رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دانش فست فودی ساده ، آسان وکاذب داریم

14:03 - 20 اسفند 1397
کد خبر: ۵۰۱۸۲۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت:متاسفانه در حوزه دانش و دانایی هم دارای یک دانش فست فودی ساده و آسان و در عین حال کاذب شده‌ایم.
در حوزه دانش ودانایی دارای یک دانش فست فود ساده هستیمبه گزارش گروه فرهنگی میزان ، سید عباس صالحی امروز در سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اختتامیه «چهارمین دوسالانه کارتون کتاب» با اشاره به اینکه برخی نهاد‌ها در زندگی ما تک ساحتی هستند، اما در مقابل نهاد‌های چندساحتی هم وجود دارد، اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد چندساحتی میان بخشی و چند بخشی است، نهاد کتاب و کتاب‌خوانی همان هسته اصلی است که در آنجا فعالیت‌های زیادی انجام شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از سه هزار کتابخانه در کشور وجود دارد که یک میلیون و چهارصدهزار متر مربع در اختیار این فضا است، تعداد کتاب‌های این کتابخانه‌ها قابل مقایسه با تعداد کتاب‌های ما در چهل سال گذشته نیست، در سال ۵۸ میزان یک میلیون کتاب داشته‌ایم که امروز به ۴۲میلیون رسیده است که با این نگاه در سازمان کتاب و کتاب‌خوانی کشور از منظر کمی تحو‌لات خوبی رخ داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نهادکتابخانه‌ها یک نهاد موثر در حوزه کودک و نوجوانان نیز به شمار می‌رود، کودکان به عنوان آینده‌سازان یک کشور از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، در همین راستا نهاد کتابخانه‌ها نهادی است که در کنار مدرسه و پاره‌ای از مجموعه‌های مرتبط با کودکان نقش مهمی در رشد این نسل دارد، اگر بخو‌اهیم آینده مطمئنی داشته باشیم نهاد کتاب‌خانه‌ها یک حوزه بسیار مهم برای این قشر از جامعه محسوب می‌شود.

صالحی با بیان اینکه تمام کتابخانه‌ها باید بخش کودک داشته باشد، تصریح کرد: در بسیاری از موارد ما باید کتابخانه‌های اختصاصی کوکان داشته باشیم، در گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب به عنوان نقشه راه ارائه کردند حتما با این نگاه نیازمند نوسازی و تحولات بیشتر در حوزه کودکان و نوجوانان هستیم تا تاثیرگذاری بیشتری در آینده جامعه داشته باشیم.

وی افزود: این نهاد اجتماعی باید به کمک نهاد خانواده و مدرسه بیاید، خانواده‌ها به طور طبیعی ارتباطاتی را با نهاد کتابخانه‌ها خواهند داشت، ما امروز گرفتار یک خاموشی نگران‌کننده در خانواده‌ها هستیم که باید با کلمات مفید آن‌ها را پرکنیم، نهاد کتابخانه‌ها صرفا یک نهاد کتابخوانی نیست بلکه این نهاد چندساحتی است که در بخش‌های مختلف زندگی اجتماعی و شخصی انسان‌ها کاربرد دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نهادکتابخانه‌ها همچنین به عنوان یک باشگاه فرهنگی نیز محسوب می‌شود، ما امروز نیاز به جمع‌های جریان‌ساز در فضای اجتماعی داریم که به مانند یک باشگاه آمایشی و جغرافیایی که فراتر از قومیت، مذهب، جنسیت و ... باشد به عنوان یک باشگاه عمل کند.

صالحی با اشاره به اینکه کمتر جایی وجود دارد که با این گستره جغرافیایی شهر و روستا بتواند به عنوان یک باشگاه با محور کتاب عمل کند، خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌ها چنین ظرفیتی را دارد و کار‌های خوبی در این بخش رخ داده است، البته ایده‌های موثرتر می‌تواند به تکمیل این راه کمک کند.

وی ابراز داشت: نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد اجتماعی است که با کتاب کار خود را پیش می‌برد، اینکه یک سازمان در کنار تمام کارکردها؛ خود را یک نهاد اجتماعی بداند کار دشواری است، بحث توسعه انسانی برای همه کشور‌ها مهم است، زیرا تمام کشور‌ها براین اساس رشد و توسعه پیدا می‌کنند، پس بدون توسعه اجتماعی پیشرفت در هیچ کشوری اتفاق نمی‌افتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هنر «کارتون کتاب» گفت: حوزه کارتو‌ن یک ظرفیت قابل توجه است که از دو ظرفیت هنر و رسانه همزمان بهره می‌برد، وقتی یک هنر؛ رسانه‌ای می‌شود ظرفیت هردو را با خود ترکیب می‌کند و این اتفاق در هنر کارتون کتاب رخ داده است، ویژگی این هنر ظرفیتی که در فضای جهانی پیدا کرده‌ایم می‌تواند بسیار چشمگیر باشد.

صالحی اضافه کرد: کارتون کتاب هم از منظر رقابت و هم ارزش افزوده به کمک کتاب آمده است، همانطور که ما گرفتار یک تغذیه فست فودی ساده و کاذب هستیم متاسفانه در حوزه دانش و دانایی هم دارای یک دانش فست فودی ساده و آسان و در عین حال کاذب شده‌ایم.

وی در پایان گفت: کارتو‌ن یک هنر رسانه‌ای است که می‌تواند عدم خواندن کتاب را به ما نشان دهد، این هنر با ما حرف می‌زند و همه را به فکر فرو می‌برد تا بیشتر با آسیب‌های عدم کتابخوانی روبرو شویم.

گفتنی است در پایان این مراسم از برگزیدگان دوسالانه کارتون کتاب تجلیل به عمل آمد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *