اما و اگرهای تخلف در ساخت یک هتل با مجوز کمیسیون ماده5/ قانون شکنی یا رفع نیاز کشور به مراکز اقامتی برای گردشگران

9:45 - 18 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۴۷۰
خبرگزاری میزان: هتل فرشته پاسارگاد که در مرحله ابتدای ساخت خود 24 طبقه مازاد دارد این در حالی است که گفته می‌شود مالک آن به دنبال دریافت مجوز 13 طبقه دیگر است، تنها با این استدلال که کشور به توسعه تعداد هتل نیاز دارد و شاید با همین استدلال توانسته است مجوز کمیسیون ماده 5 را نیز دریافت کند. اما رعایت قانون و حقوق شهروندی موضوعی است که شهروندان بیش از هر چیز دیگر به آن نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، در حالی که روز به روز کلاف ترافیک و بلند مرتبه سازی در پایتخت پیچیده تر می شود این روزها شاهد قد کشیدن هتلی در منطقه الهیه تهران هستیم که در جواز اولیه خود اجازه ساخت 44 طبقه را در زمینی به مساحت4 هزار و 574 متر گرفته است و در حال رایزنی با شورای شهر و سازمان میراث فرهنگی کشور است تا بتواند مجوز ساخت 57 طبقه را از مراجع مربوط دریافت کند.


موضوعی که حمید رضا خوشدل، مسئول واحد ارزیابی گودبرداری سازمان نظام مهندسی تهران آن را تایید می‌کند و در این باره به میزان می‌گوید: این درخواست در حالی پیگیری می شود که در شرایط فعلی 24 طبقه مازاد بر حد استاندارد اجازه ساخت صادر شده است و مالک با اطمینان از دریافت مجوز 57 طبقه محاسبات سازه ای پروژه را بر اساس 57 طبقه پیش برده است.


ابراهیم پورفرج نیز که خود را مالک این پروژه معرفی می‌کند عدد نهایی طبقات این پروژه را 57 طبقه اعلام می‌کند و می‌افزاید: 9 تا 10 طبقه از این هتل به پارکینگ اختصاص می یابد و هفت طبقه از آن تجاری است. بعد از طبقه هفت با یک لابی دسترسی به اتاق ها آغاز می شود.

هر چند که شنیده ها حاکی از تخصیص 18 طبقه به طبقات هتل، 9 طبقه به عنوان پارکینگ و 30 طبقه از این بنا به عنوان طبقات تجاری است، اما پورفرج که رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز است با تاکید بر تخصیص هفت طبقه به کاربری غیر از هتل، کاربری این طبقات را خدماتی می داند و خاطرنشان می‌کند: در این طبقات تمام امکانات توریستی همانند انواع رستوران‌ها به ویژه رستوران های شرق آسیا، صنایع دستی تمام نقاط ایران، استخر و سونای خانم ها و آقایان و مراکز تجاری، همچنین سالن هایی برای برگزاری کنفرانس و همایش در نظر گرفته شده است.

تخلف هتل فرشته با مجوز کمیسیون ماده پنج/ شیوع قانون شکنی به بهانه نیاز کشور به هتل
این سرمایه گذار تاکید می کند: مدیریت این هفت طبقه به صورت یکپارچه است و به هیچ شخص دیگری واگذار نمی شود.
امری که باید منتظر ماند و پس از اتمام پروژه شاهد آن بود. زمانی که دیگر کار از کار گذشته است و باید وقت و انرژی بسیاری برای اثبات تخلف آن هزینه کرد.


اما نکته قابل توجه دیگر گودبرداری این پروژه در شرایطی است که یک طرف آن شیب 75 متر و طرف دیگر آن شیب 45 متر دارد. این موضوعی است که خوشدل و پورفرج هر دو آن را تایید می کنند. البته پورفرج در تشریح ابعاد و شیب گود به این نکته نیز اشاره می‌کند که شیب اول این هتل از خیابان گلپاد آغاز می شود که عمق گودبرداری در این محدوده 75 متر است و پایین تر از این بخش ابتدای خیابان فرشته یا مهدیه بوده که عمق گودبرداری در این محدوده نیز 48 متر است.
هر چند که گودبرداری در عمق 75 متر در ایران تاکنون صورت نگرفته و این نخستین باری است که این عملیات انجام می‌شود، اما به گفته مسئول واحد ارزیابی گودبرداری سازمان نظام مهندسی استان تهران آیین نامه ایمن سازی گودها نیز در ایران همچنان وجود ندارد و تنها مرجع موجود در این خصوص آیین نامه راه های آمریکا است.


اما اگر در خصوص ایمنی گود این هتل بخواهیم ااطلاعات بیشتری داشته باشیم، باید به سراغ سخنان مسئول واحد بازرسی گودبرداری سازمان نظام مهندسی تهران این در خصوص برویم که به میزان می‌گوید: با توجه به این که یک طرف شیب گود این پروژه 75 متر و طرف دیگر آن برابر با 45 متر است با کسر دو عدد به عدد بزرگی دست می یابیم. 

هر چند وی سطح اشغال این زمین را زیاد می داند و اینکه نمی توان از اجباری که شرایط زمین تحمیل می کند، گذشت. تنها با توجه به شرایط زمین می توان پایدارسازی را انجام داد. موضوعی که همراه با شرایط ژئوتکنیکی زمین و خاک خوب آن باعث شده خطرات اجرای پروژه کاهش یابد. شاید اگر اقلیم خاک و سطح اشغال آن نبود دیگر مالک پروژه از گود برداری در عمق 75 متر با اظمینان سخن نمی‌گفت، زیرا به طور قطع با ریزش گود مواجه می شدیم.


البته شخصی که تحت عنوان مالک پروژه از آن نام برده می‌شود طبق بررسی ها در روزنامه رسمی تنها شریک پروژه است و شخصی به نام سهراب اسدی، مالک اصلی آن محسوب می شود. مالک این پرژه هر شخصی که باشد طبق تاییدیه شورای شهر و با رایزنی های دیگری که انجام داده است توانسته از شهرداری جواز هفت ساله دریافت کند، این درحالی است که جواز قانونی و مرسوم برای پروژه هایی از این دست جواز چهارساله است.

تخلف هتل فرشته با مجوز کمیسیون ماده پنج/ شیوع قانون شکنی به بهانه نیاز کشور به هتل


این تخلف، موضوعی است که خوشدل با بیان آن از صدور چنین مجوزی ابراز تعجب می کند و می‌گوید: شرایط صدور پروانه به شهرداری بستگی دارد. با این وجود کافیست نگاهی به خیابان جنب این پروژه انداخت، خیابانی کم عرض که مشخص نیست چگونه می‌خواهد پاسخگوی ترافیک آن محدوده باشد.


به گفته وی جای سوال است که در این شرایط چرا شهرداری چنین مجوزی برای ساخت این هتل با این وسعت را داده است. با این وجود پورفرج با اطمینان در خصوص این که قرار گرفتن این پروژه در مجاورت خیابانی با عرض حدود پنج متر ترافیک ایجاد نمی کند، دلیل 75 متر گودبرداری را تامین پارکینگ کافی و تلاش برای ایجاد نشدن ترافیک می داند. وی تاکید می کند که از سوی دیگر باغ سفارت روسیه که در خیابان مریم شرقی قرار دارد طبق طرح تفصیلی باید چهار مترعقب نشینی کند که این موضوع موقعیت این پروژه را بهبود می بخشد.


اما بدیهی‌ترین نکته این است در موقعیت مکانی این پروژه خودروها باید با عبور از خیابان به پارکینگ دسترسی داشته باشند. امری که منجر به ایجاد ترافیک می شود و نه با 75 متر گودبرداری و نه با عقب نشینی چهار متری باغ سفارت روسیه نمی توان از وقوع آن جلوگیری کرد.
در این میان تنها نکته باقی مانده نیاز کشور به توسعه هتل است.در شرایطی که کشور با افزایش تعداد توریست از دو سال پیش تاکنون مواجه شده است و با توجه به این که از طریق ورود توریست افزایش درآمد ارزی بسیار سهل تر و امکان‌پذیرتر از فروش نفت در شرایط تحریم است، نمی‌توان نیاز به افزایش تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره را کتمان کرد. این در حالی است که نیاز به توسعه هتل نباید منجر به رایج شدن قانون شکنی شود.

این در حالی است که چندی پیش تخلف هتلی به نام اسپیناس که سومین شعبه از این برند هتل در خیابان بهرود در منطقه 2 پایتخت است به دلیل نیاز به تعداد بیشتر هتل در کشور نادیده گرفته شد، هر چند که تعدادی از اعضای شورای شهر از تعیین کمیته‌ای برای پیگیری تخلف این هتل سخن گفتتند، اما با پیگیری اخبار این موضوع می توان تصور کرد که چه زمان و انرژی برای اطلاع رسانی این تخلف سپری شده است، در حالی که همچنان امیدی به برخورد با تخلف صورت گرفته نیست و ممکن است در نهایت منجر به اخذ جریمه شود.

تخلف هتل فرشته با مجوز کمیسیون ماده پنج/ شیوع قانون شکنی به بهانه نیاز کشور به هتل

حال ساخت هتل فرشته پاسارگاد در ابتدای راه و در مرحله گودبرداری است. با اطلاع رسانی در خصوص تخلف این پروژه که اتفاقا مجوز کمیسیون ماده5 را نیز دارد این سوال پیش می آید آیا سرنوشت این پروژه نیز همانند پروژه هایی چون اسپیناس با رایزنی مالک و مدیریت شهری ختم به خیر و برای مردم ختم به دردسرهای بعدی مانند افزایش بار ترافیکی منطقه و ... خواهد شد؟




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *