فردا؛ نشست کمیسیون مشترک برجام آبستن «تصمیمات جدید» پس از ۹ ماه؟

10:24 - 14 اسفند 1397
کد خبر: ۴۹۹۸۳۱
دسته بندی: سیاست
فردا نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار می‌شود؛ به نظر می‌رسد با توجه به تحولات صورت گرفته پیرامون «برجامِ در کما» و «بسته کم جانِ اروپایی» و همچنین شدید شدن لحن انتقادی دولتمردان ایرانی علیه اروپا، نشست فردای کمیسیون مشترک برجام، آبستن حوادث و اتخاذ تصمیمات جدیدی باشد.

/////گروه سیاسی ؛ فردا چهارشنبه در شرایطی نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۴ در وین برگزار می‌شود که مسئولان دولتی بویژه دست‌اندرکاران وزارت امور خارجه بر شدت لحن انتقادی خود به اروپایی‌ها که در اجرای تعهدات برجامی‌شان کوتاهی می‌کنند، افزوده‌اند.

لبریز شدن کاسه صبر ایران
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در صفحه اجتماعی خود نوشت: «بر خلاف دروغ‌گویی‌های مداوم نتانیاهو، ترامپ و همراهانش درباره ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بار دیگر و برای چندمین بار، پایبندی ما را به گفته‌مان و به توافقی که آمریکا به صورت غیرقانونی نقض کرده تایید کرده است. به هر حال کاسه صبر ما دارد لبریز می‌شود».

تایید ایران توسط آژانس برای چهاردهمین بار 
اشاره ظریف به گزارش روز جمعه سوم اسفند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود که برای چهاردهمین بار در چارچوب راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ذیل برجام، پایبندی کشورمان به این توافق را تایید کرد.

 طولانی شدن فرآیند تشکیل سازوکار «اینستکس»
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه ۱۳ اسفند، در دیدار «فلیپ اکرمان» مدیرکل منطقه‌ای وزارت خارجه آلمان، از طولانی شدن فرآیند تشکیل سازوکار «اینستکس» یا همان «بسته اقتصادی اروپایی‌ها برای حفظ برجام» انتقاد کرد و خطاب به طرف اروپایی گفت: تاسیس اینستکس تنها بخشی از تعهدات طرف مقابل در اجرای برجام بوده است و انتظار می‌رود طرف اروپایی برای نتایج عملی و ملموس برجام و عملیاتی شدن هر چه سریعتر اینستکس، تلاش جد تری به عمل آورد.

عراقچی در دیدار دیپلمات آلمانی، این را هم گفت که «تنها وجود اراده سیاسی برای حفظ برجام کافی نیست و اروپا باید برای حفظ آن اقدامات عملی انجام دهد و هزینه بپردازد».

محدود بودن دایره «اینستکس»
اما انتقاد از کم‌کاری اروپایی‌ها در اجرای تعهدات برجامی‌شان و راه‌اندازی کامل پروژه «اینستکس» تنها به مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور منحصر نماند، بلکه محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز شنبه ۱۱ اسفند در جریان نشست خبری خود، گفت: تعهدات اروپایی‌ها در برجام ناظر بر خرید نفت ایران و صدور مجوز راه اندازی شعب بانک‌های کارگزاری است؛ نه اینکه تصویب کنند یک شرکتی به صورت تهاتری سالانه تنها تا یک میلیارد دلار با ایران مراوده داشته باشد.

کانالی که بعد از ۲۷۰ روز تاخیر، فعلاً فقط ثبت شده!
اشاره رضایی به محدود بودن فرایند‌های مالی در سازوکار اینستکس و منحصر شدن آن به شرکت‌های کوچک اروپایی برای مراوده با ایران بود؛ البته همین مقدار هم هنوز از جانب اروپایی‌ها عملیاتی نشده است. در واقع کانال مالی اروپایی‌ها که آن‌ها با تبلیغات بسیار در روز پنجشنبه ۱۱ بهمن بعد از حدود ۲۷۰ روز تاخیر خبر راه‌اندازی‌اش را با مشارکت فرانسه و آلمان و انگلیس رسانه‌ای کردند، فعلاً فقط ثبت شده است و همان شرکت‌های کوچک اروپایی هم هنوز نمی‌توانند در قالب «اینستکس» با ایران کار کنند و منتظر تضمین دولت‌های اروپایی مبنی بر استقرار کامل این کانال مالی هستند.

شاید اشاره ظریف به لبریز شدن کاسه صبر ایران اشاره‌ای به همین تاخیر دولت‌های اروپایی برای ضمانت اینستکس جهت آغاز مراوده شرکت‌های کوچک اروپایی با ایران باشد.

نشستی که شاید اتفاقات تازه‌ای در آن رخ دهد
به هر حال فردا چهارشنبه ۱۵ اسفند، نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار می‌شود؛ به نظر می‌رسد با توجه به تحولات صورت گرفته پیرامون «برجامِ در کما» و «بسته کم جانِ اروپایی» و همچنین شدید شدن لحن انتقادی دولتمردان ایرانی علیه اروپا، نشست فردای کمیسیون مشترک برجام، آبستن حوادث و اتخاذ تصمیمات جدیدی باشد.

بیانیه ۱۰ بندی آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام
آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام که از قضا نخستین نشست این کمیسیون بدون حضور آمریکا بود، روز جمعه ۱۵ تیر در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

نشست مزبور با یک بیانیه ۱۰ بندی به کار خود پایان داد؛ «ارتقای روابط اقتصادی با ایران» و «تداوم صادرات نفت ایران» دو موضوع مهمی بود که در این بیانیه ۱۰ بندی بدان تصریح شده بود.

از آن زمان تاکنون حدود ۹ ماه گذشته است و اروپایی‌ها فعلا شرکتی نیم‌بند به نام «اینستکس» را برای مراوده با ایران صرفاً ثبت کرده‌اند؛ نه خبری از «ارتقای روابط اقتصادی با ایران» است و نه اثری از تعهد اروپایی‌ها به «خرید نفت ایران» مشاهده می‌شود؛ به هر ترتیب شاید با نشست فردای کمیسیون مشترک برجام، اوضاع تغییر کند؛ باید منتظر ماند!

بیشتر بخوانید:
«اینستکس»؛ فروش حق ایران به ایرانیان!/ پای مذاکرات موشکی در میان است؟

گلایه‌های برجامی ایران از اروپا/ شاید «راه سوم» کلید زده شود



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *