رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رانت از اقتصاد ما زدوده شود/ به جهاد رانت زدایی نیاز داریم

15:22 - 02 خرداد 1394
کد خبر: ۵۱۰۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:توقع بسیار مهمی که از تشکل های اقتصادی،اتاق ها،سازمان های مردم نهاد وگروه های سیاسی می رود، این است که برای جهاد رانت زدایی در کشور زمینه های حمایت اجتماعی را فراهم کنند.
به گزارش میزان، محمد نهاوندیان در ششمین جشنواره ملی بهره وری افزود: پیام عمده ای که در سال های گذشته بنگاه های ما دریافت کردند این بود که سود ناشی از رانت با سودی که با تلاش برای بهره وری کسب می کند، قابل قیاس نیست.

وی با بیان اینکه همه اذعان دارند باید رانت از اقتصاد ما زدوده شود و حرف های خوبی را در قانون برنامه در این باره می زنیم، گفت: مبارزه با رانت، مبارزه با گروه های خاصی است که از آن رانت منتفع هستند، از این رو این مبارزه هزینه دارد.

نهاوندیان افزود: این کار باید خواست عمومی در کشور شود و هر جا رانتی را مشاهده می کنیم باید با قدرت اجرایی با این رانت مبارزه کنیم.

وی گفت: به طور نمونه در تخریب بخشی از محیط زیست، گروه خاصی سود ببرد اما ضررش متوجه بیش از 80 درصد مردم می شود که البته در مواردی این چنین خلأ داریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین افزود: نخستین فایده ای که با رفع تحریم به بنگاه های بهره ور کشور می رسد این است که از منظر اقتصاد مقاومتی باید عزم جدی برای رقابت بنگاه های ما در مسابقه بهره وری فراهم شود و از هم اکنون باید برای آن مقطع برنامه ریزی کرد و آماده شوند.

آقای نهاوندیان گفت: برای بهره ور کردن بنگاه ها باید هزینه بروکراسی اداری را از روی دوش بنگاه ها کم  و دسترسی به بازارها را برای بنگاه ها زیاد کرد، ضمن اینکه باید در فناوری های مطلوب علاوه بر توجه به ملاحظات اقتصادی و رشد به ملاحظات اجتماعی و اشتغال توجه کنیم.

وی افزود: این لزوماً یک صرفه اقتصادی نیست که کارخانه تمام اتوماتیک وارد کنیم و با یک چهارم نیروی کار به فعالیت خود ادامه دهد زیرا اگر مشکل بیکاری را حل نکنیم هیچ بنگاهی نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تقدیر از بنگاه هایی که در شرایط تحریم، به افزایش بهره وری در مجموعه خود اقدام کرده اند، گفت : جشنواره بهره وری ملی تقدیر از بنگاه هایی است که سطح آگاهی و دانش را در مجموعه خود افزایش داده اند و به انتقال مهارت و همچنین ارتقای بهره وری در درون خود اقدام کردند.

نهاوندیان در عین حال گفت: اگر چه بنگاه هایی داریم که تندیس بهره وری دریافت می کنند اما وقتی به شاخص های عمومی اقتصادمان نگاه می کنیم بهره وری کل عوامل کاهش یافته است.

وی افزود: بنگاه های ما اگر انگیزه داشته باشند این توانایی را دارند که در فعالیت های بهره ورانه موفق شوند اما نتوانسته ایم در سطح کلان انگیزه بهره ورانه را ایجاد کنیم که البته این کار می طلبد در کنار حرکت های فرهنگی و اقتصادی دست به اقدامات اجتماعی و سیاسی نیز بزنیم تا در کلان کار به موفقیت دست یابیم، ضمن اینکه باید ببینیم چه کمکی می توان در کلان کار انجام داد که هم بنگاه ها احساس حمایت کنند و هم تعداد بیشتری از آنها در مسابقات این چنینی شرکت کنند.

نهاوندیان گفت: به جای صدور بخشنامه باید فضای اقتصادی را طوری طراحی کرد که اگر بنگاهی بخواهد توسعه پیدا کند ناگزیر به توجه به بهره وری باشد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *