پیچ و خم‌های بودجه‌ای بیماران خاص/ واردات کیت آزمایشگاهی از طریق کولبران/ افراد مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالای کمردرد/ درمان آلزایمر با گیاه دارویی «یربا سانتا» / پنج علت تهدید سلامت مردان در کنار حوادث ترافیکی

11:53 - 05 اسفند 1397
کد خبر: ۴۹۶۸۷۵
پیچ و خم‌های بودجه‌ای بیماران خاص، واردات کیت آزمایشگاهی از طریق کولبران، افراد مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالای کمردرد، درمان آلزایمر با گیاه دارویی «یربا سانتا»، پنج علت تهدید سلامت مردان در کنار حوادث ترافیکی، پرده‌برداری از یک حقیقت پنهان درباره ذرت‌های مکزیکی، استرس و اضطراب، بیدار کننده بیماری‌های خفته، سن مناسب برای سنجش پوکی استخوان و سرطان معده در کمین اردبیلی‌ها گزیده از اخبار سلامت امروز پنجم اسفند است.

پیچ و خم‌های بودجه‌ای بیماران خاص/ واردات کیت آزمایشگاهی از طریق کولبران/ افراد مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالای کمردرد/ درمان آلزایمر با گیاه دارویی «یربا سانتا» / پنج علت تهدید سلامت مردان در کنار حوادث ترافیکیبه گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، پیچ و خم‌های بودجه‌ای بیماران خاص، واردات کیت آزمایشگاهی از طریق کولبران، افراد مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالای کمردرد، درمان آلزایمر با گیاه دارویی «یربا سانتا»، پنج علت تهدید سلامت مردان در کنار حوادث ترافیکی، پرده‌برداری از یک حقیقت پنهان درباره ذرت‌های مکزیکی، استرس و اضطراب، بیدار کننده بیماری‌های خفته، سن مناسب برای سنجش پوکی استخوان و سرطان معده در کمین اردبیلی‌ها گزیده از اخبار سلامت امروز پنجم اسفند است که در ادامه می‌خوانید:

• پیچ و خم‌های بودجه‌ای بیماران خاص
مدیر عامل انجمن هموفیلی ایران گفت: اگر بودجه بیماران خاص در چارچوب دیگر بودجه‌های وزارت بهداشت دیده شود و نشان‌دار نباشد، عملا می‌تواند صرف هزینه‌های دیگر شود و تجربیات سال‌های گذشته نیز این موضوع را نشان داده است. به گزارش فارس، احمد قویدل تصریح کرد: بودجه بیماران خاص باید به گونه‌ای تخصیص داده شود که بتوان بر هزینه‌کرد آن نظارت کافی داشت.

• برنامه‌های وزارت بهداشت برای کاهش استرس
معاون دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به ارتباط مشکلات اقتصادی و نوسانات ارزی در بروز استرس گفت: از طریق انجام پروتکل‌های آموزشی در مراکز جامع سلامت به دنبال پیشگیری و مقابله با استرس و اضطراب هستیم. علی اسدی افزود: مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌تواند خشونت، اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، استرس و رفتار‌های پرخطر همچون مصرف مواد مخدر را به همراه دارد.

 

• واردات کیت آزمایشگاهی از طریق کولبران
رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران، با اشاره به چالش‌های پیش روی آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی کشور، به ماجرای واردات کیت آزمایشگاهی توسط کولبران اشاره کرد. محمد صاحب الزمانی به کمبود‌های آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: الان شرایط به گونه‌ای شده که آزمایشگاه ها، پول به کولبران می‌دهند تا برای آن‌ها از ترکیه و عراق، کیت آزمایشگاهی بیاورند. به گزارش مهر، او با خطاب قرار دادن وزیر بهداشت، افزود: از یک طرف کیت و تجهیزات آزمایشگاهی را تامین نمی‌کنند، از سوی دیگر انتظار دارند با این تعرفه‌ها که واقعی نیستند، آزمایشگاه‌ها بتوانند خودشان را اداره کنند.

• افراد مبتلا به دیابت در معرض ریسک بالای کمردرد

مطالعه جدید نشان می‌دهد، افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد غیردیابتی، ۳۵ درصد بیشتر با ریسک تجربه کمردرد و ۲۴ درصد بیشتر با ریسک تجربه گردن درد مواجه هستند. «مانوئلا فریرا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد دیابت و کمردرد و گردن درد تا حدودی باهم مرتبط هستند. هنوز نحوه وجود این ارتباط مشخص نیست. وی می‌افزاید: دیابت نوع۲ و کمردرد هر دو رابطه قوی‌ای با چاقی و عدم تحرک فیزیکی دارند. نتایج یافته‌های ما نشان می‌دهد کنترل وزن و فعالیت فیزیکی نقش مهم و اساسی در حفظ سلامت دارند.


• درمان آلزایمر با گیاه دارویی «یربا سانتا»

محققان در مطالعه‌ای جدید دریافتند وجود یک ماده شیمیایی ضد التهابی و محافظ اعصاب در داروی گیاهی «یربا سانتا» (Yerba santa) بومی کالیفرنیا می‌تواند به درمان بیماری آلزایمر کمک کند. بیماری آلزایمر یک علت اصلی مرگ محسوب می‌شود و از آنجائیکه سن فاکتور پرخطر اصلی در این زمینه است، محققان در جستجوی راه‌های مقابله با تاثیرات افزایش سن بر مغز هستند. شناسایی ماده موسوم به «استروبین»، به عنوان یک ماده محافظ اعصاب، یک گام امیدبخش در این مسیر بوده است. قبایل بومی کالیفرنیا از گیاه یربا سانتا معروف به «گیاه مقدس» به خاطر خواص درمانی اش استفاده می‌کردند. دم نوش برگ‌های این گیاه برای درمان مشکلات تنفسی، تب و سردرد استفاده می‌شود. خمیر حاصل از این گیاه برای درمان زخم ها، کاهش درد عضلات شکم و رماتیسم استفاده می‌شود.

• پنج علت تهدید سلامت مردان در کنار حوادث ترافیکی

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، گفت: چاقی، اضافه وزن، اعتیاد، چربی خون و فشار خون پنج علتی هستند که سلامت مردان را در کنار حوادث ترافیکی تحت تاثیر قرار می‌دهد. حامد برکاتی، افزود: طبق بررسی‌های وزارت بهداشت، سلامت جنس مذکر در همه گروه‌های سنی نسبت به جنس مونث بیشتر در معرض خطر است. او با بیان اینکه زنان سبک زندگی سالم‌تری را نسبت به مردان دارند، ادامه داد: پیامد‌های نامطلوب سلامت هم در بین پسران و مردان بیش از زنان و دختران بوده است. باید توجه کرد که مردان بیشتر با نابرابری در حوزه سلامت مواجهند که بخشی از آن ناشی از رفتار مردان است که به دلیل احساس رویین تنی و عدم نیاز به مراقبت، تصوراتی اشتباه دارند.

• پرده‌برداری از یک حقیقت پنهان درباره ذرت‌های مکزیکی

 تقریباً تمام  ذرت‌های مکزیکی در بازار مصرف کشورمان، تراریخته و وارداتی است. به گزارش تسنیم، متأسفانه تا به امروز، نه تنها هیچ نهاد نظارتی و بهداشتی در کشورمان نسبت به خطرات و عوارض مصرف ذرت‌های تراریخته وارداتی به مردم هشدار نداده است، بلکه تبلیغات دروغ و اغوا‌کننده‌ای نیز درباره «فواید و محسنات (؟!) همین ذرت‌های کاملاً تراریخته» موجود در بازار کشورمان انجام می‌شود و از رهگذر همین تبلیغات دروغ و بدون کوچکترین نظارتی، مصرف ذرت‌های تراریخته در اشکال مختلف آن طی سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است و حتی در سبد مصرف روزانه خانوار‌های ایرانی قرار گرفته است!

• استرس و اضطراب، بیدار کننده بیماری‌های خفته


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اغلب مردان از سلامت جسمی و روانی خود غفلت می‌کنند، گفت: بی‌توجهی به سلامت روان و خستگی‌های روحی و جسمی در درازمدت به عاملی برای بروز بیماری‌های فیزیکی و جسمی تبدیل می‌شود. مصطفی حمدیه با تاکید بر اهمیت جلب توجه مردان نسبت به سلامت جسم و روان، اظهار کرد: مردان همواره و در طول زندگی در معرض استرس‌های مختلف مالی و اقتصادی برای تأمین مخارج و توقعات خانواده قرار دارند، ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که طبعا این نوع استرس‌ها در بروز بیماری‌های جسمی و روانی در مردان تاثیر زیادی به جای می‌گذارد. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه امروزه بروز افسردگی و اضطراب در مردان به وضوح دیده می‌شود، عنوان کرد: در همین رابطه عصبانیت و از کنترل خارج شدن و برخورد‌های تند مردان در روابط به وفور دیده می‌شود و آمار آن بسیار نگران کننده است.

• سن مناسب برای سنجش پوکی استخوان 

پوکی استخوان تهدید جدی برای سلامت بسیاری از زنان به‌خصوص در دوران یائسگی به حساب می‌آید. به گفته متخصصان، پوکی استخوان که با شکنندگی و ضعیف شدن استخوان‌ها همراه است، سال‌ها پیش از شروع دوران یائسگی آغاز می‌شود. همچنین زمانی که تراکم استخوان‌ها کاهش پیدا می‌کند، اما به سطح پوکی استخوان نزدیک نیست بیمار به عارضه استئوپنی (بیماری پیشگام پوکی استخوان) دچار شده است.

• سرطان معده در کمین اردبیلی‌ها
بابک نخستین، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی اردبیل هم سرطان معده را شایع‌ترین سرطان در بین مردان استان اعلام کرده و به ایرنا، گفت: میزان شیوع این سرطان در بین جمعیت مردان استان اردبیل ۴۱.۴۳ درصد است.

• تاثیر کیفیت خواب بر سلامت قلب و عروق
مطالعات محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون نشان می‌دهد، خواب با کیفیت از شریان‌ها و عروق خونی محافظت می‌کند و به همین دلیل است که خواب با کیفیت برای سلامت قلب و عروق ضروری است. محققان با مطالعه تصلب شرایین در مدل‌های حیوانی توانستند مکانیزمی را شناسایی کنند که در آن یکی از هورمون‌های مغزی، تولید سلول‌های التهابی موجود در مغز استخوان را به گونه‌ای کنترل می‌کند که موجب محافظت از عروق خونی در برابر آسیب‌های مختلف می‌شود. تصلب شرایین فرآیندی است که در آن پلاک‌ها یا توده‌های چربی درون عروق خونی انباشته شده و موجب نازکی و سفتی رگ‌ها می‌شوند. این عارضه یکی از عوامل متداول بیماری‌زا به شمار می‌آید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *