مذاکرات میان گروههای یمنی در ژنو باید بدون هیچ پیش‌شرطی برگزار شود/ سفر ظریف به عمان در راستای مباحث منطقه‎ای انجام شد/صحبت از تمدید مذاکرات زود است

11:47 - 20 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۹۸۲
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره چگونگی حل بحران یمن با توجه به مذاکرات ژنو میان گروههای یمنی گفت: مذاکرات ژنو باید گفت و گویی بدون پیش شرط باشد چرا که طرح هرگونه پیش شرط و فضاسازی قبل از آغاز گفت و گوها به روند صلح در این کشور کمکی نمی‌کند.

ابراز تأسف سخنگوی وزارت خارجه  نسبت به حادثه مشهدبه گزارش خبرنگار سیاسی میزان نشست خبری مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز در وزارت خارجه برگزار شد.

افخم در ابتدای این نشست با اشاره به حادثه رخ داده برای زائران عربستانی در مشهد گفت: از حادثه رخ داده ابراز تأسف می‌کنیم و همچنین همدردی خود را با خانواده‎های حادثه دیده اعلام می‌‌نماییم.

وی افزود: از همان ساعات اولیه رخ دادن این حادثه مقامات مسئول و مرتبط با مسئله بررسی‌های خود را با اهتمام و جدیت آغاز کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه جزئیات این حادثه در حال بررسی است تا علت اصلی آن مشخص شود خاطرنشان کرد: در ارتباط با همین مسئله طبق اطلاعاتی که ما داریم تاکنون چند نفر بازداشت شده‌اند و همچنین نمونه‌هایی از مواد غذایی، هوا و سایر چیزهایی که می تواند به مشخص شدن علت این حادثه کمک کند نمونه‌برداری شده است.

افخم تاکید کرد: امیدواریم زائران محترم حرم امام رضا (ع) ابراز همدردی ما را بپذیرند زیرا مهمانان خارجی از گذشته در کشور ما دارای جایگاه ویژه‌ای بودند و مهمان نوازی ایرانیان نیز برای جهانیان شناخته شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه با اشاره به سفر کوتاه وزیر خارجه کشورمان به عمان گفت: محوریت این سفر مسائل منطقه‌ای بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط حساسی که منطقه ما امروز در آن قرار گرفته لزوم مشورت و تبادل نظر میان کشورهای منطقه بر همگان مشهود است و در همین چارچوب به منظور مشورت و تبادل‌نظر تصمیم گرفته شد که آقای ظریف با توجه به برنامه زمانیشان سفری کوتاه به عمان داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: طی این دیدار آخرین مسائل منطقه از جمله بحران‌های جاری در یمن و جنگ‌های داخلی در این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

افخم در ادامه با اشاره به حمایت برخی کشورهای اروپایی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 اظهارکرد: نفس اینکه کشورهای مختلف از روند مذاکرات جاری حمایت کنند نکته ویژه‌ای نیست چرا که طی این مدت حمایت‎های بسیاری از مذاکرات هسته‎ای ایران به عمل آمده و این هم تنها یک نمونه است.

وی با اشاره به آغاز دور جدید گفت‌وگوهای هسته‎ای تاکید کرد: از امروز کارشناسان کشورها به گفت‌و‌گوهای معاونین ملحق می‌شوند، و مذاکرات روند فشرده‌ای را طی می‎کند و امیدواریم با ادامه این روند نتایج مشخصی بدست آید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اقدام اخیر مجلس در تصویب طرح یک فوریتی الزامات ضروری توافقنامه هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: در اینکه جایگاه مجلس محترم در رسیدگی به تمامی اموری که مرتبط با منافع و مصالح ملی ما است هیچ تردیدی وجود ندارد اما در عین حال این طرح باید مراحل لازم را طی کند تا به صحن علنی مجلس برسد.

افخم افزود: البته ما هم نظراتی داریم که آن را با کمیسیون و نمایندگان مربوطه مطرح خواهیم کرد و امیدواریم مجلس کمک کند دیدگاهها به هم نزدیکتر شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به بیانیه اخیر آمانو در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران افزود: بیشتر اظهارات موجود در این بیانیه در گزارش‌های قبلی نیز تکرار شده است اما یک مورد جدید در آن وجود دارد مبنی بر اینکه یک زمان معینی برای پایان موضوع هسته‌ای ایران باید وجود داشته باشد که نکته قابل توجهی است.

افخم تصریح کرد: همانطور که می‌دانید پرونده هسته‌ای ایران طی سالهای متمادی همواره جدول زمانبندی باز داشته است که این نکته در بیانیه اخیر تغییر یافته است.

وی درباره بحث "پی ام دی" و بازرسی های سرزده از مراکز هسته‌ای و نظامی ایران گفت: موضع جمهوری اسلامی همانطور که پیش از این نیز بارها اعلام شده مبنی بر آن است که در چارچوب معاهدات و مقررات بین‌المللی و نه فراتر از آن حاضر به همکاری هستیم و باید با ما مانند سایر کشورهای عضو "ان پی تی" برخورد شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم که با اهتمام موجود در طرفین مذاکرات پرونده هسته‌ای طی زمانبندی معقولی به پایان برسد.

افخم با تاکید بر این که "پی ام دی" موضوعی نیست که تازه وارد مذاکرات شده باشد افزود: این مسئله از آغاز گفت و گوهای ایران و طرف مقابل مطرح بوده و قطعا اراده هر دو طرف نیز باید بر آن باشد که این موضوع از طریق مذاکره فیصله داده شود.

وی همچنین درباره گزارش اخیر یکی از رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه در خلال مذاکرات هسته‌ای احتمال لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران نیز وجود دارد گفت: تا کنون شواهدی دال بر این مسئله وجود نداشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره تحولات یمن اظهارکرد: متاسفانه ابعاد تجاوز ائتلاف عربستان علیه یمن روز به روز در حال گسترش است و به همین نسبت نیز ابعاد خرابی، نابودی و تلفات انسانی در یمن نیز در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه نهادهای مسئول باید شرایط مساعد برای ارسال کمک‌های انسانی به مردم یمن را فراهم کنند تاکید کرد: تاکنون متاسفانه همکاری عربستان در این زمینه بسیار ضعیف و کم بوده تا حدی که نهادهای مسئول و بین‌المللی نیز به روند موجود در یمن اعتراضاتی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: امیدواریم یمن به سمت حل و فصل بحران داخلی از طریق گفت‌و‌گوهای سیاسی پیش برود در همین زمینه تلاش‌هایی از سوی سازمان ملل در جریان است و جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدا مشوق گفت و گو میان گروههای یمنی بوده است.

افخم با اشاره به مذاکرات آتی گروه‌های یمنی در ژنو افزود: بنا بر اطلاعات موجود هیچ کشور خارجی در این گفت و گوها شرکت نمی‌کند و بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز در این گفت و گوها حاضر نخواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به حوادث رخ داده برای ورزشکاران ایران در استادیوم عربستان افزود: در این رابطه نمایندگی ما اقدامات لازم را انجام داده و موضوع را با نهادهای مسئول در میان گذاشته است.جمهوری اسلامی ایران از کانالهای سیاسی مرتبط نگرانی خود را در این رابطه اعلام کرده و به صورت کلی این اقدام بسیار ناپسند بود چرا که نباید حوزه ورزش را به سیاست مرتبط کرد.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبنی بر ادعاهای اخیر منصور هادی رئیس‌جمهور فراری یمن درباره نقش ایران در تحولات داخلی این کشور و همچنین مذاکرات گروههای یمنی در ژنو گفت: تاکید و توصیه ما درباره مذاکرات ژنو گفت و گویی بدون پیش شرط است چرا که با طرح هرگونه پیش شرط و یا فضاسازی قبل از آغاز گفت و گوها نه تنها به روند صلح در این کشور کمکی نمی‌کند بلکه اساسا مسیر مذاکره را از جهت صحیح خود منحرف کرده و آثار منفی در پی دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: طرفها باید با حُسن نیت در این گفت و گوها شرکت کنند و بدانند که راهکار نظامی جز کشته شدن مردم مظلوم یمن نتیجه دیگری دربر نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی به سهم خود همواره مشوق راهکار سیاسی بوده و این به هیچ عنوان به مفهوم دخالت در امور یمن نیست و اگر افرادی بخواهند در این زمینه دست به فرافکنی بزنند هیج کمک به شرایط فعلی یمن نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار میزان مبنی بر صحت خبر اعزام هیئت سیاسی از سوی علی عبدالله صالح به کشورمان و مذاکره این هیئت با مقامات عالی رتبه در تهران گفت: طبیعتا در پیش از شکل‎گیری بحران فعلی یمن ارتباط دیپلماتیک میان ایران و یمن برقرار بوده و در همین چارچوب رفت و آمدهای سیاسی وجود داشته است که امری متداول و معمول است و نباید درباره این رفت و آمدها نیت خوانی بکنند.

افخم تاکید کرد: اینگونه بهانه‌جویی‎ها برای توجیح شرایط فعلی یمن کمک کننده نیست و همانطور که تاکید کردیم راهکاری سیاسی بهترین گزینه پیش روی گروههای یمنی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به روند جاری در مذاکرات هسته‌ای نیز اظهارکرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران تاکنون صریحا، بسیار قاطع و در عالیترین سطح مطرح شده است و تغییری در مواضع مستدلمان ایجاد نشده است.

وی همچنین تاکید کرد: برخی از اظهارنظرها درباره روند جاری مذاکرات و مواضع جمهوری اسلامی ایران صرفا در راستای ایجاد جنگ روانی است آنچه که واضح است حُسن نیت جمهوری اسلامی و اراده این کشور برای یافتن راه حل بر موضوعات باقیمانده است.

افخم تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز گفته شد راه‌حل باید منطبق با تعهدات بین‌المللی و مقررات اجرا شده برای تمام کشورها باشد و این شامل ملاحظات نسبت به دسترسی به اماکن حساس نیز می‌شود چرا که همه کشورها به مسائل حاکمیت خود حساسیت نشان می‌دهند.

وی افزود: مصاحبه با دانشمندان، بازرسی از مراکز نظامی و حساس و غیره موضوعاتی است که مواضع جمهوری اسلامی ایران به صراحت درباره آنها بیان شده است و استدلال قوی و منطقی ما کمک خواهد کرد موضوع عاقلانه حل و فصل شود.

افخم همچنین درباره احتمال تمدید مجدد مذاکرات افزود: صحبت درباره این موضوع زودهنگام است و آنچه که بدیهی است این است که طرفها تلاش دارند از زمانبندی باقیمانده به بهترین نحو ممکن استفاده بکنند و ما نیز در مدت زمان باقی خواهان دست یابی به توافقی خوب و عادلانه هستیم.

افخم همچنین در رابطه با احتمال حضور وزرای ایران و کشورهای 1+5 در مذاکرات گفت: تا این لحظه برنامه زمانبندی شده برای حضور وزرا نداریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به ادعاهای اخیر مقامات بحرینی درباره بازداشت افراد وابسته به کشورمان گفت: این اتهام کاملا مردود است و به هیچ وجه پذیرفته نیست همانطور که پیش از این نیز گفته ایم نباید به مسائل بحرین نگاه امنیتی شود بلکه باید از راه‌حل‌های سیاسی برای حل بحران داخلی این کشور استفاده شود.

افخم همچنین در رابطه با زیاده‌خواهی های طرف مقابل در مذاکرات افزود: زیاده خواهی واقعا در مذاکرات وجود دارد و در واقع یکی از موانع اصلی همین زیاده خواهی ها است که البته تیم مذاکره کننده ایران در مقابل آن ایستادگی می‌کند.

وی تاکید کرد: اینکه برخی پس از نشست‌ها موضوعات جدیدی را خارج از چارچوب‌های تفاهم شده عنوان می کنند نه تنها کمکی به روند مذاکرات نمی‌کند بلکه در واقع مانع تراشی در مسیر گفت و گوها است و موجب افزایش پرانتزها خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به بحران سوریه اظهارکرد: یکی از اشتباهات بزرگ درباره این کشور آموزش نظامی معارضین بود که این راهبرد اشتباه تبعات ناگواری را برای منطقه ما دربر داشت به طوری که منجر به گسترش تروریسم و گروهکهای تروریستی در خاورمیانه شد که تا به امروز هم متاسفانه این راهبرد اشتباه ادامه دارد.

وی تاکید کرد: یک راهبرد اشتباه دیگر درباره بحران سوریه دخالت خارجی در این کشور است که قطعا مانع از یافتن راه حل خواهد بود. جمهوری اسلامی دارای مناسبات راهبردی با سوریه است و بر همین اساس به یافتن راهکار سیاسی در این کشور کمک خواهد کرد.

افخم خاطرنشان کرد: مهم آن است که راه حل به خواست مردم سوریه پیدا شود و در این زمینه گفت و گوی گروههای سوری که در کشتار مردم سوریه دست نداشته‌اند کمک کننده خواهد بود.

وی تصریح کرد: برخی با نادیده گرفتن مقاومت مردم و اقدامات ارتش سوریه سعی در اظهار ادعاهای واهی مبنی بر حضور نظامی دوستان سوریه در این کشور است اما باید بدانند ملت و دولت سوریه تاکنون توان مقاومت داشته و بعد از این هم خواهد داشت.

افخم تاکید کرد: کمک‌های جمهوری اسلامی به سوریه صرفا کمک‌های انسانی بوده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به حملات هوایی ائتلاف عربستان در نزدیکی نمایندگی ایران در یمن گفت: برای حفاظت از نماینده سیاسی کشورمان و کارکنان حاضر در آن تدابیر حفاظتی لازم اندیشیده شده است.

وی افزود: تمام چارچوب‌هایی که معمولا کشورها در چنین بحران هایی به اجرا در می‌آورند از سوی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است اما ما به دو مورد حمله هوایی که در حوالی سفارت ما رخ داده یادداشت اعتراضی به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرده و همچنین کاردار عربستان سعودی را نیز احضار کرده ایم..

افخم تاکید کرد: ما در گزارشی به شورای امنیت خواستار اقدامات لازم ار سوی این نهاد برای جلوگیری از تکرار چنین حملاتی شده‌ایم.

افخم تصریح کرد: طی دو حمله رخ داده آسیبی به اشخاص وارده نشده اما به سفارت ما خسارت وارد شده است.

وی در ادامه با اشاره به موضوع بازداشت ایرانیان خارج از کشور در رابطه با مسائل تحریم افزود: بخش کنسولی وزارت خارجه مسئله را پیگیری کرده و در برخی کشورها توانسته‌ایم تا ماه گذشته 13 نفر را آزاد کنیم.

افخم افزود: تعداد دیگری از ایرانیان نیز با ادعاهای واهی در بازداشت هستند که با اهتمام ویژه به وضعیت آنان رسیدگی می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: بحث تحریم ضدانسانی، نامشروع و غیرقانونی است و این مسئله نیز یکی از تبعات همین تحریم‌های غیرانسانی است که امیدواریم برای حل آن نهادهای مربوطه توجه و همکاری لازم را از خود نشان دهند.

افخم افزود: اگر توافق برجام شکل بگیرد نسبت به موضوع تحریم و ابزار آن نیز تغییرات جدی رخ خواهد داد همانطور که از پیش گفته‌ایم تحریم ابزاری ناکارآمد و حربه‌ای سیاسی است که تداوم آن صحیح و عاقلانه نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به کارشکنی‌های کنگره آمریکا در حل پرونده هسته‎ای ابرازکرد: مسئله کنگره از جمله مسائل داخلی آمریکا است و خود آنها می‌دانند که چگونه مسائل داخلی‌شان را حل و فصل کنند.

افخم با اشاره به جلوگیری دولت فرانسه از تحریم رژیم صهیونیستی گفت: حمایت کشورهای مخالف غربی از اسرائیل موضوع جدیدی نیست و ما طی سالهای گذشته شاهد حمایت بی دریغ از رژیم صهیونیستی و نادیده گرفته شدن حقوق مردم مظلوم فلسطین است به طوری که جنایت‌های این رژیم موجب حساسیت هیچ یک از کشورهای مدعی حقوق بشر نشده و اقدام اخیر دولت فرانسه نیز در همین چارچوب است.

وی افزود: امیدواریم چشم جامعه جهانی به روی جنایت‌های اسرائیل باز شود چرا که یک رژیم کودک کش شایسته هیچگونه حمایتی نیست.

افخم با اشاره به روند اجرای قرارداد نفتی ایران و روسیه نیز اظهارکرد: یک تفاهم همکاری تجاری اقتصادی میان ایران و روسیه رخ داده که در حال طی مراحل قانونی خودش است.

وی تاکید کرد: دو کشور ایران و روسیه ظرفیت قابل توجهی برای همکاری دارند و فکر می‌کنند تا نهایی شدن این تفاهم راهی نمانده است که پس از آن شاهد دوران جدیدی از همکاری های سیاسی اقتصادی میان دو کشور خواهیم بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به موضع‌گیری اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر قرار چشم پوشی از جنایات رژیم صهیونیستی اظهارکرد: موضع ایشان مایه تاسف است چرا که طی جنایات رژیم صهیونیستی در سال 2014 و کودک کشی های گسترده این رژیم تمامی جامعه جهانی و فعالان حقوق بشر علیه این رژیم موضع‌گیری کردند.

افخم افزود: خوب بود که سازمان ملل هم با این موضع گیری‌ها همکاری می‌کرد چرا که چنین اقداماتی به نوعی صدور مجوز برای ادامه کشتار زنان و کودکان است.

وی با اشاره به انتخابات ترکیه تاکید کرد: این انتخابات در یک فضای آرام و با نشاط و با مشارکت بالای مردم که نشانه قدرتمندی از اراده آنان بر تعیین سرنوشت‌شان بود انجام شد.

افخم افزود: نسبت به آینده روابط خوش‌بینیم میان دو کشور هم در حوزه روابط دوجانبه و هم در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی ظرفیت گسترده‌ای وجود دارد و همانطور که طی 2 سال گذشته شاهد افزایش روابط بودیم امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به بحث پروتکل الحاقی اظهارکرد: این مسئله از موضوعات در اختیار مجلس است که البته دولت هم در این چارچوب اختیاراتی دارد اما نظر قطعی درباره تصویب پروتکل بستگی به مجلس خواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با نزدیکی نیروهای داعش به مرزهای ایران گفت: مقامات مسئول به دقت به کار خود رسیدگی می کنند، نگران نباشید.

افخم در پایان درباره شیوه ارسال کمک‌های انسانی به یمن گفت: مسئول دریافت این کمک‎ها صلیب سرخ و نهادهای مرتبط با سازمان ملل هستند که در جیبوتی این اقدامات را اجرایی می کنند.

وی تاکید کرد: البته انتظارات از مسئولین مرتبط در سازمان ملل برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بسیار بیشتر از آن چیزی است که در حال حاضرانجام می‎گیرد.


برچسب ها: وزارت خارجه افخم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *