قیمت برق در ایران ارزان است/ برق ارزان‌تر از باطری قلمی

19:02 - 15 تير 1394
کد خبر: ۵۸۵۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: معاون هماهنگي توزيع شركت توانير با بیان اینکه قیمت برق در ایران ارزان است، گفت: هزينه برق مصرفي در ايران بسيار پائين است و از اين ناحيه صنعت برق بسيار متضرر شده است.
به گزارش ، غلامرضا خوش‌خلق در نشست با مديرعامل، معاونين و مديران شركت توزيع نيروي برق استان كردستان گفت: به دلیل خشكسالي در حال حاضر از  15 درصد ظرفيت نيروگاهي منصوبه كشور در بخش برقابي، تنها 5 درصد تامين انرژی مي‌شود.

وي افزود: اگر مصرف برق هر خانوار ايراني در شبانه روز حتي يك باطري قلمي باشد هزينه خريد باطري قلمي براي مصارف روزانه خانوار از ميانگين هزينه برق مصرفي آنها كه در حدود 100 هزار ريال بوده، کمتر است و اين خود نشان دهنده قيمت ناچيز برق در سبد مصرفي خانوارها است.

مجوزي براي افزايش قيمت برق صادر نشده است
خوش‌خلق با بيان اينكه از سال 83 با مطرح شدن موضوع تثبيت قيمت‌ها، مجوزي براي افزايش قيمت برق صادر نشده است، افزود: افزايش قيمت ناشي از قانون هدفمندي يارانه‌ها نيز تاثيري در وضعيت صنعت برق نداشته است، زيرا قسمت اعظم درآمدهاي برق به خزانه واريز و به صورت يارانه نقدي به شهروندان پرداخت مي‌شود.

معاون هماهنگي توزيع توانير افزود: در حال حاضر برق به طور متوسط با كيلو واتي 57 تومان به مشتركين عرضه مي‌شود، اين در صورتي است كه انرژي برق از نيروگاه‌ها حداقل با 90 تومان خريداري مي‌شود و بابت اين تفاوت قيمت نيز از محل هاي ديگر چيزي عايد صنعت برق نمي‌شود.

خوش‌خلق در ادامه با اشاره به اجراي پروژه اصلاح و بهينه‌سازي شبكه برق و روشنايي معابر بازار
آصف سنندج افزود: پروژه اصلاح و بهينه‌سازي شبكه و تامين روشنايي بازار آصف سنندج در نهايت دقت و كيفيت اجرا شده و با توجه به رعايت كليه موارد مربوط به حفظ ميراث فرهنگي و مسائل ايمني, مي‌تواند الگوي مناسبي براي ساير نقاط كشور باشد و همچنين در رونق بازار در شب نيز كمك بسزايي مي كند.

وي در ادامه به شرايط سخت براي صنعت برق اشاره كرد و گفت: با توجه به وضعيت كم‌آبي كشور شرايط سختي براي صنعت برق در انتظار است، زيرا 14 تا 15 درصد ظرفيت نيروگاهي منصوبه كشور در بخش برقابي است و در حال حاضر با وضعيت خشكسالي متاسفانه تنها 5 درصد از اين ظرفيت در اين بخش تامين مي‌شود.

وي در ادامه تاكيد كرد: تامين برق 35 ميليون مشترك در سراسر كشور كار آساني نيست كه البته با زحمات كاركنان به بهترين نحو در حال انجام است.

وي در ادامه افزود: مقايسه قيمت برق با ديگر كالاها باعث به ارزان‌تر بودن انرژي برق را نشان مي‌دهد و اين موضوع باعث شده دخل و خرج صنعت برق با هم هم‌خواني نداشته باشد.

خوش‌خلق گفت: عملكرد شركت‌های توزيع نيروي برق در زمينه كاهش پيك خوب بوده و انتظار مي‌رود در يك ماه آينده نيز با توجه به تداوم گرما و امكان افزايش پيك اين عملكرد به صورت مطلوب انجام شود.

وي به كاهش تلفات نيز اشاره كرد و گفت: انتظار ما اين است با برنامه ريزي درست در زمينه اجراي ميثاق نامه كاهش تلفات، به اهداف تعيين شده برسيم.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *