قبل از رقابت‌های جهانی فکر نمی‌کردم قهرمان شویم/ بعضی‌ها از قهرمانی ما ناراحت شدند/ ایتالیایی‌ها والیبال ایران را قبول ندارند/ کولاکوویچ من را در حد تیم ملی نمی‌داند

0:01 - 09 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۷۷۲۹
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
امیرحسین اسفندیار کاپیتان تیم والیبال جوانان ایران با حضور در خبرگزاری میزان در گفت‌وگویی تفصیلی شرکت کرد.

قبل از رقابت‌های جهانی فکر نمی‌کردم قهرمان شویم/ بعضی‌ها از قهرمانی ما ناراحت شدند/ ایتالیایی‌ها والیبال ایران را قبول ندارند/ کولاکوویچ من را در حد تیم ملی نمی‌داند

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، رقابت‌های والیبال جوانان جهان به میزبانی بحرین برگزار شد و تیم والیبال جوانان ایران توانست با کسب عنوان قهرمانی این رقابت‌ها، یک افتخار تاریخی برای والیبال ایران رقم بزند. در کنار این قهرمانی باارزش، ۳ بازیکن تیم ایران در جمع برترین بازیکنان جام قرار گرفتند. امیرحسین اسفندیار به عنوان ارزشمندترین بازیکن، مرتضی شریفی به عنوان بهترین اسپکر و محمدرضا حضرت پور به عنوان بهترین لیبرو انتخاب شدند. با امیرحسین اسفندیار که مهمان بود به گفت‌وگو پرداختیم. این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
 
ابتدا در مورد رقابت‌های والیبال جوانان جهان صحبت کن.

این دوره از رقابت‌ها سطح بسیار بالایی داشت و واقعا مسابقات سختی را پشت سر گذاشتیم، اما خداراشکر توانستیم برای اولین بار در تاریخ والیبال ایران قهرمان جوانان جهان شویم.

پیش از اینکه برای حضور در رقابت‌ها عازم بحرین شوید فکر می‌کردی بتوانید قهرمان شوید؟

صادقانه بگویم قبل از رقابت‌ها فکر نمی‌کردم قهرمان شویم، چون سطح رقابت‌های جوانان جهان خیلی بالا است و با رقابت‌های نوجوانان خیلی تفاوت دارد. من احتمال می‌دادم جزو هشت تیم شویم و کار برای صعود به نیمه نهایی  سخت شود.

در دور مقدماتی مقابل تیم روسیه شکست خوردیم و همین مسئله باعث شد تردید‌ها در مورد اینکه تیم ایران می‌تواند روی یکی از سکو‌ها برود زیاد شد.

مقابل تیم روسیه کار سختی داشتیم، چون این بازی دومین بازی ما در رقابت‌ها بود و قبل از آن تنها مقابل تیم تونس که تیم قدرتمندی هم نبود به میدان رفته بودیم و در بازی با روسیه هنوز به هماهنگی نرسیده بودیم. از طرف دیگر حضرت پور و یلی دیر به ما اضافه شده بودند و این دلایل باعث شد در بازی با روسیه به مشکل بخوریم.

شکست مقابل تیم ایتالیا در مرحله دوم رقابت‌ها دلیل خاصی داشت؟
 
ما می‌خواستیم در نیمه نهایی با روسیه بازی نکنیم البته کادر فنی همه بازیکنان با تمام توان مقابل ایتالیا بازی کردند، اما در نهایت این شکست به سود تیم ایران شد.
قبل از رقابت‌های جهانی فکر نمی‌کردم قهرمان شویم/ بعضی‌ها از قهرمانی ما ناراحت شدند/ ایتالیایی‌ها والیبال ایران را قبول ندارند/ کولاکوویچ من را در حد تیم ملی نمی‌داند

در نیمه نهایی با تیم برزیل بازی کردیم و بر خلاف پیش بینی‌ها این تیم را به سادگی شکست دادیم.
 
برزیل تیم بسیار قدرتمندی بود، اما بازی درخشان ما مقابل این تیم باعث شد بازیکنانشان نتوانند کاری انجام دهند.

در خصوص بازی فینال صحبت کن، فینالی که سطح بسیار بالایی داشت.

همانطور که شما گفتید سطح بازی فینال خیلی بالا بود. بازیکنان ما تا آخرین امتیاز جنگیدند و بار‌ها روند بازی تغییر کرد. حتی در ست پنجم هم در امتیاز ۱۱ با تیم ایتالیا برابر بودیم، اما به یکباره ۲ امتیاز پیش افتادیم و در نهایت هم این تیم بسیار قدرتمند را شکست دادیم و قهرمان شدیم. ایتالیا تا پیش از فینال در هیچ کدام از مسابقات خود مغلوب نشده بود. ضمن اینکه ولاسکو هم به این تیم کمک می‌کرد و کمک‌های او تاثیرگذار هم بود.

پس از پیروزی مقابل ایتالیا در صحبت‌هایی که با هم داشتیم گفتی که ایتالیایی‌ها به بازیکنان ایران بی احترامی می‌کردند.

ایتالیایی‌ها والیبال ایران را قبول ندارند و می‌گویند که والیبال برای ایتالیا است و بازیکنان ایرانی که در ایتالیا بازی کردند این صحبت‌ها را شنیده بودند و من هم در رقابت‌های مختلف رفتار‌های زشت ایتالیایی‌ها را دیده بودم و به همین خاطر می‌خواستیم به آنها ثابت کنیم که والیبال ایران در چه سطحی قرار دارد و خوشبختانه این اتفاق در فینال جوانان جهان افتاد.

البته در مورد تو این طور می‌گویند که در زیر تور برای بازیکنان حریف خیلی کری می‌خوانی!

من سعی می‌کنم تا جایی که امکان داشته باشد بازی را آرام کنم، اما وقتی می‌بینیم بازیکنان حریف به ما بی احترامی می‌کنند ساکت نمی‌مانم، چون کاپیتان تیم هستم و اجازه نمی‌دهم به من و سایر بازیکنان ایران بی احترامی شود.

در اواسط مسابقات بود که لیست تیم ملی والیبال برای شرکت در مسابقات انتخابی المپیک منتشر شد. دعوت نشدن تو تاثیری در انگیزه ات نداشت؟

آرزوی هر کسی است که لباس تیم ملی کشورش را بر تن کند و من هم چنین آرزویی دارم، اما این اتفاق بستگی به نظر سرمربی تیم ملی دارد و کولاکوویچ هم من را در حدی نمی‌بیند که به تیم ملی دعوتم کند.

تو زیرنظر مربیان مختلف کار کرده ای، آیا تفاوتی در نحوه مربیگری مربیان داخلی با مربیان خارجی وجود دارد؟

در طول این سال‌ها من با مربیان خارجی مثل کولاکوویچ، دراگان و سیچلو کار کرده ام. به نظر من مربیان ایران تفاوتی با مربیان خارجی ندارند. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که مربیان ایرانی در دنیا ناشناخته هستند و فدراسیون باید با حمایت از این مربیان باعث شود آنها بتوانند در کشور‌های دیگر هم مربیگری کنند.
 
قبل از رقابت‌های جهانی فکر نمی‌کردم قهرمان شویم/ بعضی‌ها از قهرمانی ما ناراحت شدند/ ایتالیایی‌ها والیبال ایران را قبول ندارند/ کولاکوویچ من را در حد تیم ملی نمی‌داند

در این چند سال اخیر صحبت‌های زیادی در خصوص اینکه در تیم‌های پایه ایران وجود دارد مطرح شده، این صحبت‌ها را قبول داری؟

چند سالی است که بازیکن صغرسن در والیبال ایران وجود ندارد، چون خودم دیدم بازیکنی که چنین مشکلی داشته را از تیم کنار گذاشتند. در حال حاضر والیبال ایران آنقدر بازیکن خوب دارد که دیگر بازیکن صغرسن شانس بازی در تیم‌های پایه را ندارد.

علاوه بر قهرمانی در رقابت‌های جوانان جهان تو به عنوان ارزشمندترین بازیکن این رقابت‌ها هم انتخاب شدی.

خداراشکر که توانستم این عنوان را کسب کنم. باید از بازیکنان تیم تشکر کنم دارد، چون اگر آنها عملکرد خوبی نداشتند من هم نمی‌توانستم به عنوان ارزشمندترین بازیکن جام انتخاب شوم. به نظر من عنوان ارزشمندترین بازیکن متعلق به همه بازیکنان تیم ایران است.

تو بهترین زننده سرویس رقابت‌ها هم بودی. رمز موفقیتت در زدن سرویس چیست؟

در تهران با دستگاهی که سرعت توپ را می‌سنجد توانسته بودم رکورد ۱۱۶ کیلومتر را به ثبت برسانم و نقطه قوت من سرویس‌هایم است. مربیان تیم دستم را در زدن سرویس باز گذاشتند و در مسابقات جهانی این اجازه را داشتم که سرویس‌های ریسکی هم بزنم و اگر هم خراب شد مربیان اعتراضی من نمی‌کنند.

گفته شد که برخی‌ها از قهرمانی ایران در رقابت‌های جوانان جهان خوشحال نشدند. تو هم این صحبت‌ها را قبول داری؟

متاسفانه به جای اینکه از یکدیگر حمایت کنیم به دنبال تخریب هستیم. برخی‌ها نمی‌خواستند تیم جوانان نتیجه بگیرد و تلاش کردند فشار‌های روحی و روانی روی تیم بیاورند. گفته بودند که این تیم در نوجوانان جهان قهرمان شده و در جوانان هم باید قهرمان شود در حالی که مسابقات رده جوانان سطح خیلی بالاتری دارد. خداراشکر توانستیم قهرمان شویم و با این قهرمانی دهان برخی‌ها بسته شد.
 
قبل از رقابت‌های جهانی فکر نمی‌کردم قهرمان شویم/ بعضی‌ها از قهرمانی ما ناراحت شدند/ ایتالیایی‌ها والیبال ایران را قبول ندارند/ کولاکوویچ من را در حد تیم ملی نمی‌داند

روز گذشته بود که افشین داوری در مصاحبه‌ای که با میزان داشت گفت که به تیم جوانان پاداش ۲۳ هزار دلاری داده است. با این اظهارنظر به نظر می‌رسد فدراسیون والیبال دیگر تصمیمی برای پرداخت پاداش بیشتر ندارد.

ما تا پیش از این قهرمان جوانان جهان نشده بودیم و فقط یک برنز داشتیم، اما  برای اولین بار قهرمان شدیم وتاریخ سازی کردیم. با این حال در بحرین نفری ۵۰۰ دلار پاداش گرفتیم. قرار بود در فرودگاه از بازیکنان تجلیل شود که آقای داوری گفت مسئول امور مالی به فرودگاه نیامده است. اگر آقای داوری اینطور می‌گوید ما هم مشکلی در این خصوص نداریم، اما با این صحبت‌ها هم شأن اعضای تیم پایین می‌آید و هم این قهرمانی را کم ارزش می‌کنند.

دوست نداری لژیونر شوی؟

خیلی دوست دارم در لیگ‌های معتبر خارجی بازی کنم چون هدف اصلی من این است که بتوانم بازیکن بهتری شوم. سال گذشته یک پیشنهاد خارجی داشتم، اما به خاطر اینکه مشمول بودم نمی‌توانستم بروم، اما حالا که معاف شدم این مشکل هم برطرف شده است.

فصل گذشته زیاد برای تیم پیکان بازی نکردی.

این مسئله لطمه زیادی به من زد. زمانی که به اردوی تیم ملی رفتم کولاکوویچ به من گفت وقتی در تیم باشگاهی‌ات بازی نکردی چطور می‌توانم تو را خط نزنم. امیدوارم برای فصل جدید بهترین تصمیم را بگیرم، چون می‌خواهم امسال فیکس بازی کنم. اگر تیم خوب خارجی به من پیشنهاد بدهد، اما دستمزدی که می‌خواهند به من بدهند کم باشد این پیشنهاد را قبول می‌کنم.
 
قبل از رقابت‌های جهانی فکر نمی‌کردم قهرمان شویم/ بعضی‌ها از قهرمانی ما ناراحت شدند/ ایتالیایی‌ها والیبال ایران را قبول ندارند/ کولاکوویچ من را در حد تیم ملی نمی‌داند

بعضی تیم‌های لیگ برتری با قرارداد‌های میلیاردی ستاره‌ها را جذب می‌کنند. با این کار موافقی؟

این اتفاق به خاطر بی‌برنامگی باشگاه‌ها است. من هم موافق پرداخت این مبالغ نیستم البته نمی‌شود روی بازیکنان قیمت گذاشت، چون ما بازیکنان شغل دیگری نداریم و یک مصدومیت می‌تواند دوران ورزشی ما را نابود کند.

نظرت درباره مربیگری بهروز عطایی چیست؟

عطایی مربی بادانش و حرفه‌ای است و کارش را به خوبی بلد است و در این چند سالی که مربیگری می‌کند موفق بوده است.

برای رقابت‌های انتخابی المپیک به تیم ملی دعوت نشدی. با این شرایط امیدی به حضور در المپیک توکیو داری؟

باید دید کولاکوویچ چه تصمیمی در این خصوص می‌گیرد، اما فکر می‌کنم کولاکوویچ قصد دارد از بازیکنان باتجربه در المپیک توکیو استفاده کند، چون از یک طرف احتمالا بعضی از بازیکنان بعد از المپیک از تیم ملی خداحافظی می‌کنند و از طرف دیگر کولاکوویچ به دنبال این است که بهترین نتیجه را در توکیو کسب کند و به همین خاطر شانس بازیکنان جوان مثل من برای دعوت به تیم ملی کمتر می‌شود.
 
و صحبت پایانی.

از مقام معظم رهبری به خاطر پیامی که به خاطر کسب عنوان قهرمانی جهان دادند خیلی تشکر می‌کنم. این پیام باعث خوشحالی و غرور همه اعضای تیم شد. امیدوارم بتوانیم ایشان را از نزدیک ملاقات کنیم.

گفت‌وگو از آرش عبدی
 


عمار
|
-
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
درودبرجوانان غیرت مندایران اسلامی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *