، هنجاری هایی را برای این منطقه رقم زده است.

شهردار منطقه 12 با اشاره به این که احیاء منطقه 12 از یک سال پیش آغازشده است، خاطرنشان کرد: در این روند مطالعات و آسیب شناسی و علت ها و نحوه رفع این علت ها در حال بررسی است.

وی افزود: این آسیب های در شکل های مختلف دیده می شود.چه آسیب های کالبدی که مشکلاتی را برای بافت تاریخی تهران رقم زده است.املاک و ساختمان های میراثی و حریم شان، موضوعات کالبدی که با توجه به استقرار ساختمان های ادرای بر منازل و بافت مسکونی شهر رقم خورده است، همچنین در موضوعات اجتماعی و انضباط ترافیکی که این موارد مشاهده می شود.

ملکی تاکید کرد: برنامه ما در منطقه تاریخی 12 تهران، تنها جمع آوری نیست و قصد نداریم صورت مسئله را پاک کنیم بلکه می خواهیم به ساماندهی و شناخت آسیب ها و پیدا کردن راه حل جامع برای آنها بپردازیم.

شهردار منطقه 12 با تاکید بر این که رفع مشکلات در منطقه 12 همانگونه که سال ها در ایجاد آن زمان سپری شده است به فرصت و زمان نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ما تا این مرحله اتفاقات اولیه را پیش برده ایم و تنها مقدمات را آغاز کرده ایم. این در حالی است که اجرای این طرح تنها در یک برهه نیست و در سال های آتی نیز ادامه پیدا می کند.

وی با تاکید بر این که ابزار اصلی ما مشارکت مردمی و سمن ها است، گفت: در هنگام مطالعات با برخی از اعضای شورای شهر در ارتباط بودیم در نهایت نیز طرح را برای دریافت نظرهای اعضای شورای شهر و دریافت مصوبه به شورا تقدیم می کنیم.

در ادامه شهردار منطقه 12 در پاسخ به خبرنگار اجتماعی میزان درباره صورت جلسه صبح 23 خردادماه خیابان گوته که در آن سخن از تخریب 64 باب خانه در منطقه 12 داده شده بود، خاطرنشان کرد: موضوع تخریب نکته جدی است، اما باید گفت موضوع شناسایی خانه های مجردی است.

وی با تاکید بر این که بررسی درباره 9 خانه در محله هرندی در دستور کار است، گفت: اما در مورد این خانه ها نیز موضوع تخریب نیست و فقط 9 باب از این منازل است که نیمه مخروبه است و کارتون خواب ها و معتادان در آن ساکن شده به دلیل این که به نقطه بی دفاع شهری تبدیل شده اند ساماندهی می شود.

وی افزود: تنها آن دسته از خانه هایی که به مخروبه تبدیل شده اند تخریب می شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر این که منازل مجردی، یکی از آسیب های اجتماعی منطقه است، خاطرنشان کرد: هدف ما تبدیل این خانه ها به پانسیون ها با هماهنگی مالک است زیرا اساس و هدف ما ساماندهی آسیب های اجتماعی است.

شهردار منطقه 12 با اشاره به این که همکاری ما با ناجا و قوه قضائیه در اجرای این طرح مد نظر است، خاطرنشان کرد: و اگر زمانی نیاز به تخریب بود، به طور قطع هماهنگی با قوه قضائیه در دستور کار برای قرار می گیرد و بدون حکم قضائی تخریبی صورت نمی گیرد.

وی به بازدید اعضا کمیسیون ماده 5 که در آن معاون سازمان میراث فرهنگی کشور نیز حضور دارد، از منطقه  اشاره کرد و افزود: به طور قطع نگاه طرح تفصیلی و جامع برای احیاء منطقه 12 و ارتقا کیفی در دستور کار است. در مورد این 64 خانه من و طالبیان، معاون میراث فرهنگی تماس تلفنی داشته ایم و بر این اساس هماهنگی و همکاری با سازمان میراث فرهنگی در دستور کار است.

ملکی با اشاره به این که طرح دیگری در دست مطالعه و اجرا است که اسم آن نگین پایتخت است آن را از طرح انضباط اجتماعی جدا دانست و گفت: موضوعی مطرح است در منطقه 12 با عنوان طرح« ارتقا کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران با رویکرد توسعه گردشگری و زیست مومنانه» که  یکی از پازل های این طرح، انضباط شهری است. ما برای بازگشت زندگی، ارتقا کیفی و توسعه گردشگری که جزو اهداف ما است، طرح کلانی را در دستور کار داریم، در آن برای این اراضی نیز مطالعاتی در حال انجام است که برای این اراضی به چه نحوی استفاده شود.

گفتنی است، این نشست خبری شب گذشته با حضور عزیزالله رجب زاده؛ رئیس قرارگاه انضباط شهری، مجید ابهری؛ جامعه شناس، علی متقیان؛ سرپرست خبرگزاری ایسنا، علی محمد سعادتی؛ قائم مقام شهردار منطقه 12 و مهدی منتظر القائم؛ استاد دانشگاه تهران برگزار شد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *