رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مضرات چیپس سیب زمینی برای زنان باردار/ نمک؛ عامل اصلی افزایش فشار خون/ بررسی اثرات پیش دیابت

12:29 - 24 خرداد 1398
کد خبر: ۵۲۵۲۲۲
مضرات چیپس سیب زمینی برای زنان باردار، نمک؛ عامل اصلی افزایش فشار خون، بررسی اثرات پیش دیابت، وضعیت خون و سلامت خون‌های اهدایی ایرانیان، تعداد زیادی پزشک بیکار داریم و ... گزیده از اخبار بسته سلامت امروز است.

مضرات چیپس سیب زمینی برای زنان باردار/ نمک؛ عامل اصلی افزایش فشار خون/ بررسی اثرات پیش دیابتبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، مضرات چیپس سیب زمینی برای زنان باردار،
نمک؛ عامل اصلی افزایش فشار خون، بررسی اثرات پیش دیابت، وضعیت خون و سلامت خون‌های اهدایی ایرانیان، تعداد زیادی پزشک بیکار داریم و ... گزیده از اخبار بسته سلامت امروز است که در ادامه می‌خوانید.

 

• مضرات چیپس سیب زمینی برای زنان باردار
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویداد‌های متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده‌ای از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. به گزارش مهر، مهم‌ترین اخبار منتشرشده در حوزه بهداشت، درمان و تغذیه در سطح جهان به شرح زیر بوده اند: محققان هشدار می‌دهند مصرف بیش از حد چیپس سیب زمینی و روغن گیاهی در طول بارداری منجر به افزایش ریسک مشکلات بارداری و رشد بد نوزادان می‌شود. همچنین پژوهشگران دریافتند زوال حافظه در افرادی که فعالیت‌های ورزشی با شدت کمتر داشتند نظیر پیاده روی آهسته و یوگا، به مراتب بیشتر از افرادی بود که فعالیت ورزشی شأن شدیدتر بود و ورزش‌های نظیر دویدن و ورزش‌های کاردیو را انجام می‌دادند.

• نمک؛ عامل اصلی افزایش فشار خون
همزمان با آغاز فاز اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، به شناسایی یکی از عوامل اصلی افزایش فشارخون پرداخته‌ایم. نمک کمتر، زندگی بهتر؛ شعاری که عمل به آن می‌تواند تا حدودی از مصرف این سم سفید که منجر به افزایش فشارخون می‌شود، جلوگیری کند. به گزارش ایسنا، اگر مهم‌ترین پیام کلیدی این باشد که «فشارخون، اصلی‌ترین عامل مرگ‌ومیر در جهان است» می‌توانیم به ریسک فاکتور‌های افزایش دهنده این بیماری بپردازیم. مصرف نمک زیاد سبب پرفشاری خون شده و در نهایت به بیماری‌های قلبی _. عروقی که عامل اول مرگ‌ومیر در کشور است، منجر می‌شود. میزان نمک مجاز مصرفی، کمتر از پنج گرم (کمتر از یک قاشق مرباخوری) در روز در افرد کمتر از ۵۰ سال است. افراد بالای ۵۰ سال و بیماران قلبی و مبتلا به فشارخون بالا نیز باید کمتر از سه گرم در روز نمک مصرف کنند.
• بررسی اثرات پیش دیابت
مرکز بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در بستر "مطالعه قند و لیپید تهران" و در راستای بررسی پیامد‌های بیماری‌های غیرواگیر به بررسی تاثیرات وضعیت پیش دیابت طی سالیان بر مردان و زنان پرداخت. به گزارش ایسنا، حالت "پیش دیابت" به وضعیتی اطلاق می‌شود که فرد قندخون طبیعی ندارد، اما در عین حال مبتلا به دیابت هم نیست، به این مفهوم که قند خون ناشتای فرد بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ است. مرکز بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در بستر مطالعه قند و لیپید تهران و در راستای بررسی پیامد‌های بیماری‌های غیرواگیر به بررسی تأثیرات وضعیت پیش دیابت طی سالیان بر مردان و زنان پرداخت و برحسب این بررسی نشان داده شد که پیش دیابت در زنان و مردان اثرات متفاوتی دارد. فرزاد حدائق اظهار کرد: قند ناشتای مختل در خانم‌ها باعث افزایش خطر بیماری فشار خون می‌شود. مجری این طرح پژوهشی در عین حال متذکر شد: این پدیده در مردان افزایش احتمالی ابتلاء به بیماری مزمن کلیوی و سکته‌های مغزی را در پی دارد.
• وضعیت خون و سلامت خون‌های اهدایی ایرانیان
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از گذر اهدای خون ایرانیان از مرز ۵۰ میلیون واحد طی ۴۵ سالی که از تاسیس سازمان انتقال خون در کشور می‌گذرد، خبر داد و شرایط اهدای خون، تولید دارو‌های مشتق از پلاسمای خون و ... را در کشور توضیح داد. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر پورفتح‌ا... با اشاره به شعار جهانی روز جهانی اهدای خون، گفت: از سال ۲۰۰۰ میلادی سازمان جهانی بهداشت و سازمان‌های بین‌المللی که در زمینه خون و فرآورده‌های خونی فعالند، روز ۱۴ ژوئن برابر با ۲۴ خرداد ماه را که روز تولد "لندشنایدر" کاشف گروه‌های خونی است و امکان اهدای خون را در دنیا فراهم کرد، به عنوان روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون معرفی کرده‌اند. برهمین اساس در تمام کشور‌های جهانی برای تقدیر از اهداکنندگان داوطلب و بدون چشمداشت خون و فرآورده‌های خون، این روز برگزار می‌شود. شعار امسال روز جهانی اهدای خون هم «خون سالم برای همه» است. از طرفی بر اساس توصیه‌های انجام شده هر کشوری هم می‌تواند شعاری ویژه خودش برای این روز انتخاب کند که ایران مصرعی از یکی از شعر‌های مولانا را مبنی بر «درد ما را در جهان درمان مبادا بی‌شما» انتخاب کرده‌ایم که پیوند اهداکننده و گیرنده خون را نشان می‌دهد.

• تعداد زیادی پزشک بیکار داریم

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه کمبود پزشک در کشور نداریم، گفت: ۵۰ تا ۶۰ هزار پزشک عمومی داریم که از آن‌ها استفاده نمی‌شود و نشان می‌دهد مشکل ما عدم مدیریت در تقسیم پزشکان در کشور است. به گزارش فارس، ایرج خسرونیا اضافه کرد: این در حالی است که در کشور‌های دیگر از پزشکان در مدارس، ایستگاه‌های مختلف قطار و هواپیما استفاده می‌کنند، بنابراین پزشک بیکاری وجود ندارد، اما متاسفانه در ایران تعداد پزشکان بیکار زیاد داریم و بیش از کشور‌های دیگر است.

• ارائه خدمات به بیماران MPS در ۸ مرکز فعال کشور
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: بیماران مبتلا به MPS می‌توانند به ۸ مرکز ارائه خدمات فعال در کشور مراجعه کرده و خدمت مربوطه را دریافت کنند. به گزارش فارس، مهدی شادنوش اظهار کرد: شرایط امروز بیماران MPS با سال گذشته قابل قیاس نیست. وی با بیان اینکه از حدود ۸ ماه پیش طی پروتکل قوی درمانی و تشخیصی، نمونه‌های ژنتیکی جمع‌آوری شد و امکانات و زیرساخت‌های مربوطه ایجاد شد، افزود: این نمونه‌ها توسط آزمایشگاه‌های داخلی مورد ارزیابی قرار گرفت. شادنوش تصریح کرد: در حال حاضر برای هر فرد مبتلا به MPS در کشور پرونده قطعی داریم و دیگر بر اساس اظهار فردی رفتار نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه این کار توسط ۸ قطب در سراسر کشور اتفاق افتاد، اظهار کرد: در گذشته برای برخی از خدمات، بیماران باید از راه‌های دور به تهران می‌آمدند، اما امروز با ۸ قطب فعال در کشور، بیماران مبتلا به MPS می‌توانند مراجعه کرده و خدمات مربوطه را دریافت کنند.

• فشار خون مهم‌ترین علت مرگ‌های زودرس در ایران
معاون وزیر بهداشت با اشاره به افزایش ۳۹ درصدی مرگ ناشی از فشار خون بالا در ایران طی ۲۵ سال گذشته، گفت: فشار خون بالا مهمترین عامل سکته قلبی و مغزی و مرگ زودرس در ایران است. به گزارش مهر، رضا ملک زاده در خصوص مخاطرات فشار خون بالا برای سلامتی انسان، اظهار کرد: بسیاری از افراد در کشور که مبتلا به فشار خون بالا هستند، از ابتلای خود به این بیماری، بی‌خبرند. وی، دو علت مهم بی‌خبری افراد از ابتلاء به فشار خون بالا و عدم توجه کافی جامعه پزشکی به این مساله و نیز جدی نگرفتن کنترل فشار خون بالا توسط مردم، دانست و تاکید کرد: اگر این دو عامل بر طرف شوند، شاهد کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی در ایران خواهیم بود.

• بیماران دیالیزی از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی خدمات می‌گیرند

مدیر کل بیمه سلامت استان زنجان گفت: طبق قرار داد و برای رفاه حال بیماران دیالیزی این بیماران می‌توانند در شهرستان زنجان از سه محل بیمارستانی دانشگاهی، ولی عصر (عج)، بیمارستان خصوصی بهمن، از انجمن بیماران کلیوی خدمات دریافت کنند. به گزارش ایرنا، خدیجه ابراهیم خانی افزود: یکی از وظایف مهم این اداره کل رسیدگی و و پرداخت هزینه‌های بیماران خاص به هر طریق ممکن است، در حالی که هزینه‌های دارو این گروه‌های هدف نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان و حتی بیشتر افزایش یافته، اما در نهایت مورد توجه هستند. وی اظهار داشت: بررسی انجام گرفته نشان می‌دهد طی ماه‌های اخیر ۱۸ مورد بیمار دیالیزی به مجموع فعلی بیماران اضافه شده که خود هزینه‌های بیشتری را در درمان انان به وجود می‌آورد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *