سد‌های خوزستان آماده مهار سیلاب است

21:14 - 25 آذر 1398
کد خبر: ۵۷۷۶۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
با تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در سازمان آب و برق خوزستان و صدور دستورالعمل‌های لازم، تمامی واحد‌ها و سد‌ها در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند.

سد‌های خوزستان آماده مهار سیلاب است

به‌گزارش گروه اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: پیرو رصد همه روزه شرایط آب و هوایی و منابع آبی سد‌ها و رودخانه‌های استان خوزستان و همچنین صدور اخطاریه‌های سازمان هواشناسی، از روز ۲۳ آذر ماه هشدار آماده باش واحد‌های سازمانی صادر شده است.

داریوش بهارلویی گفت: با توجه به نظام‌نامه سیلاب وزارت نیرو و تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در آب و برق خوزستان، ضمن بررسی جوانب مختلف، وظایف واحد‌های درگیر سیل احتمالی معین و تیم‌های عملیاتی از ۴۸ ساعت قبل در حالت آماده باش قرار دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سد‌های استان ظرفیت خالی بیش از ۹ میلیارد مترمکعب را دارا هستند. برآورد مدل‌های موجود میزان حجم ورودی آب به سد‌ها را در اثر بارش‌های مؤثر پیش بینی شده بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب نشان می‌دهند. این رقم نسبت به حجم خالی موجود بیانگر آن است که هر سیلاب محتمل ورودی به رودخانه‌های استان توسط سد‌ها مهار کامل خواهد شد.

بهارلویی گفت: نگرانی بیشتر در خصوص جریانات بعد از سد‌ها می‌باشد که نیاز است مورد رصد قرار گیرد. اگرچه به منظور کاهش خطرپذیری این مناطق خروجی آب سد‌ها کاهش معنادار و مؤثر داده شده است.

وی یادآور شد: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد حوضه‌های مارون، زهره و کارون و مناطق جنوب، جنوب شرق و شرق استان از شدت بارش بیشتری برخوردار هستند. بر مبنای همین موضوع در حال حاضر مجموع خروجی دو سد مارون و جره ۶ مترمکعب بر ثانیه بوده که در حداقل ممکن قراردارد.

بهارلویی گفت: تشکیل ستاد مدیریت سیلاب، انجام محاسبات فنی دقیق در خصوص میزان رواناب‌ها، تطبیق شرایط بارشی با حوضه‌های آبریز و مناطق پرخطر، تهیه نقشه و وظایف گروه‌های عملیاتی برای واکنش مناسب در خصوص وقایع منابع آبی و سیل، اطلاع رسانی، آمادگی تمام سد‌ها و نیروگاه‌های استان برای انجام عملیات مهار سیل و نهایتاً تنظیم جریان خروجی حداقلی سد‌ها برای جلوگیری از تداخل جریان سیل و آب خروجی از اقداماتی بوده است که طی ۴۸ ساعت گذشته انجام شد.

وی در پایان تاکید کرد: مردم عزیز استان خوزستان و سایر هموطنانی که احتمال بارش شدید در مناطق و یا شهر‌های آن‌ها اعلام شده است از نزدیکی به روخانه‌ها، مسیل‌ها، کانال‌های بزرگ و مناطق پر خطر دوری نموده و از سفر‌های غیرضروری بپرهیزند.

 

 

 


برچسب ها: خوزستان سیلاب

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *