سوژه کتاب"پنجشنبه فیروزه ای"مدت ها ذهنم را درگیر کرده بود/مخاطب به دنبال موضوع کلیشه ای نیست

8:13 - 19 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۶۶۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: نویسنده کتاب "پنجشنبه فیروزه ای " گفت: تک تک مسائلی که در داستان "پنجشنبه فیروزه ای " وجود دارد با قصد قبلی آورده شده و هر کدام از آنها مدت ها ذهنم را درگیر خود کرده بودند.

سارا عرفانی نویسنده کتاب "پنجشنبه فیروزه ای" در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و هنر گفت:  ایده نوشتن  کتاب "پنجشنبه فیروزه ای"  از جایی در ذهنم شروع شد که به  یک سفر زیارتی رفتم و نوع زیارت مردم توجه من را جلب کرد.


 نویسنده کتاب " سردار استقامت"  در ادامه بیان کرد: خیلی از قسمت های رمان و نکات خاصی که به آنها اشاره شده جنبه ی اجتماعی دارند و به مشکلاتی که در اجتماع هستند اشاره دارد اما در کل  "پنجشنبه فیروزه‌ای" داستان دینی است ، داستانی که ممکن است هر کدام از ما را درگیر کند و به راحتی بتوانیم خود را جای شخصیت های داستان قرار دهیم و با آنها همراه شویم.


نویسنده کتاب "پروانه ای که سوخت" افزود: زبان اکثر کارهای من ساده هستند. با توجه به اینکه تلاش می کنم موضوع اکثر کارها اندیشه محور باشد، اگر بخواهم زبان سنگین برای کار استفاده کنم شاید مخاطب نتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند و از خواندن منصرف شود. ترجیح می دهم زبان داستان هایم ساده باشد تا مخاطب بهتر با آن ارتباط برقرار کند. شاید به همین جهت است که خیلی ها می گویند کتاب را که شروع کردیم دو روزه خواندیم و نتوانستیم آن را زمین بگذاریم. شاید اگر زبان داستان پیچیده و سخت خوان بود کتاب در همان صفحات زمین گذاشته می شد.






عرفانی تصریح کرد:
معمولا تلاش می کنم در نوشتن داستان، از کلیشه ها فاصله بگیرم. البته این که موفق هستم یا نه؟ به عهده مخاطب است. اما برای نوشتن هر موضوعی، در بدو شروع فکر کردن، ایده های کلیشه ای‌تر و تکراری‌تر به ذهن هر نویسنده ای می رسد که اگر همان ها را بنویسد در نهایت یک کار کلیشه ای خلق کرده است وقطعا مخاطب به دنبال موضوع کلیشه ای نیست و  درست‌تر این است که نویسنده  ایده های اولیه را کنار بگذارد و از ذهن و فکر خود کار بکشد تا به ایده ی جدیدی دست پیدا کند. من هم همین کار را می کنم و به ایده های اولیه اکتفا نمی کنم.

 




Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *