قضات بیش از سایرین در معرض آسیب قرار دارند/ ضرورت حفاظت از جایگاه قانونی قضاوت

11:48 - 25 خرداد 1394
کد خبر: ۵۴۷۵۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه قضات بیش از سایرین در معرض آسیب قرار دارند، گفت: باید در حفاظت از منابع انسانی که حفاظت از خویشتن و حفاظت از شان و جایگاه قانونی قضاوت است، اهتمام جدی داشته باشیم.
قضات بیش از سایرین در معرض آسیب قرار دارند/ ضرورت حفاظت از جایگاه قانونی قضاوتبه گزارش گروه حقوقی و قضایی ، کارگاه آموزش اخلاق حرفه‌ای و سازمانی با حضور غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران و معاونان وی و همچنین خانواده‌های آنان به مدت دو روز در شهر قدس قم برگزار شد.

اسماعیلی در این مراسم با بیان آیه 24 سوره انفال اظهار داشت: موضوع حیات‌بخشی در این آیه شریفه علیرغم اینکه مخاطبان آن افراد زنده‌اند در حقیقت بیانگر دو معنی است: یکی مرحله نهائی و کمال حیات و دیگری نجات انسان از ورطه هلاکت و فنا مطرح شده است و در آیه 96 سوره مبارکه نحل رسیدن به این نوع حیات، منوط به تحقق دو عامل مهم ایمان و انجام عمل صالح شده است.

وی در ادامه سخنان خود به بیان روایتی از امام جعفر صادق (ع) با این مضمون پرداخت که ای انسان اگر اجلت به سرآمد اما خداوند متعال دو روز به تو فرصت داد پس روز اول را به تحصیل ادب و اخلاق بپرداز و روز دوم با استعانت از آموخته قبلی، امور محوله خود را انجام بده، در این زمان فردی سوال کرد این استعانت ادب چیست ؟ امام فرمودند تا برای اعمالی که در روز مرگ می‌خواهی انجام دهی با برنامه‌ریزی و محکم وارد عمل شوی و اقدام کنی که می‌توان از آن به اخلاق سازمانی تعبیر کرد.

اسماعیلی افزود:مسئولیت و شغل ما در قوه قضائیه به گونه‌ای است که بیش از سایرین در معرض آسیب و هلاکت قرار داریم و مطابق با آموزه‌های دینی قاضی بر لبه پرتگاه آتش قرار دارد؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که اگر در عدلیه کسی در آتش سقوط کند هم بابت سقوط فرد ما مسئولیت داریم و هم به دلیل اینکه حیثیت همه ما به نوعی به هم گره خورده است، سقوط هر یک از همکاران موجب بدنامی دیگران نیز خواهد شد، لذا می‌طلبد که به حفاظت از منابع انسانی که هم حفاظت از خویشتن است و هم حفاظت از دیگران و هم حفاظت از شان و جایگاه قانونی قضاوت اهتمام جدی داشته باشیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان سخنان خود با اشاره به آیه 25 سوره مبارکه انفال اظهار داشت: در این آیه به صراحت آمده که برحذر باشید از گرفتاری‌ها و فتنه‌هائی که اگر به وقوع پیوست فقط دامن فتنه‌گران را نخوهد گرفت بلکه دامن شما را نیز می‌گیرد، بهره‌گیری از آموزه‌های دینی را نسخه شفابخش، نجات و حفظ انسان‌ها از آسیب‌های دنیوی و اخروی دانست.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *