تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران با برش یک‌ساله از برنامه سوم/انتقال تجربیات شهرداری تهران به کلانشهر‌ها

11:35 - 06 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۸۵۷۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران با برش یک‌ساله از برنامه سوم توسعه شهر تهران تهیه‌شده و تلاش داریم تا با بیشترین اثربخشی، برنامه سوم شهر تهران را در بودجه سال آینده طراحی و اجرایی کنیم.

به گزارش گروه جامعه ، سکینه اشرفی در بیست و هشتمین نشست معاونان برنامه‌ریزی کلان‌شهر‌ها که در شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه برای نخستین بار بود که در تدوین برنامه برای شهرداری تهران، برنامه توسعه شهر تهران تهیه و تصویب شد، اظهار کرد: مدیریت شهری شهر‌ها باید با تمامی دستگاه‌های مستقر در شهر‌ها همکاری و تعامل داشته باشد ازاین‌رو لازم است این همکاری به‌درستی بر اساس وظایف و اختیارات قانونی مشخص و تعیین شود. در بازآیی برنامه سوم توسعه شهر، حدود ۱۵۰ آیین‌نامه، ماده‌قانونی و احکام توسعه کشور در قالب کلیدواژه استخراج و احصا شد.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ دستگاه اجرایی در مدیریت شهری نقش و سهم دارند، افزود: باید به سمت مدیریت هماهنگ در مدیریت شهری حرکت کرد و سطح همکاری و مطالبه گری را ارتقا داد. در برنامه سوم توسعه شهر تهران در تمامی احکام سطح همکاری دستگاه‌ها تعریف شد تا در مدت‌زمان ۵ سال آینده مدیریت هماهنگ شهری را عملیاتی کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران بابیان اینکه برنامه سوم شهر تهران در شورای شهر تهران تصویب و برای تطبیق با قوانین به فرمانداری ارسال‌شده است، گفت: لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران با برش یک‌ساله از برنامه سوم توسعه شهر تهران تهیه‌شده و به زودی به شورای شهر تهران ارسال خواهد شد. تلاش داریم با بیشترین اثربخشی برنامه سوم شهر تهران را در بودجه سال آینده طراحی و اجرایی کنیم.

اشرفی از تدوین برنامه در سطح محلات و مناطق شهر تهران خبر داد و اظهار کرد: این برنامه برای اولین بار در شهر تهران در حال اجرا است. تاکنون ۱۵۰ محله مورد ارزیابی قرارگرفته است در مرحله بعد برنامه مناطق شهر تهران به‌عنوان زمینه و زنجیره بین برنامه محله و برنامه شهر تهران تدوین خواهد شد. هم اکنون تدوین نظام‌نامه برنامه مناطق در دست اقدام است تا برنامه محوری ملاک عمل قرار گیرد.

از ظرفیت کمیسیون کلانشهر‌ها استفاده نشده است

معاون شهردار تهران با اشاره به کمیسیون کلان‌شهر‌ها در دولت، اعلام کرد: متأسفانه تاکنون از ظرفیت این کمیسیون به‌خوبی استفاده‌نشده است. اگر به نتیجه برسیم که مدیریت یکپارچه قابلیت اجرا ندارد، پیشنهاد می‌شود مدیریت هماهنگ شهری را پیگیری کنیم. مسئولیت مدیریت هماهنگ شهر‌ها اگر به شهرداری‌ها محول شود، این نهاد دستگاه‌ها را ملزوم به هماهنگی با شهرداری خواهد کرد. باید به‌صورت اخص نظرات شهرداری‌ها را در کمیسیون کلان‌شهر‌های دولت پیگیری کنیم.

وی همچنین درباره بودجه شهرداری‌ها در بودجه کلان کشور نیز گفت: ۳۴ پیشنهاد مشخص درباره بودجه شهردار‌ها در بودجه کلان تهیه و مشاور شهردار تهران ارائه شد.

اشرفی همچنین خطاب به معاونان برنامه‌ریزی کلان‌شهرها، گفت: شهرداری تهران تاکنون ۴۰ نظام‌نامه و دستورالعمل برای شهر تهران بر اساس اسناد بالادستی تهیه‌کرده است، حاضر هستیم این تجربیات را در اختیار سایر کلان‌شهر‌ها قرار دهیم. برای نمونه در بخش هوای پاک، مشخص شد که ۱۹ دستگاه مسئول هستند.

در ادامه این نشست معاونان برنامه‌ریزی کلان‌شهر‌ها نیز هرکدام نظرات و دغدغه‌هایشان را نسبت به لایحه بودجه سال ۹۸ کشور و تأثیر آن بر اداره شهرداری‌ها اعلام کردند. همچنین در این جلسه به مشکلات شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها در حوزه اصلاح ساختار، ادغام سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری، آزمون تغییر وضعیت، مواد ۵۴، ۶۲ و ۸۴ قانون شهرداری‌ها نیز پرداخته شد.

در ادامه مسعود نصرتی جانشین رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که در جلسه حضور داشت، در پاسخ به سوالات معاونان شهرداری‌های حاضر در نشست، گفت: پیش‌ازاین اساسنامه شهرداری‌ها در اختیار شهرداری‌ها بود، اما متأسفانه امروز باید اساسنامه شهرداری‌ها توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب برسد. تنها ۱۵ درصد بدون اجازه می‌توان ساختار را تغییر داد. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیاز به پشتوانه مناسب دارد تا این اشکالات را برطرف کند.

وی ادامه داد: هفته آینده قانون مدیریت شهری تصویب می‌شود، اما هنوز ماده‌های ۸۴ و ۵۴ تعیین تکلیف نشده‌اند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *