اوجی: بخش اعظم جهش صادرات نفت به‌دلیل سفر‌های خارجی رئیس‌جمهوری شهید انجام شد

0:14 - 02 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۶۲۵
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
اوجی: بخش اعظم جهش صادرات نفت به‌دلیل سفر‌های خارجی رئیس‌جمهوری شهید انجام شد
وزیر نفت با اشاره به تحولات مطلوب رخم خورده در صنعت نفت در دولت سیزدهم گفت: هیچ‌دوره‌ای چنین جهش و تحولی در صنعت نفت محقق نشده است.

خبرگزاری میزان - جواد اوجی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره ابعاد شخصیتی خادم‌الرضا، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری شهید ضمن عرض تسلیت به مقام معظم رهبری و خانواده «شهید جمهور» و همراهان در حادثه ناگوار رخ داده، بیان کرد: سابقه آشنایی بنده با رئیس‌جمهوری پیش از دولت، محدود به فعالیت‌هایی در حوزه آستان قدس رضوی بود، اما بیشترین آشنایی در دولت سیزدهم رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری با خلوص نیت کار می‌کرد و همه هم‌وغم رئیس‌جمهوری شهید مردم بودند، افزود: اخلاص، تواضع، اعتقاد راسخ به سنت‌ها و وعده الهی، توکل به خدا و ائمه اطهار، عمل‌گرایی و داشتن روحیه فساد ستیزی، تقوا و خستگی‌ناپذیری از ویژگی‌های بارز شخصیتی رئیس‌جمهوری شهید بود.

وزیر نفت با بیان اینکه بنده ۳۵ سال در این صنعت در بخش‌های مختلف آن فعالیت داشته‌ام، اما شخصی با این روحیه کاری ندیده بودم، گفت: در سفر‌های مختلف به‌ویژه سفر‌های خارجی که مدت پرواز هم طولانی بود، بلافاصله پس از رسیدن به مقصد، نشست‌ها و مذاکرات را آغاز می‌کرد و استراحت برای رئیس‌جمهوری معنایی نداشت.

اوجی با اشاره به اینکه صبح روز یکشنبه به همراه رئیس‌جمهوری به تبریز سفر کردیم، اما در فرودگاه از هم جدا شدیم، ادامه داد: بنا بود بهره‌برداری از طرح‌های پالایشی به پالایشگاه تبریز ظهر روز یکشنبه با حضور رئیس‌جمهوری انجام شود که متأسفانه حدود ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه مطلع شدیم بالگرد رئیس‌جمهوری شهید دچار حادثه شده است.

وی سفر به تبریز را سفری بسیار سختی دانست و تصریح کرد: این اتفاق برای من یادآور زمانی بود که پدرم را از دست دادم. امیدوارم رهرو راه رئیس‌جمهوری شهید باشیم و بتوانیم خواسته‌های ایشان از وزارت نفت را محقق کنیم.

وزیر نفت یادآور شد: رئیس‌جمهوری در سفر آخر، پس از پرواز به تبریز، جویای اوضاع صادرات نفت و وصول مطالبات درآمد‌های نفتی بودند و بنده هم گزارش کامل را ارائه کردم.

اوجی درباره نگاه و انتظار‌های خادم الرضا از صنعت نفت گفت: سالیان زیادی در این صنعت فعالیت کرده‌ام، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در همه دوره‌ها اتفاق‌های مطلوبی در این صنعت رقم خورده و کار‌های فراوانی شده است، اما در دولت مردمی دکتر رئیسی، شاهد تحول و جهشی در اجرای پروژه‌های صنعت نفت، صادرات، توسعه میدان‌های نفت و گاز، توسعه صنایع پایین‌دست، استفاده از توان داخل و توجه ویژه به موضوع مسئولیت اجتماعی بودیم.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری شهید در هر بخشی از صنعت نفت از بالادست تا پایین‌دست، خواهان مشارکت مردمی بودند، بیان کرد: رئیس‌جمهوری در ماه‌های ابتدایی دولت، در هر سفر استانی که مشعل‌ها را در تأسیسات می‌دیدند، ناراحت می‌شدند و دستور جمع‌آوری هرچه زودتر آن‌ها را می‌دادند.

وزیر نفت ادامه داد: ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز‌های مشعل تا پایان سال ۱۴۰۲ جمع‌آوری شد که بخش زیادی از آن خوراک صنایع پایین‌دست شد و این رقم تا پایان امسال به ۳۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

اوجی، ناترازی انرژی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه میدان‌های مشترک را از دغدغه‌های رئیس‌جمهوری دانست و افزود: رئیس‌جمهوری شهید در نشست‌های مختلف، روند اجرای پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت را جویا می‌شد و بر افزایش تولید، صادرات، اشتغالزایی و عایدات آن‌ها برای کشور تأکید می‌کرد.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری شهید بر اجرای صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در مناطق کم‌برخور تأکید داشت تا مردم محروم نیز از محل پروژه‌ها بهره‌مند شوند.

وزیر نفت در یادآوری خاطره‌ای از رئیس‌جمهوری شهید گفت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۲۰ سال قرارداد آن دست به دست می‌شد و در آن کاری انجام نشده بود، در این دولت به سرانجام رسید، قرار بر این بود که در روز بهره‌برداری با حضور رئیس‌جمهوری، تولید به دلیل مسائل امنیتی متوقف شود، اما ایشان اعلام کرد که اجازه ندارید حتی یک دقیقه تولید را متوقف کنید.

اوجی ادامه داد: رئیس‌جمهوری در سفرهایش به مناطق مختلف بیش از ۱۰ بازدید از تأسیسات نفتی داشت، با همه متخصصان و دست‌اندرکاران نشست برگزار و گفتگو می‌کرد و از وزارت نفت خواسته بود اجازه مهاجرت نخبگان را ندهید که به‌این‌منظور بیش از ۹۰۰ نیروی متخصص و فارغ التحصیل دانشگاه صنعت نفت جذب شدند.

وی درباره نگاه رئیس‌جمهوری و شهید امیرعبدالهیان برای توسعه دیپلماسی انرژی تأکید کرد: مذاکراتی مطلوب در سفر‌های خارجی رئیس‌جمهوری محقق و با انجام این سفرها، زمینه توسعه همکاری‌ها و دیپلماسی اقتصادی و انرژی فراهم می‌شد.

وزیر نفت تصریح کرد: بخش اعظم جهش صادرات نفت ایران به‌دلیل سفر‌های خارجی رئیس‌جمهوری شهید انجام شد که زمینه لازم را با ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ایران آماده و اعتماد لازم را ایجاد می‌کردند.

اوجی، گفت: پس از هر سفر خارجی رئیس‌جمهوری، شاهد آغاز و گسترش صادرات نفت یا فرآورده‌های نفتی و یا محصولات پتروشیمی و خدمات فنی مهندسی بودیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *