50 درصد چاه‌های کشور بدون مجوز هستند/ معضلی به نام افزایش چاه‌های غیرمجاز در کشور

9:34 - 30 خرداد 1394
کد خبر: ۵۵۵۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: افزایش تعداد چاه های غیرمجاز در کشور سبب شده تا نشست بیش از سه متری در برخی از مناطق کشور از جمله شهریار و همچنین افزایش عمق حفر چاه ها را شاهد باشیم، ضمن اینکه طبق گفته مسئولان در حال حاضر 50 درصد چاه های کشور بدون مجوز هستند.
50 درصد چاه‌های کشور بدون مجوز هستند/ معضلی به نام افزایش چاه‌های غیرمجاز در کشوربه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، در سال 89 مجلس، وزارت نیرو را مکلف کرد تا در راستای صیانت از سفره های آب زیرزمینی نسبت به شناسایی چاه‌های غیرمجاز و صدور پروانه بهره برداری اقدام کند.

همچنین مقرر شد تا در مدت پنج سال این وزارتخانه اقدامات مربوط به برقرار کردن چاه های آب کشاورزی را انجام دهد. اما همچنان برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی باعث فرونشست برخی دشت‌ها شده به طوری که بعد از گذشت چند سال، تعداد دشت های ممنوعه افزایش داشته است.

برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی باعث افت سفره های زیرزمینی شده و لازم است تا با بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری و اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی از آب موجود، بهترین بهره را برد. بنابراین مدیریت این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است.

برداشت آب های زیرزمینی در کشور روند مساعدی ندارد که ادامه آن مشکلات جدی را برای منابع آب کشور ایجاد خواهد کرد.

تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکلات آب
سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان در خصوص چالش های موجود در بحث برداشت بی رویه آب های زیرزمینی گفت: مسئولان کشور ایران به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و البته خشکسالی های پی در پی، باید تدابیر اساسی برای حل بحران های آب بیندیشند.

وی ادامه داد: حل معضل آب، به یکی از اساسی ترین مسائل تبدیل شده که باید برای حل بحران بی آبی به ویژه برای بخش کشاورزی که یکی از مشاغل اساسی ایران است، چاره ای اساسی کرد.

نوری در ادامه افزود: به عنوان راه حلی برای حل این مشکل، ما کمیسیون های تخصصی در مجلس و وزارت نیرو برگزار کردیم که در نتیجه آن بنا شد کارگروهی تشکیل شود که جلسات مکرری برای صحبت در خصوص مشکلات و ارائه راهکار برگزار شود.

تنها 50 درصد چاه ها مجوز برداشت دارند
وی همچنین در خصوص ساماندهی چاه های غیر مجاز گفت: در حال حاضر برداشت های بی رویه و بدون مجوزی از چاه ها صورت می گیرد، این در صورتی است که 50 درصد چاه ها فقط مجوز برداشت دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی افزود: بنابراین برای مدیریت چاه ها و برداشت های بی رویه نیز با سازمان آبخیزداری صحبت هایی شده تا از هدر رفت این نزولات آسمانی جلوگیری شود.

آماری از چاه های غیرمجاز در دست نیست
همچنین چندی پیش ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، در مورد تعداد چاه های غیرمجاز کشور، گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد چاه های غیرمجاز وجود ندارد.

وی در مورد وضعیت دشت های آبی کشور، اضافه کرد: تعریف يكساني از چاه وجود ندارد و از سوی دیگر آمار چاه‌های غیرمجاز نیز دقیق نیست اما پیام، مهم تر از آمار است، با توجه به آخرین آمارها، درحال‌حاضر در 609 دشت کشور حدود 500 هزار حلقه انواع چاه وجود دارد، ضمن اینکه دشت ها وضعیت مناسبی ندارند.

قائم مقام وزیر نیرو تصریح کرد: تعداد زيادی از آنها در دشت‌های ممنوع هستند. دشت‌های ممنوع دشت هایی هستند که میزان تغذیه آن‌ها کمتر از برداشت است اما به طور کلی دشت‌ها به دو دسته دشت‌های ممنوعه عادی و بحرانی تقسیم می‌شوند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *