افزایش خرابی واگن‌های چینی در متروی تهران/ پشت پرده سودهای کلان واردات واگن‌های بنجل چینی

8:59 - 30 خرداد 1394
کد خبر: ۵۵۴۷۲
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به پشت پرده سودهای کلان واردکنندگان واگن های چینی، گفت: خرابی واگن های بی کیفیت چینی مترو تهران در ماه های اخیر بسیار افزایش یافته است.
افزایش خرابی واگن‌های چینی در متروی تهران/ پشت پرده سودهای کلان واردات واگن‌های بنجل چینی و سکوت معنادار وزارت صنعتبه گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، مسئولان شرکت مترو تهران و حومه مدعی هستند که بیش از 53 درصد از واگن ها ساخت داخل بوده و تنها 47 درصد آنها خارجی هستند و این واگن ها از کشورهایی مانند سوئد، آلمان، اتریش و ژاپن خریداری می شود اما  باید گفت کشور سازنده نام خود بر روی بدنه واگن ها به وضوح حکاکی کرده است که مسئولان نمی توانند آن را کتمان کنند. برای تایید این جمله می توان نام کشور چین را بر روی اکثر واگن های تهران به کرج مشاهده کرد یا هنگام ورود مترو به پایانه ها حتی مهندسان چینی نیز حضور دارند.

به طور کلی در هفته های اخیر، خرابی واگن های مترو و توقف این واگن ها در میانه مسیر افزایش یافته است که هر شهروند تهرانی حداقل دو بار تجربه و خاطره خرابی و توقف مترو را در طول مسیر دارد که بیشترین آن در مسیر ایستگاه سعدی به امام خمینی (ره) رخ داده است.

افزایش خرابی ها در حالی است که عمر زیادی از این واگن ها نمی گذرد اما به دلیل بی کیفیت و چینی بودن، عمر این واگن ها هنوز آغاز نشده به پایان رسیده است.

طبق گفته مسئولان و نمایندگان مجلس، ایران بی دلیل سیاست های نامناسب دولت در حوزه واردات، به انبار و بهشتی از جنس های بنجل چینی و هندی تبدیل شده است که حوزه حمل و نقل به ویژه متروی تهران هم از این امر مستثنا نبوده است.

سعید زمانیان دهکردی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، افزود: سیاستی که دولت در بخش واردات در پیش گرفته صحیح نیست و به تولید داخل ضربه می زند.

وی ادامه داد: علم، نیرو و زیرساخت تولید بسیاری از تجهیزات و کالاها از جمله واگن ها را در داخل داریم اما با شاهد واردات بی رویه به داخل کشور هستیم.

برخی‌ها از واردات واگن سودهای کلانی به جیبشان زده‌اند
افزایش خرابی واگن‌های چینی در متروی تهران/ پشت پرده سودهای کلان واردات واگن‌های بنجل چینی و سکوت معنادار وزارت صنعتعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی ها تاکنون سودهای کلان و زیادی به جیب زده اند.

سکوت معنادار وزارت صنعت
وی انتقاد کرد: انحصار واردات واگن های چینی به داخل کشور از یک سو و سکوت معنادار این وزارت خانه از سوی دیگر سبب بروز مشکلات جدی در بخش حمل و نقل کشور شده است.

نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در برابر موج واردات کالاهای بی کیفیت و بنجل باید دخالت کند اما شاهد سکوت این وزارت خانه هستیم.
وی افزود: تاکنون وزارت صنعت در خصوص واردات بی رویه و قاچاق نقشی نداشته است و مسئولان این وزارت خانه فقط حرف می زنند.

ایران انبار کالاهای چینی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران به انبار کالاهای چینی و هندی تبدیل شده است، اضافه کرد: ساختار اقتصاد کشور با این حجم از واردات بی رویه به شکل جدی ضربه دیده است.

زمانیان دهکردی تصریح کرد: اجناس چینی درجه بندی شده هستند چرا جنس های درجه یک را وارد نمی کنند و فقط جنس های بنجل و بی کیفیت واردات می شود، این سیاست نشان دهنده از پشت پرده سودهای کلان آنی و لحظه ای دارد.

افرادی که با واردات جنس‌های بنجل به کشور خیانت می‌کنند
افزایش خرابی واگن‌های چینی در متروی تهران/ پشت پرده سودهای کلان واردات واگن‌های بنجل چینی و سکوت معنادار وزارت صنعتعضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: واردات جنس های بنجل به نوعی خیانت به کشور است زیرا بیشترین آسیب به تولیدکننده های داخل وارد می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *