تسهیلات ویژه برای داوطلبان استثنایی در آزمون سراسری امسال/ تهیه دفترچه آزمون عمومی و تخصصی به صورت درشت خط

12:05 - 16 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۲۲۵
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: مشاور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح جزئیات برگزاری آزمون سراسری امسال برای داوطلبان نابینای مطلق،‌ کم‌بینا، ناشنوای مطلق و معلولان جسمی حرکتی گفت: تهیه دفترچه آزمون عمومی و تخصصی برای داوطلبان کم‌بینا به صورت درشت خط و در صورتی‌که داوطلبان نابینای مطلق بوده و به خط بریل تسلط نداشته باشند یک منشی در اختیار وی قرار می‌دهیم.

حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، درباره برگزاری ازمون سراسری امسال برای داوطلبان نابینای مطلق،‌ کم‌بینا، ناشنوای مطلق و معلولان جسمی حرکتی اظهار کرد: سازمان سنجش آموزش کشور در کنکور سال 94  تسهیلات وِیژه‌ای را برای داوطلبان نابینای مطلق،‌ کم‌بینا، ناشنوای مطلق و معلولان جسمی حرکتی در نظر گرفته است.

وی با بیان این مطلب که تسهیلات آزمون سراسری در اختیار داوطلبانی قرار می‌گیرد که معلولیت آنها به تأیید سازمان بهزیستی کشور رسیده باشند، تصریح کرد: داوطلبانی که گواهی سازمان بهزیستی را به سازمان سنجش ارسال کرده و در فرم ثبت‌نام اینترنتی نیز معلولیت خود را بر حسب مورد مشخص کرده باشند، تسهیلات ویژه دریافت خواهند کرد.

مشاور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه در آزمون سراسری به استناد علامت گذاری این داوطلبان در بند20 تقاضا نامه اینترنتی یک هزار و 674 داوطلب در ردیف داوطلبان مذکور قرار گرفتنه‌اند، بیان کرد: از این تعداد بر حسب نوع معلولیت 221 نفر نابینای مطلق هستند که 107 نفر از آنها زن و 114 نفر مرد بوده، همچنین از 365 داوطلب کم‌بینا 174 نفر زن و 191 نفر مرد هستند،‌تعداد ناشنوایان مطلق نیز69 نفر است که 48 نفر زن و 21 نفر مرد و از تعداد 221 نفر کم‌شنوا 101 نفر زن و 120 نفر مرد بوده‌،‌ همچنین از تعداد 888 نفر معلول جسمی حرکتی 405 نفر زن و 482 نفر مرد هستند.

توکلی با بیان این مطلب که تعداد داوطلبان مذکور 835 نفر زن و 929 نفر مرد است، عنوان کرد: حوزه امتحانی این داوطلبان در هر یک از گروه‌های پنچ‌گانه آزمایشی در هر شهرستان مجزا از حوزه‌های داوطلبان عادی تعیین شده است و در شهرستان تهران حوزه آزمون این داوطلبان دانشکده علوم توانبخشی است، علاوه براین سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در تأمین مراقبان ذی صلاح با نمایندگان مراکز آزمون همکاری لازم را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به تأمین منشی آشنا به زبان انگلیسی و عربی برای این داوطلبان گفت: سئوالات برخی دروس به خط بریل تهیه شده است به طوری که تمام سؤالات دروس عمومی برای داوطلبان گروه‌های پنچ‌گانه، سؤالات ریاضی،‌ اقتصاد، ادبیات فارسی، عربی،‌ تاریخ، جغرافی،‌ علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و زبان‌شناسی گروه علوم انسانی،‌ دفترچه اصول عقاید و فقه این گروه،‌ سؤالات زبان انگلیسی تخصصی داوطلبان گروه زبان‌های خارجه به خط بریل آمده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: همچنین دفترچه سؤالات عادی نیز در اختیار داوطلبان نابینای مطلق قرار می‌گیرد تا اگر به خط بریل تسلط ندارند سئوالات از سوی منشی برای آنها قرائت شود.

توکلی با تاکید بر اینکه صندلی منشی داوطلبان نیازمند هیچ مزاحمتی برای داوطلبان دیگر ایجاد نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: صندلی برای داوطلبان نیازمند به منشی به گونه‌ای تنظیم می‌شود که قرائت سئوالات آزمون از سوی منشی اختلالی برای داوطلبان دیگر ایجاد نکند.

وی از تهیه دفترچه آزمون عمومی و تخصصی برای داوطلبان کم‌بینا به صورت درشت خط خبر داد و افزود: زمان پاسخ به سؤالات برای داوطلبان نابینای مطلق،‌کم‌بینا، ناشنوای مطلق و معلولان جسمی حرکتی برای پاسخ‌گویی به دروس ریاضیات، فیزیک، فیزیک مکانیک و شیمی 1.5 برابر زمان معمول پاسخ‌گویی و برای سایر دروس 1.3 برابر زمان معمول پاسخگویی به سوالات است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در خاتمه گفت: بر اساس مصوبات مربوط تمام داوطلبان نابینای مطلق،‌کم‌بینا، ناشنوای مطلق و معلولان جسمی حرکتی سهمیه 1 و 2 در گزینش نهایی با سهمیه 2 و 3 گزینش می‌شوند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *