فراموشی ده ها حادثه مرگ بار اسکانیا در جاده های کشور

13:16 - 13 خرداد 1394
کد خبر: ۵۲۹۷۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: با توجه به حوادث دلخراش اتوبوس اسکانیا در جاده های کشور، ضرورت داشت تا مسوولین برای پیشگیری راهکارهایی را عملیاتی می‌کردند ولی باز هم متاسفانه این حادثه به فراموشی سپرده شد و خون مردم بی‌گناه از یاد و خاطر "عده‌ای" رفت.
منتشر نشود////عده‌ای با خوردن قرص فراموشی به خواب فرو می‌روند/ چه کسانی پاسخ خانواده‌های داغدار را می‌دهند؟
به گزارش خبرنگار اجتماعی ، چند ماه پیش بود سردار مومنی رئیس پلیس سابق راهور ناجا در نشست خبری در صحبت‌های زمستانه خود از ناایمن بودن اتوبوس های اسکانیا خبر داد و با ابراز خرسندی گفت: یکی از شعب دادگاه این شرکت را به دلیل نقص فنی به پرداخت غرامت و جریمه محکوم کرده است که جا دارد به خاطر این توجه و پیگیری از دستگاه قضایی کشور تشکر کنیم.

همچنین سایر مسئولان پلیس نیز آوردند که تعامل با همه سازمان ها باعث می شود همه دستگاه های ذی ربط وظایف قانونی خود را به درستی انجام داده و به ویژه در بحث خطرآفرین بودن اتوبوس های اسکانیا این تعامل به خوبی خود را نشان داد تا جایی که در بررسی صحنه تصادف با اعلام صریح نقص فنی این خودرو و همکاری خوب دستگاه ها سرانجام موفق به توقف شماره گذاری اسکانیا شدیم.

از طرفی پلیس می‌گوید یک سال اسکانیا شماره گذاری نشده و در طول تاریخ بی سابقه بوده است که یک خودرو به این مدت طولانی پلاک نشود. البته برخی رسانه‌ها داخلی نیز تقصیر را به گردن راننده‌های متخلف انداختند و نوشتند: خودرو‌هایی که در داخل ایران شماره گذاری می شوند حتما حداقل استاندارد‌های اولیه را دارند و این سهل انگاری رانندگان بوده که چنین حوادث دلخراشی برای مسافران اسکانیا به وجود آورده است.

متاسفانه کمتر از سه ماه از صحبت‌های سردار مومنی و همینطور مدافعان اسکانیا نگذشته بود که باز هم شاهد حادثه دلخراشی در جاده فیروزکوه بودیم.

"صبح یکم اردبیهشت ماه  یک دستگاه اتوبوس اسکانیاه در محور فیروزکوه و در تنگه ابوالقیسی سقوط کرد که ۱۱ نفر از مسافران این اتوبوس جان خود را از دست دادند. اما این خبر اولیه سانحه بود؛ زیرا پس از مدتی مشخص شد پرواز مشهد - ساری هواپیمایی ماهان؛ وقتی هواپیما در فرودگاه ساری به دلیل بدی آب و هوا امکان فرود نداشت، در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست.

پس از آن، شرکت هواپیمایی ماهان برای مسافران این پرواز دو دستگاه اتوبوس در نظرگرفت تا مسافران را به مقصد ساری برساند اما در میانه راه یکی از اتوبوس‌ها(اسکانیا) به دلیل نقص فنی واژگون شده و در دره سقوط کرد.

پلیس راهور در اطلاعیه‌ای درباره این حادثه اعلام کرد: با ابراز تاسف از حادثه تصادف اتوبوس محور فیروزکوه و تسلیت به بازماندگان این حادثه ، بررسی اولیه کارشناسان پلیس راهور برای تعیین علل وقوع تصادف بدین شرح است:

علل وقوع تصادف:

- عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه

- سرعت غیر مجاز

- نقص سیستم ترمز

- نقص سیستم کاهنده سرعت(ریتاردر)

علل تشدید کننده حادثه:

- ضعف حفاظ میانی راه

- ضعف استحکام سقف و ستون اتوبوس

سایر علل دخیل در حادثه

- ضعف مهارت کافی راننده اتوبوس

- عدم آشنایی راننده به مسیر راه

- ضعف شرکت تعاونی بدلیل عدم رعایت ضوابط در صدور صورت وضعیت

- عدم نظارت مدیر فنی بر وضعیت اتوبوس و کنترل صورت وضعیت

با توجه به حوادث اسکانیا در جاده های کشور سوال این است که آیا این اتوبوس ها صلاحیت تردد در جاده‌‌های کشور را دارند؟.

باید به دنبال این حوادث دلخراش مسوولین برای پیشگیری در آینده راهکارهایی را عملیاتی می‌کردند ولی باز هم متاسفانه این حادثه به فراموشی سپرده شد و خون مردم بی‌گناه از یاد و خاطر "عده‌ای" رفت.

پس از فراموشی‌های ده‌ها حادثه ‌ای مرگبار در این سالها که برابر نظر مسوولین اسکانیا مقصر آن شناخته شد باز هم با بی‌توجهی "عده‌ای" اتوبوس گردشگران عراقی در محور کندوان (جاده چالوس) به دلیل نقص در سیستم ترمز اتوبوس اسکانیا پس از برخورد با کوه به دره 250 متری سقوط کرد.

تاکنون آمار کشته شدگان این حادثه دلخراش که در حدود ساعت 17 سه شنبه (12 خرداد ماه) به وقوع پیوست 26 تن اعلام شده و حدود 14 تن نیز مجروح هستند که طبق گفته مسئولان مدیریت بحران وضعیت مجروحان مساعد است.

پلیس راهور مجدد طی اطلاعیه‌ای درباره این حادثه دلخراش که بیش از 10 کودک خردسال تعدادی از قربانیان آن بودند، اعلام کرد:

برابر اعلام پلیس راه استان مازندران مقارن ساعت 16 و 45 دقیقه سه شنبه 12 خردادماه 1394 یک دستگاه اتوبوس اسکانیا به شماره انتظامی 214 ع 11/ایران 22 متعلق به شرکت تعاونی ترکیبی تهران شمال (ترمینال غرب ) با 40 مسافر که تبعه عراقی بودند از تهران به مقصد رامسر در حرکت بوده است که در محور کرج –چالوس در محدوده پیچ کمرزرد روبروی سد سیاه بیشه به دره سقوط می کند.

برابر اعلام حاضرین در محل، اتوبوس در سه پیچ قبل از محل حادثه دچار نقص فنی از ناحیه سیستم ترمز شده به طوری که راننده در محل مذکور خودرو را متوقف کرده ولی پس از مدتی، اتوبوس خاموش به حرکت در آمده و در محل حادثه با یک دستگاه وانت مزدا برخورد کرده است و در مسیر حرکت پس از برخورد با دیواره کوه به عمق 250 متری دره سقوط کرده است.

معلوم نیست تا به کی مردم بی‌گناه که برای تفریح سوار بر اسکانیا عازم شهر‌های کشورمان می‌شوند، باید به خاطر نقص در سیستم خودرو‌های حمل و نقل عمومی مانند اسکانیا جان خود را از دست دهند و خانواده‌هایشان نیز تا عمری سیاه پوش و همیشه داغدار عزیزی باشند که به خاطر هیچ به دیار باقی شتافته است.




ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
0
0
واقعا اسکانیا به یک کابوس تبدیل شده
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *