رشد اقتصادی 8 درصدی 1063 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد/ هدفمندی یارانه‌ها در برنامه ششم دنبال می شود

14:54 - 15 تير 1394
کد خبر: ۵۸۴۸۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: برای دست یابی به نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی نیازمند اعتباری بالغ بر 1063 هزار میلیارد تومان هستیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، محمدباقر نوبخت ظهر امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سیاست های کلی برنامه ششم و سیاست های دیگری که مقام معظم رهبری برای ما تعیین کرده اند وضع مطلوب را در سال 1399 نشان خواهد داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: در یک محیط ایستا برنامه ریزی نمی کنیم زیرا جهان در حال پیشرفت است، اهدافی را که برای 1399 تعیین کرده ایم با آینده نگری تهیه و تنظیم شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه به عنوان اولین بند از سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری یعنی رشد 8 درصد مشخص شده است، البته باید متناسب با این رشد منبع تعیین شود، بنابراین برای کشوری که رشد منفی را تجربه کرد و در سال 93 رشد 3 درصد داشتیم دست یابی به رشد متوسط سالانه 8 درصد نیازمند عوامل متعدد از جمله منابع کافی دارد.

رشد اقتصادی 8 درصدی 1063 هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد
وی گفت: بالغ 1063 هزار میلیارد تومان به منابع مالی برای رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد نیازمند هستیم، تامین این رقم با توجه به محدود بودن بودجه، در خوش بینانه ترین شرایط در حد 600 هزار میلیارد تومان به منابع داخلی نیاز داریم.

نوبخت تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف تعیین شده نیازمند عقل جمعی ایرانیان داخل و خارج از کشور هستیم، همه افراد باید در این حرکت ملی کمک کنند، ضمن اینکه با رفع تحریم فرآیند جدیدی در کشور ایجاد می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: در سال 84 تا 1404 اهدافی را که دنبال کرده ایم هر چند نیمی از زمان را سپری کرده ایم اما به نیمی از راه نرسیده ایم و کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است.

نوبخت با اشاره به حجم زیاد برنامه ها و سنگین شدن اجرای آن اضافه کرد: حتما باید برنامه ششم متفاوت با دیگر برنامه ها باشد، نخستین برنامه کشور در 1327 طی یک برنامه هفت ساله به تصویب رسید و تعداد مواد برنامه 10 مورد بود که تا 1333 طراحی شده بود و تعداد اهداف فقط 21 حکم داشت یا برنامه دوم 1334 حدود 21 ماده، 9 تبصره و 50 حکم داشت.

وی ادامه داد: اولین برنامه بعد از انقلاب برای سال های 1368 تا 1372 حدود یک ماده، 52 تبصره و 134 حکم، برنامه دوم نیز یک ماده، 101 تبصره و 278 حکم، برنامه سوم نیز 199 ماده، 57 تبصره و 540 حکم، برنامه چهارم حدود 34 تبصره، 774 حکم و در برنامه پنجم توسعه نیز 235 ماده، 192 تبصره و 1114 حکم برای برنامه در نظر گرفته شده بود بنابراین با این حجم از کار، توانایی اجرا و نظارت و عملکرد زیاد مناسب نخواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: بودجه سال 95 در چارچوب سیاست های کلی برنامه ششم که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، تهیه خواهیم کرد و میزان رشد اقتصادی با توجه به واقعیت ها و منابع موجود است.


هدفمندی یارانه‌ها در برنامه ششم دنبال می شود

وی گفت: یکی از بندهای سیاست های کلی ابلاغی در خصوص هدفمندی یارانه ها و سوق منابع آن به سمت تولید خواهد بود.


قرار نیست همه مشکلات در برنامه ششم حل شود

نوبخت افزود: در برنامه ششم توسعه به همه جوانب توجه شده است و در کنار آن به موضوعات خاص توجه می شود و قرار نیست تمام مشکلات اقتصادی را در قالب برنامه ششم توسعه حل کنیم بلکه مشکلات اولویت بندی شده و مشکلات اصلی در اولویت رفع قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مورد اینکه چند درصد برنامه پنجم توسعه محقق شده است، اضافه کرد: متاسفانه برای اجرای برنامه پنجم با توجه به تعدد احکام، تعدادی از مواد آن فرصت اجرا پیدا نشد.

نوبخت به سه موضوع آب، محیط زیست، صندوق ها به عنوان مشکلات، اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه به این موضوعات توجه ویژه ای صورت گرفته است.

آمایش سرزمین برای سازمان حائز اهمیت است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: در ساختار جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی، امور مرتبط با آمایش سرزمین جدی تر کار را دنبال می کنند.

وی تصریح کرد: 80 بند سیاست های برنامه ششم مشخص است، صاحب نظران می توانند ایده و نظر خود را به ما ارائه دهند، به عنوان مثال در حوزه هدفمندی یارانه ها که هدف آن توزیع عادلانه درآمد و حمایت از تولید است، کارشناسان می توانند ما را در راه اجرای هر چه بهتر این طرحی که از گذشته به ما به ارث رسیده، یاری رسانند.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: در حال حاضر مدل تهیه برنامه ششم یا به عبارتی دیگر نقشه راه رسیدن به وضع مطلوب برای سال های ۹۵ تا ۹۹ مشخص شده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *