اصل و اساس کار قضایی در کنار پرهیزکاری و دانش حقوقی عقلانیت قضایی است/ قاضی نباید تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار گیرد

12:11 - 03 دی 1398
کد خبر: ۵۷۹۸۴۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون منابع انسانی قوه قضاییه اساس کار قاضی را عقلانیت قضایی دانست و گفت: عوامل بیرونی مانند تهدید یا برخی ملاحظه کاری‌ها نباید در قضاوت قاضی اثر گذار باشد.

مراسم تحلیف ٩٠ کارآموز قضایی تهران و قم برگزار شدبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، مراسم تحلیف و ادای سوگند ٩٠ نفر از کارآموزان قضایی واحد آموزشی تهران و قم در ساختمان معاونت انسانی قوه قضاییه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی معاون منابع منابع انسانی قوه قضاییه با بیان اینکه باید نعمتی که خداوند به شما کارآموزان اعطا کرده را شاکر باشید گفت: اکنون اعتماد دستگاه قضایی شامل حال شما شده است و امید است این اعتماد باقی بماند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی ادامه داد: نعمتی که خداوند به ما می‌دهد را باید شاکر باشیم چرا که بر اساس صحبت بزرگان نیز اشرف و افضل اعمال شکر نعمت خداوند است.

معاون منابع منابع انسانی قوه قضاییه تاکید کرد که شکر سه رکن دارد؛ رکن اول شناخت و معرفت است و بدان معناست که هر نعمتی که به دست می‌آوریم باید بدانیم که این نعمت از سوی خدا به ما رسیده و این درک باید از وجود ما شکل گیرد.

وی افزود: رکن دوم رکن روحی و شخصیتی است؛ این رکن باید در روح ما جاری شود و باعث ایجاد یکسری خلقیات خوب در افراد گردد تا جایی که شئون توحید در درون ما سرازیر شود در حقیقت صفت شکر یکی از ابواب ورود به توحید است و به واسطه این معنا رفتار ما اصلاح می‌شود و فرد نه تنها تکبری ندارد بلکه متواضع است.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی تصریح کرد: اگر معنای شکر در روح و شخصیت ما اثر بگذارد می‌توان کارکرد آن را در خدمت به مردم مشاهده کرد.

معاون منابع منابع انسانی قوه قضاییه ادامه داد: رکن سوم رکن عملی است یعنی آنکه فرد خود را در مقابل خدا پاسخگو بداند و از سر تکبر رفتار نکند؛ این مطالب موضوعات پیچیده‌ای نیست و می‌توان آن را در فعالیت‌های خود جاری کرد.

وی با بیان اینکه قاضی صاحب قدرت است، یادآور شد: اگر قاضی این قدرت را برای خود بداند به یک نحوی رفتار می‌کند، اما اگر بداند که فردا باید نسبت به این قدرت پاسخگو باشد قطعا جور دیگری رفتار خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی تاکید کرد: اگر ترازوی عدالت به کسی داده شود که عادل نیست قطعا راه کج خواهد شد، زیرا صدور عدالت نیازمند آن است که به اهلش سپرده شود.

معاون منابع منابع انسانی قوه قضاییه افزود: ما باید به یک شناخت شهودی و درک‌هایی عمیق برسیم که عدالت حفظ شده و عقلانیت نیز به کمک آن بیاید.

وی با تأکید بر اینکه دوره آموزشی کارآموزان تازه شروع کار است اظهار کرد: این دوره برای آن است که آمادگی برای خدمت داشته باشیم و اگر در شعبه‌ای مستقر شدیم بتوانیم از دانش و تجربه به دست آمده استفاده کنیم ضمن آنکه باید این دانش و تجربه را نیز به روز کنیم و به دنبال آن برویم.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی تصریح کرد: بدون شک اگر در هر مسئله‌ای کوتاهی شود فردا از ما سوال خواهد شد لذا اگر چه این کار سختی‌هایی دارد، اما قابل توجیه نیست و باید برای صدور رأی و رسیدن به یک نتیجه واحد وقت زیادی گذاشت و برای آن تلاش کرد.

معاون منابع منابع انسانی قوه قضاییه گفت: همچنین لازم است ذهنمان برتجربه دیگران نیز باز شود تا جایی که بتوانیم از تجربیات دیگران بهره‌مند شویم؛ قاضی باید تصمیم بگیرد و در این تصمیم گیری، عوامل دخیل تنها عامل نیست بلکه قضاوت نوعی مدیریت کردن است که بیش از دانش قضایی به آن نیاز داریم.

وی ادامه داد: قضاوت نوعی فن است و هنر یک قاضی خوب آن است که به گونه‌ای قضاوت کند تا مشکلی رخ ندهد گاهی ممکن است در فرآیند قضاوت دچار مشکل شویم که لازم است جهات غیر حقوقی کار را در خود تقویت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی بیان کرد: به عنوان مثال برای یک جرمی می‌توانید بین یک تا ۵ سال حبس در نظر بگیرید، اما اینکه چرا و با چه دلیلی تصمیم می‌گیرید که فرد را به ۵ سال حبس محکوم کنید نیازمند ادله محکمی است چرا که فردا از ما سوال می‌کنند که این تشخیص چقدر قابل دفاع بوده است یا اینکه قراری صادر می‌شود که ممکن است فرد آسیب ببیند حال فردا باید پاسخگو باشیم.
 
وی با بیان اینکه عقلانیت قضایی در کل فرآیند تا رسیدن به تصمیم حکومت می‌کند، گفت: توجه به امور غیر حقوقی، اما دخیل در تصمیم گیری به شکل آگاهانه مهم است در جامعه تصمیم شما انعکاس دارد لذا اگر در تصمیمات خود مطمئن نیستید حتما از دیگران کمک بگیرید

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی ادامه داد: قرار نیست آنچه که از حقوق خواندیم باعث به هم زدن نظم در جامعه شود؛ ما حقوق خواندیم که نظم ایجاد کنیم حال قرار نیست شهر را با یک قرار خام به هم بریزیم.

معاون منابع منابع انسانی قوه قضاییه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: ایشان اشاره فرمودند که خروجی دستگاه قضا می‌شود یک رأی، که باید این رأی در کمال اتقان باشد و باید به گونه‌ای باشد که این حکم را نزد هر کسی ببریم بگویند که رأی مستدل است ویک قاضی شجاع به آن رأی داده است.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان کار قضایی استقلال است افزود: این استقلال دارای معنای زیادی است و هر کجا که رأی تحت تأثیر عاملی غیر از خدا و قانون باشد استقلال از بین می‌رود.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی تاکید کرد: این عامل بیرونی ممکن است به نوعی تهدید یا ملاحظه کاری‌هایی باشد که استقلال قاضی را از بین ببرد که باید در این زمینه توجهات لازم صورت گیرد چرا که استقلال قاضی در گرو عزت است.

به گزارش در پایان مراسم تحلیف وادای سوگند کارآموزان برگزار شد و نفرات برتر دوره‌ها معرفی شدند.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین عاملی گزارشی از روند برنامه‌های آموزشی کارآموزان را ارائه کرد و گفت: مجموعا ٧٩٧ نفر از کارآموزان در سال ٩٨ دوره کار آموزی را تمام خواهند کرد.

وی ادامه داد: دوره‌های کارآموزی قضایی از حیث تنوع موضوعات کاربردی و سطح آموزش‌ها از استاندارد قابل قبولی برخوردار است
حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به گزارشی از وضعیت کارآموزان در دوره‌های مختلف افزود: ۳۴ دوره کارآموزی جاری در سطح کشور با مجموع ۱۰۱۳ نفر کارآموز وجود داردو امیدواریم که در سال آینده نیز تعداد ١٠٠٠ نفر از دوره کارآموزی فارغ التحصیل شوند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *