دو واحد بخار نیروگاه جهرم هفته جاری وارد مدار می‌شود

10:33 - 16 تير 1398
کد خبر: ۵۳۱۱۵۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی گفت: دو واحد بخار ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه جهرم در هفته جاری با حضور معاون اول رییس جمهور وارد مدار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، حمید سرداری صبح امروز در نشست خبری از ورود دو واحد بخار ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه جهرم به مدار طی هفته جاری خبر داد و گفت: هریک از این نیروگاه‌ها در تامین بخشی از انرژی مورد نیاز کشور نقش دارند و در هفته جاری با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

وی افزود: نیروگاه‌های گازی در مدار کشور ۲۰ هزار مگاوات و با راندمان ۳۲ درصد کار می‌کنند که با افزایش راندمان تبدیل به سیکل ترکیبی شده و راندمان آن به ۴۸ درصد افزایش می‌یابد.

مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۷ هزار مگاوات از نیروگاه‌های کشور قابلیت تبدیل به سیکل ترکیبی را دارند ومی‌توان ۸۵۰۰ مگاوات به بخش بخار نیروگاه‌ها بدون سوخت اضافه کرد تا راندمان شبکه از حدود ۳۸ درصد به ۴۳ درصد افزایش یابد.
 
سرداری به بهره‌برداری از واحد‌های گازی نیروگاه جهرم اشاره کرد و گفت: این نیروگاه گازی است و قابلیت تبدیل به نیروگاه سیکل ترکیبی را دارد.
 
وی افزود: در قانون بودجه تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از سال ۹۲ در قالب بیع متقابل تعریف شده و در همین زمینه قرارداد‌هایی با بخش خصوصی به امضا رسید.
 
مجری طرح‌های بیع متقابل شرکت برق حرارتی در ادامه تاکید کرد: برخی نیروگاه‌های از جمله نیروگاه‌های پرند، کاشان، سبلان، فردوسی، عسلویه، چابهار، ارومیه، رودشور و جهرم متعلق به بخش خصوصی بوده و احداث بخش بخار در آن‌ها آغاز شده است.
 
سرداری خاطرنشان کرد: مقدمات اولیه برای این فرآیند در نیروگاه‌های علی‌آباد، سلطانیه، زاگرس و سمنان نیز آغاز شده و نیروگاه‌های ایران‌شهر، گنو، ماهشهر، جنوب اصفهان، حافظ و شهید کاوه از جمله نیروگاه‌های دولتی است که شامل این موضوع می‌شوند.
 
در ادامه نشست حسنعلی تقی‌زاده مدیرعامل یک شرکت سرمایه گذاری در زمینه انرژی گفت: نیروگاه جهرم یک نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۱۴۴۰ مگاوات بوده و تا پایان سال وارد مدار خواهد شد.
 
وی افزود: این نیروگاه شامل شش واحد گازی است که این واحد‌ها در کل دارای ۹۶۰ مگاوات ظرفیت و سه واحد بخار است.
 
تقی زاده خاطرنشان کرد: شش واحد گازی نیروگاه جهرم در سال ۸۷ وارد مدار شد و نخستین واحد بخار این نیروگاه در فروردین سال ۹۷ و دومین واحد نیز در اردیبهشت سا ل ۹۸ سنکرون شد.
 
مدیرعامل این شرکت سرمایه گذاری با بیان اینکه سنکرون واحد سوم بخار نیروگاه جهرم تا پایان سال جاری انجام می‌شود گفت: این واحد تا قبل از پیک سال آینده وارد مدار می‌شود و ظرفیت اسمی هر کدام از واحد‌های بخار ۱۶۰ مگاوات خواهد بود و برای هر کدام از واحد‌ها حدود ۱۲۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.
 
وی در ادامه به صرفه جویی ۲۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در سال به واسطه هر واحد اشاره کرد و افزود: در مجموع با ۳ واحد بخار نیروگاه جهرم سالانه ۱۲۰ میلیون یورو در مصرف گاز صرفه جویی خواهد شد.
 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *