شرط موفقیت رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف
سید حمید حسینی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد درباره تصمیم وزارت صنعت در اعزام ۱۵ رایزن بازرگانی به بازارهای هدف اظهار کرد: فلسفه فرستادن رایزن کار درستی اما، نوع انتخاب رایزن از فرستادن آن مهمتر است.
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق افزود: اگر رایزنی که فرستاده میشود تجربه کافی، تخصص، انگیزه و تسلط به زبان کشور مقصد داشته باشد به طور یقین موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه این حرکت میتواند مثبت باشد، گفت: به عنوان مثال رایزن ایران در بغداد بسیار موثر بوده است.
حسینی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اهمیت رایزنان چرا بسیاری از آنها به کشور بازگرداننده شدند، خاطرنشان کرد: در بودجه سال گذشته مبلغی برای این موضوع پیش بینی نشده بود و یا بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومان پیش بینی شده بود و نتوانسته بودند حقوق آنها را پرداخت کنند بنابراین تعداد آنها را کم کردند.
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: بازار پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، ارمنستان، روسیه، چین و هند برای کشور ما از اهمیت برخوردار است بر این اساس باید تمرکز بیشتر بر روی این کشورها باشد.
وی درباره نقطه ضعف رایزنان کشور گفت: رایزنان به دلیل اینکه نه جزو کادر سفارت هستند و نه جزو بخش خصوصی، اگر سفیر همراه و اعتقاد به اینکار نباشد و امکانات در اختیار آنها قرار نگیرد رایزنان به دلیل نداشتن امکانات با محدودیت مواجه میشوند.
حسینی با بیان اینکه اگر رایزنهای خوبی انتخاب شوند قطعا در توسعه صادرات موثر خواهد بود، اظهار کرد: متاسفانه سازمان توسعه تجارت ملاکهایی در انتخابها دارد که نمیتواند هر شخصی را انتخاب کند و ناچار است از کارکنان زیرمجموعه خود یا سایر وزارتخانهها افرادی را اعزام کند که این محدودیت موجب میشود بعضا انتخابهای خوبی صورت نگیرد.