اعتراض‌های سیاسی، تجاوز جنسی و اعتصاب؛ سه ضلع کن ۲۰۲۴

10:56 - 01 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۴۶۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اعتراض‌های سیاسی، تجاوز جنسی و اعتصاب؛ سه ضلع کن ۲۰۲۴
جشنواره سینمایی فرانسوی کن در هفتادوهفتمین دوره برگزاری با چالش‌های جدی مواجه شده است که برگزارکنندگان آن را به سمت ایجاد تیم‌های مدیریت بحران سوق داد.

خبرگزاری میزان – هفتادوهفتمین جشنواره فیلم کن فرانسه سبب شد تا صنعت سینما بیش از هر زمان دیگری با جنجال‌های گسترده مواجه شود.

در حالی که تبلیغات زیاد وعده خیره‌کننده بودن کن ۲۰۲۴ را می‌دهند، تنش‌های زیربنایی مانند جدال‌ و اعتراض سیاسی، اعتصاب کارکنان و جنبش می‌تو Me Too این رویداد سینمایی را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند.

جشنواره پر زرق‎‏وبرق کن که در منطقه کوت دازور شهر کن فرانسه برگزار می‌شود، معتبرترین رویداد صنعت سینمای جهان تلقی می‌شود و سالانه حدود ۴۰ هزار نفر را به سمت خود می‌کشد.

کن ۲۰۲۴ بی شک ملغمه‌ای پرسروصدا از زرق‎وبرق و جنجال خواهد بود که به شدت تحت تاثیر مسائل سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است.

هفتادوهفتمین جشنواره فیلم کن از روز سه‌شنبه ۱۴ مه (۲۵ اردیبهشت) آغاز شد و تا شنبه ۲۵ مه (۵ خرداد) ادامه خواهد داشت؛ تاریخ رسوایی‌های این جشنواره فهرست بلندی را ارائه می‌دهد، اما رسوایی‌های جنسی همواره مهم‌ترین بخش این فهرست بوده‌اند.

کن ۲۰۲۴؛ میدان اعتراض سیاسی

تحولات جهانی در سال‌های اخیر سبب شده‌اند تا رویداد‌های فرهنگی بیش از هر زمانی به میدان جنگ سیاسی تبدیل شوند؛ صنعت سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

موضوع جنایت‌های گسترده و ادامه‌دار رژیم صهیونیستی در غزه که با عبور از مرزهای فلسطین به کشورهای دیگر سرایت کرده است، در هفته‌های گذشته به حوزه‌های مختلف زندگی در کشورهای غربی از جمله دانشگاه‌ها نیز سرریز کرده است.

جنگ غزه یکی از مهم‌ترین دلایل بروز اعتراض‌‌ها و چالش‌های سیاسی در رویداد‌های فرهنگی چند ماه اخیر در کشورهای غربی شده است؛ در مراسم مد سالانه مت گالا ۲۰۲۴ موضع‌گیری نکردن افراد مشهور درباره جنگ غزه، آن‌ها را با انتقاد‌های جدی مواجه کرد و راه افتادن کارزار blockout۲۰۲۴ را درپی داشت.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی از طریق این کارزار اقدام به مسدود کردن حساب کاربری افراد مشهوری کردند که یا در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه از این رژیم حمایت کرده یا حتی در برابر آن، رویه سکوت در پیش گرفتند.

رقابت موسیقیایی یوروویژن ۲۰۲۴ نیز به شکل مشابهی درگیر اختلاف نظر درباره حضور نماینده رژیم صهیونیستی شد و شاهد به راه افتادن اعتراض‌ها و کارزار‌های متعددی در فضای آفلاین و آنلاین شد؛ هرچند یوروویژن سال جاری میلادی اعتراض‌های جدی دیگری را نیز برانگیخت.

اعتصاب کارکنان

ناآرامی‌های صنفی نیز کن ۲۰۲۴ را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

طبق اعلام فرانس ۲۴، کارکنان جشنواره کن، درست یک هفته قبل از شروع این رویداد خواستار اعتصاب به دلیل دستمزد پایین شدند؛ اعضای گروهی به نام Sous les Ecrans la Deche (فقر در پشت پرده‌ها) گفتند که قصد ایجاد اختلال گسترده ندارند و فقط می‌خواهند توجه‌ها را به خواسته‌های دیرپای خود جلب کنند.

یک سخنگوی گروه یاد شده به خبرگزاری فرانسه، گفت: اعتصاب، افتتاحیه جشنواره را به خطر نمی‌اندازد، اما ممکن است در طول برگزاری آن اختلال‌هایی ایجاد کند.

به گفته وی، اعتصاب‌کنندگان حدود ۱۰۰ نفر از فیلمنامه‌نویسان تا فروشندگان بلیت و عوامل رسانه‌ای هستند؛ آن‌ها با قرارداد‌های کوتاه مدت کار می‌کنند، اما تحت طرح بیمه بیکاری فرانسه برای هنرمندان و تکنسین‌های آزاد، در بخش فرهنگی قرار نمی‌گیرند و همین امر حقوق‌ها را به حداقل دستمزد می‌رساند.

ددلاین نیز نوشت که تصمیم برای اعتصاب پس از روز‌ها بحث پرتنش گرفته شد.

کارکنان کن ۲ دلیل را برای اعتصاب خود اعلام کردند: یک اعتراض به دستمزد‌هایی که از کارفرمایان خود دریافت می‌کنند و در قیاس با ساعات کاری آن‌ها ناکافی است و دو، طرح بیمه بیکاری منحصربه‌فرد فرانسه.

ورایتی گزارش داد که یک روز پس از اعلام خبر اعتصاب کارکنان کن، برگزارکنندگان این جشنواره با انتشار بیانیه‌ای مشترک، از اعتصاب‌کنندگان خواستند که دور میز مذاکره جمع شوند.

سایه می‌تو روی کن ۲۰۲۴

جنبش می‌تو که به کندی در فرانسه ریشه دوانده است، در ماه‌های اخیر سرعت بالایی گرفته است و صنعت سینمای فرانسه محل اصلی تحول این جنبش است.

از مدت‌ها پیش از آغاز کن ۲۰۲۴ گزارش‌هایی درباره انتشار فهرستی از شرکت‌کنندگان متهم به تجاوز جنسی منتشر شد؛ گزارش‌های تحقیقی نشان می‌دهند که افشاگری یادشده شامل فهرستی ۱۲ نفره از بازیگران، کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌های مرد است که در طول برگزاری جشنواره در چارچوب جنبش می‌تو انجام می‌شود؛ قرار است این گزارش که از آن با عنوان «زلزله» یاد می‌شود، توسط Mediapart منتشر شود.

روزنامه فرانسوی فیگارو، در مقاله‌ای با عنوان «می‌تو قبل از جشنواره فیلم کن؛ عرق سرد بر پیشانی صنعت فیلم»، گزارش داد که رئیس کن برای مدیریت این بحران، گروهی را استخدام کرده است؛ زیرا در حال حاضر نیز برخی تیم‌های هنری و شرکت‌کنندگان در کن از ترس افشای واقعیت‌ها خواب راحت را از دست داده‌اند.

تیم مدیریت بحران در نظرگرفته‌شده در حال کار روی سناریو‌های احتمالی برای برخورد با بحران هستند؛ چراکه جشنواره کن پروتکل رسمی در رابطه با برخورد با مهمانان متهم به آزارواذیت و تجاوز جنسی ندارد.

گزارش فیگارو همچنین تاکید کرد که افشاگری یادشده می‌تواند تاثیر گسترده‌ای در برگزاری این رویداد از حذف برخی فیلم‌ها در رقابت تا لغو دعوت از برخی مهمان‌ها داشته باشد.

موضوع افشاگری درباره رسوایی جنسی در جشنواره کن در حالی مطرح می‌شود که صنعت فیلم فرانسه در ماه‌های اخیر با موج جدیدی از اعتراض‌ها و افشاگری‌ها به فرهنگ آزارواذیت و تجاوز جنسی مواجه شده است.

پس از تصمیم جودیت گودرش، بازیگر و فیلم‌ساز ۵۲ ساله فرانسوی برای صحبت در مورد آزار جنسی از سوی یک کارگردان، در پرونده‌ای دیگر ژرار دوپاردیو، بازیگر شناخته‌شده فرانسوی نیز به دلیل تجاوز جنسی از سوی پلیس بازداشت شد.

صحبت‌های گودرش برای نخستین بار صنعت سینمای فرانسه را در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱) تکان داد.

رسوایی‌های جنسی که در سال‌های اخیر به بخش جدایی‌ناپذیر رویداد‌های هنری در کشور‌های غربی تبدیل شده‌اند، برگزارکنندگان را به سمت تدوین مجموعه قوانین برای برخورد با هنرمندان مرتکب اعمال خشونت‌آمیز سوق داده‌اند.

در همین چارچوب، آکادمی سزار فرانسه ۲ سال پیش مجموعه قوانینی را در این رابطه وضع کرد؛ به نظر می‌رسد که کن هم باید فراتر از ایجاد گروه مدیریت بحران با در نظر داشتن گستردگی رسوایی جنسی در صنعت سینما و به‌طور خاص صنعت سینمای فرانسه در این مسیر حرکت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *