نگهداری از آثار تاریخی غیرقابل نمایش در مخازن موزه ها/ پیشنهاد ارائه تابلوهای مخزن موزه معاصر در نمایشگاه‌های خارجی

12:57 - 01 خرداد 1394
کد خبر: ۵۰۸۱۱
خبرگزاری میزان: مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به تعداد اندک مجسمه های کوچک در مخازن موزه ها که به دلایل فرهنگی قابلیت نمایش عمومی ندارند بر مراقب دقیق از این آثار تاکید کرد و گفت: به وزارت ارشاد پیشنهاد می کنیم این آثار را در نمایشگاه خارجی شرکت دهند.

محمد رضا کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، با اشاره به اینکه برخی از اشیاء تاریخی کشور قابلیت نمایش عمومی را ندارند، اظهار کرد: تعداد این آثار زیاد نیست. به طور مثال در مجموعه کاخ گلستان برخی از عکس ها مربوط به خاندان سلطنتی است - در صورتی که این آثار را جزئی از آثار تاریخی بدانیم - که در آن زمان نیز در حریم خصوصی گرفته شده بود و به دلایل فرهنگی قابل نمایش نیست.

وی در ادامه افزود: این آثار مجموعه کلکسیون های شخصی پادشاهان است، اما در حوزه آثار تمدنی تعداد این آثار بسیار اندک است که شامل مجسمه های کوچک می شود.

مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور تاکید کرد: اما در مجموع ساخت این نوع از مجسمه ها و آثار در فرهنگ ایران چندان مرسوم نبوده است و تنها در دوره بسیار کوتاهی به دلیل قرابت فرهنگی با یونان تعدادی از این آثار تولید شده است و پس از آن به دلیل تلفیقی که با فرهنگ و هنر ایرانی صورت گرفته این روند متوقف شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر این که این چنین نیست که آثار تمدنی ایران قابل نمایش نباشد، خاطرنشان کرد: همین آثار اندک نیز در مخازن موزه ها به خوبی نگهداری و مراقبت می شوند.

وی افزود: اما در خارج از حوزه میراث فرهنگی به طور مثال در موزه هنرهای معاصر به دلیل این که این موزه آثار خود را از مجموعه داران خصوصی در خارج از ایران خریداری کرده، با آثاری از این دست مواجه است که قابل نمایش نیست و پس از انقلاب نیز به نمایش درنیامده است، اما این تابلوها دارای ارزش های هنری و با گذر زمان دارای ارزش تاریخی نیز هستند.

کارگر با بیان این که موزه هنرهای معاصر متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: به طور قطع این آثار نیز در مخازن به خوبی نگهداری می شود. با این وجود در صورت صلاح دید وزارت ارشاد امکان شرکت دادن این آثار در نمایشگاه های خارجی وجود دارد.زیرا هم نمایشی از آثار تاریخی و هنری است و هم منجر به درآمد زایی می شود.

مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان با اشاره به این که موزه ایران باستان آثار تمدنی همانند مجسمه پنه لوپه را نیز به نمایش گذاشته است، به آثاری همانند لباس های خاندان پهلوی اشاره کرد و گفت: این آثار حتی در کنار عکس هایی از این افراد که آن لباس خاص را بر تن داشته اند در قالب موزه پوشاک سلطنتی در موزه سعد آباد به نمایش درآمده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *